Maailman tunnetuin pyöräilytapahtuma

tiistai, 26. heinäkuuta 2011

Poikkeuksellisesti, on pakko kirjoittaa muutama sana sunnuntaina päättyneestä Tour de Francesta, vaikka kyse ei olekaan suoraan kaupunkipyöräilystä. Se on maailman tunnetuin pyöräilytapahtuma, ja juuri siksi tapahtumana aivan käsittämätön.

Kolmen viikon ajan laumoittain ihmisiä ympäri maailmaa saapuu seuraamaan kilpailua – jopa vuoristoetapeille Alppien keskelle. Viime vuosina varsinkin australialaiset ovat kansoittaneet yleisön.

Kuhina tapahtuman ympärillä on huikeaa. Ranskan televisio selostaa jättiscreeniltä ranskaksi, kylän kuppiloissa voi kuunnella englanninkielistä selostusta satelliittikanavilla. Ylämäissä pyöräilijät melkein revitään kumoon. Maalialueella yleisöä viihdytetään koko päivä, muun muassa jakamalla käsittämätön määrä ilmaista krääsää. Hieman ennen pyöräilijöiden maaliintuloa maalialueelle saapuu kymmenien autojen letka, joka viestii yleisölle pääsponsoreiden terveiset kanaravintoloista auto- ja kellomerkkeihin sekä Carrefour-ruokaketjuun.

Sunnuntaina kilpailu päättyy vihdoin Pariisin Champs-Elyseelle, kun pyöräiljät yli 3 400 kilometrin urakan jälkeen saapuvat viimeisellä etapilla yhdessä maaliin.

Oheiset kuvat ovat legendaariselta Alpe d’Huezin etapilta, joka ajettiin perjantaina kaksi päivää ennen päätöstä. 98. Tour de Francen voitti australialainen Cadel Evans lauantain etappivoittonsa ansiosta ennen luxemburgilaisia Andy ja Fränk Schleckiä.

Suomessa ajetaan muuten syyskuussa Tour de Helsinki. Muita tapahtumia on listattu Fillarikalenterissa.

Joni Karjalainen

Asuu Helsingissä, fiilistelee kestäviä kaupunkitilan ratkaisuja aina kun löytää niitä ja kirjoittaa siinä sivussa graduakin.

Lisää tältä kirjoittajalta

One thought on “Maailman tunnetuin pyöräilytapahtuma

1. Ajattelin muuten osallistua Tour de Helsinkiin ja ajaa matkan ”työmatkatyyliin” puku päällä. Monethan pendelöivät kuka milläkin tavalla 140 km päivässä töihin Helsinkiin. Jos joku haluaa liittyä pukumiesten ja -naisten joukkoon tourilla, niin tervetuloa.