Helsinki

Helsingissäkin osataan yhteistyö

tiistai, 28. syyskuuta 2010

Viime joulukuussa kirjoitin ns. ”Jyväskylän mallista” viitaten siihen, että täällä Jyväskylässä kaupunki on tilannut laatuväylien kuntokartoituksia Jyväskylän Pyöräilyseuralta.

Nyt voi sanoa, että osataan sitä pääkaupungissakin! Loppukeväästä rakennusvirasto keräsi muun muassa Fillarikanava- palvelussa pyöräilijöiden reittivalintoihin ja talvikunnossapitoon liittyviä huomioita. Otso koosti silloin Kaupunkifillarin ehdotuksen pyöräilyn pääväylistä. Nyt Rakennusvirasto on tilannut palautteen ja liikennelaskentojen perusteella valitulle reitistölle kuntokartoituksen Helsingin Polkupyöräilijät ry:ltä, eli Jyväskylän mallista on tullut myös Helsingin malli.

Kartta kuntokartoitukseen kuuluvista pyöräilyreiteistä

Helsingin pääpyöräilyreittien kunto kartoitetaan (HKR 22.9.2010)

Helsingin Polkupyöräilijät ry tekee Helsingin kaupungin rakennusvirastolle kuntokartoituksen kaupungin keskeisistä pyöräilyreiteistä syys-lokakuun aikana.

Polkupyöräilijät ajavat läpi reilut 80 kilometriä Helsingin keskeisistä pyöräteistä ja kiinnittävät huomiota muun muassa pyöräilyreittien toimivuuteen, valaistukseen, viitoitukseen, liikenneturvallisuuteen ja reittien kuntoon. Epäkohdat kirjataan ylös ja valokuvataan.

Kartoitettavat pyöräilyreitit on valittu pääosin viime keväällä tehdyn Fillarikanava -kyselyn palautteen ja liikennelaskentojen perusteella. Ensisijaisesti kartoitetaan ympärivuotisessa käytössä olevia pyöräilyreittejä. Esimerkiksi Rautatieaseman ja Kalasataman sekä Munkkiniemen ja Arabian välillä kulkevat reittien kunto kartoitetaan.

Pyöräilijöitä saadut parannusehdotukset ja kuntokartoitusraportti ovat apuna pyöräteiden parannussuunnitelmien teossa. Keskeisille pyörätieosuuksille on suunnitteilla myös tehostettua talvikunnossapitoa.

Palautetta ja vinkkejä kuntokartoitukseen liittyen voi lähettää Helsingin Polkupyöräilijöille esim. kotisivujen palaute-toiminnon kautta osoitteessa http://www.hepo.fi

Lisätiedot:
– Penelope Sala-Sorsimo, rakennusvirasto, puh. 310 39395 (projektipäällikkö)
– Ville Alatyppö, rakennusvirasto, puh. 310 39943 (kunnossapito)
– Marek Salermo, kaupunkisuunnitteluvirasto, puh. 310 37123 (liikennesuunnittelu)
– Petri Sipilä, Helsingin polkupyöräilijät ry, puh. 050 5115 940 (kuntokartoitus)

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

One thought on “Helsingissäkin osataan yhteistyö