Yleinen

Päivän palautteeni Helsingin bussiliikenteelle

perjantai, 21. toukokuuta 2010

Hei,

pyöräilin Pohjoista Rautatiekatua, kun bussinne rekisterillä XXX-XXX kiilasi minut ohittaessaan reunakiveykseen niin että jouduin äkkijarruttamaan.

Tieliikennelaki, 19§ sanoo: ”Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.” Tämä koskee myös polkupyöriä.

Voisitteko ystävällisesti muistuttaa kuljettajia liikenneturvallisuudesta ja toisten tielläliikkujien huomioon ottamisesta. Pyöräilijää ohittaessaan bussi ei voi palata kiinni tien reunaan ennen kun on ohittanut pyöräilijän kokonaan.

Kiitos,
Otso Kivekäs

—————————————————————————————————————————–

Paljon poljetuista pyöräilykaduista Pohjoinen rautatiekatu on tässä suhteessa ehkä pahin. Aina parin vuoden välein unohdan, miksi siinä ei koskaan pidä ajaa kadun reunaa niin että autot pääsevät ohi, vaan keskellä kaistaa. Sitten taas bussi meinaa liiskata minut rotvalliin. En liene ainoa, jolle on käynyt näin?

Sen sijaan että olisin heilutellut keskisormea biussikuskille, päätin yrittää olla rakentava. Jos palautetta tulee joka kerta, kun bussit ohittelevat pyöräilijöitä vaarallisesti, ehkä kuskit pikkuhiljaa oppivat.

Ongelmahan tuntuu olevan, että bussi ohittaa pyöräilijää kuin liikkumatonta kohdetta, mutta koska pyöräilijä liikkuu, bussikuski luulee jo ohittaneensa pyöräilijän ollessa bussin vieressä.

5 thoughts on “Päivän palautteeni Helsingin bussiliikenteelle

  1. Hienoa, juuri näin pitää tehdä. Kaikki lähettämään palautetta, ehkä asioille joskus tapahtuu jotain. Itsekin olen monet kerrat joutunut kokonaan pysähtymään bussin ohittaessa, koska kuski kiilaa välittömästi eteen. Hyvä etten ole pysähtymisestä huolimatta liiskaantunut kylkeen. Mikähän siinä on, että ei tajuta pyörän olevan liikkuva kohde aivan kuten autonkin?

  2. Jos tuntee terveyttä uhatuksi, niin tutkintapyyntö sen alueen poliisille! (hämeentie -> pasila, keskusta -> pikku roba jne). Niidenkin ilmoitusten luulisi ehkäisevän suoranaista kiusantekoa ja pelottelua liikenteessä. Bussikaistalla saavat ajaa mopot, invamopot ja polkupyörät. Ottakaa joskus invamopo alle ja neljänruuhkaan hämeentielle!! Kuskien verenpaineet tapissa.

    30 §
    Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
    Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

    Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

  3. Tuo katu on kieltämättä aika kiilausherkkä paikka. Pari läheltä-piti -tilannetta (bussin ja kuorma-auton kanssa) on sattunut itsellenikin siinä, mutta onneksi vain läheltä-piti -tilanteita. Bussin tapauksessa soitin bussifirmaan asiasta, selostin tilanteen (kiilaus ja bussikuskin V-sanoilla varustettu huutelu) toimitusjohtajalle, joka lupasi keskustella asiasta kuskin kanssa. Muutaman tunnin päästä toimitusjohtaja soitti takaisin ja kertoi, että kyseinen kuljettaja poistuu heidän palkkalistoiltaan.

    Kohtapuoleen tuossa Pohjoisella rautatienkadulla tullee käyttöön Lönkan ja Mechelinin välillä pyörätie. Autojen kiilausongelma siis poistunee, mutta saa nähdä, kuinka siinä kadussa kiinni olevista taloista väki säntää suoraan pyörien eteen.

  4. Brysselissä on loistava malli käytössä. Siellä bussikuskit ja pyöräilijät kokoontuvat säännöllisesti yhteen keskustelemaan asioista ja kokeilevat toistensa saappaisiin astumista… bussikuskit polkevat kadulla ja pyöräilijät menevät bussin ohjauskoppiin tihrustelemaan, mitä kaikkea esim peileistä näkee jne. Tällä mallilla on saatu liikennekäyttäytymistä paranemaan merkittävästi ja enää muutama kaukoliikenteen bussifirma on uhka pyöräilijöille.

  5. Asun Pariisissa ja ajan työmatkani (6km yhteen suuntaan) joka päivä fillarilla. Pariisin jo muutenkin järkyttävässä hullunmyllyssä on nerokkaasti laitettu pyöräilijät bussikaistoille, perivihollistensa jalkoihin… Ei varmaankaan tarvitse mainita että bussit vihaavat näitä tungettelijoita ”omilla” kaistoillaan ja kaahaavat sopimattoman läheltä ohi – ja myös reilusti päin punaisia.

    Muutenkaan autot eivät kunnioita pyöräilijän oikeuksia kuten esim etuajo-oikeutta, kuten eivät jalankulkijatkaan. Tänään sain haukut jalankulkijalta joka tukki pyörätien, ja kun uskalsin soittaa kelloa huusi että minun pitäisi laskeutua pyörältä taluttamaan sitä – PYÖRÄTIELLÄ ????!

    Vietimme viikonlopun Bruges-Utrecht -akselilla, ja oli kerrassaan upeaa nähdä miten siellä pyöräilijä on kunkku, autot väistävät ja varovat, eikä tarvitse kuin näyttää minne kääntyy niin pääsee sinne. Aivan utopistinen kokemus pariisilaispaniikkiin tottuneelle ; Hollanti ja Belgia rocks ! <3

Vastaa käyttäjälle JogiPeruuta vastaus