Pyöräilylle painoa kaupungin budjetissa

maanantai, 12. lokakuuta 2009

Moi!

Eilen päättyneissä Helsingin poliittisten ryhmien välisissä budjettineuvotteluissa muutettiin budjettiesitystä pyöräilyn suhteen seuraavilla tavoilla:

– pyörätieverkoston kehittämiseen lisättiin 2 miljoonaa euroa
– lisättiin kaupunkisuunnitteluviraston kohdalle kirjaukseksi, että kaupunkisuunnitteluvirasto tukee yhteistyössä muiden hallintokuntien kanssa toimia, jotka edistävät pyöräilyä. Pyöräilyn suunnitteluohjeisto uusitaan vuoden 2010 aikana. Tavoitteena on pyöräilyn lisääminen ja turvallisuuden edistäminen.

Eli tarkoituksena on nopeuttaa pyöräteiden ja -kaistojen rakentamista ja uudistaa koko tapa suunnitella pyöräväyliä. Taustalla on keskustelu siitä, että nykyisenkaltaiset yhdistetyt jalankulku- ja pyöräilyväylät (aka. kevyenliikenteen väylät) eivät ole paras ratkaisu ainakaan keskustan alueella. Jatkossa suunniteltaisiin pääosin sekä jalankulkijoista, että autoilijoista selkeästi erotettuja yksisuuntaisia pyöräteitä ja lisättäisiin myös pyöräkaistoja sinne, mihin muista liikennemuodoista kokonaan erotetut pyörätiet eivät mahdu.

Hieno konkreettinen edistysaskel!

Selkeästi sekä autoista, että jalankulkijoista erotettu yksisuuntainen pyöräväylä kuva: www.treehugger.com

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

3 thoughts on “Pyöräilylle painoa kaupungin budjetissa

1. Huomasitteko muuten, että kaupunginjohtajan budjettiehdotuksessa oli ensin otettu noin miljoona pois pyöräteiden osalta? Viime vuonna käytettiin 3,0 ja tänä vuonna 2,8 miljoonaa. Nyt esitys oli 1,9 miljoonaa.

Korotuksen jälkeen tälle momentille on 3,9 miljoonaa. Se on enemmän kuin viime vuosina, mutta kahden miljoonan sijasta on reilumpaa puhua miljoonan lisäyksestä.