Pyöräilyryhmästä lähti liikeidea

keskiviikko, 19. marraskuuta 2008

Tätä blogia ylläpitävän ryhmän keskusteluista on kummunnut idea avoinmesta ja läpinäkyvästä palaute- ja keskustelukanavasta julkisen sektorin organisaatiolle. Idea syntyi, kun pohdimme, miten pyöräilijät saisivat välitettyä sen valtavan tietomäärän, joka meillä on niin hyvistä, kun vähemmänkin hyvistä liikennejärjestelyistä. Alunperin idea tuli kirjoitettua YTV:n palautelomakkeelle ja meidän omaan User-voice ideakanavaan.

Viime perjantaina palautimme tästä kehitetyn liikeidean Slush Seven liikeideakilpailuun* ja varttitunti sitten vielä edellee muokatun version Venture Cuppiin. Alta voitte lukea ideaan liittyvän pyöräilijän näkökulmasta kirjoitetun käyttötapauksen.

*Juuri tulleen tiedon mukaan pääsimme Finaaliin Slush Seven skabassa 🙂

—CLIP—

LIITE 1. Käyttötapaus: Katujen kunnossapito

Kuva: Liu Tao, Beijing Youth Daily / Ananova.com
Työmatkallasi lähestulkoon kaadut katutöiden jäljiltä pyörätielle jätettyyn päällysteettömän osuuden reunaan. Muistat, että samalla paikalla kadun puolella on kesäisen kaivannon jäljiltä päällystetyöt tehty jo useita viikkoja takaperin, onko kuopat pyörätielle jätetty tarkoituksella. Nappat kuvan paikasta kännykkäkamerallasi ja töihin päästyäsi enne päivän rutiineihin siirtymistä etsit rakennusviraston sivuilta palautekanavan. Et ole aiemmin lähestynyt virastoja tätä kautta, mutta sivusto on intuitiivinen ja helppo käyttää, edes kirjautuminen ei ole pakollista. Osoitat kartalta summittaisesti vaarallisen paikan ja kirjoitat viestiksi: ”Näätätiellä on vaarallinen pätkä puuttuvaa päällystettä pyörätiellä. Kuka korjaa päällysteen ja milloin?”.

Saatuasi viestin valmiiksi korjaat sijainnin kartalta vastaamaan tarkemmin todellisuutta ja liität viestiin kännykkäkamerallasi ottaman kuvan. Viestin tallennusvaiheessa järjestelmä ehdottaa, että mikäli haluat tunnistautua saat sähköpostitse tiedon asian etenemisestä. Sen sijaan, että loisit itsellesi taas yhden tunnuksen, jonka helposti unohtaa päätät käyttää mahdollisuutta kirjautua sisään olemassaolevalla Facebook-tunnuksellasi. Kirjautumisen yhteydessä pyydät lähettämään sinulle tietoa asian etenemisestä Facebook-profiilisi postilaatikkoon ja sallit, että jätetty palaute näkyy myös omassa Facebook-profiilissasi.

Painettuasi lähetä nappia palautteesi tallentuu seurantajärjestelmään ja sinulle annetaan pieni koodi, jolla pääset katsomaan asian etenemistä www-selaimellasi. Numeron hävittämisestä ei koituisi suurtakaan haittaa, sillä palautteet jäävät kaikkien käyttäjien näkyville ja ovat löydettävissä helposti myöhemminkin. Lounasaikaan ennenkuin, kuin olet saanut vastausta kysymykseesi käyt tarkistamassa sen stauksen rakennusviraston sivuilta. Iloksesi huomaat, että ensin sen on lukenut Makkonen asiakaspalvelusta, joka on ohjannut sen Möttöselle katu- ja puistoosastolle.

Toinen kansalainen, rouva Tuppurainen, on päivittäisellä kauppareissullaan ajanut samaan kuoppaan ja päättänyt hänkin ilmoittaa siitä katujen kunnossapitoon. Hän aloittaa kirjoittamaan: ”Pyörätie Näätätiellä on…”. Tuppuraisen kirjoittaessa järjestelmä poimii tekstistä avainsanat ”Näätätie” ja ”pyörätie” ja suorittaa taustalla tietokantahaun, jonka tuloksena vastaavaa sisältöä olevia palautteita ja keskusteluita päivitetään palauteikkunan sivupalkkiin. Järjestelmä huomaa läheisen vastaavuuden erään edellisen palautteen kanssa ja kysyy Tuppuraiselta, koskeeko hänen palautteensa samaa asiaa, kuin aikaisempi Näätätien pyörätietä koskeva palaute. Tuppurainen toteaa hänen asiansa koskevan juuri samaa kuoppaa ja sen sijaan, että hän täyttäisi kokonaan uuden palautteen hän liittää omat huomionsa kommentiksi aikaisempaan palautteeseen ja toteaa, että kyseisellä pyörätiellä on muitakin kuoppia ainakin talojen numero 37 ja 100 kohdalla.

Myöhemmin samalla viikolla Möttönen katu- ja puisto-osastolta vastaa palautteeseen, että kyseinen pyöräväylä on korjaussuunnitelmassa ensivuoden alkupuolella,eikä erillisiä päällysteen paikkauksia tehdä ennen sitä. Sekä sinä, että Tuppurainen saatte vastaus sähköpostitse, koska olitte tunnistautuneet järjestelmään ja lisäksi vastaus jää julkisesti näkyvillä palautteen yhteyteen.

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.