Pysäköinti kielletty näyteikkunan eteen

tiistai, 7. lokakuuta 2008

Minua on jo jonkin aikaa askarruttanut se, onko liikkeen omistajilla oikeus kieltää polkupyörän pysäköinti näyteikkunan eteen. Asia oli näemmä kiinnostanut jotakuta muutakin ja Helsingin kaupunginkirjaston mahtava iGS-tietohuoltopalvelu oli etsinyt asiaan vastauksen.

Polkupyörän pysäköinnin rakennuksen edessä voi kieltää maanomistaja. Helsingin keskustan kaduilla maanomistaja on usein Helsingin kaupunki.

Eli kauppiailla ei yleensä ole lain suomaa valtuutusta pyörien hätistelyyn. Toisaalta kauppiaiden motiivit ovat ymmärrettäviä, eikä ne pysäköidyt pyörät myöskään jalankulkijoiden olosuhteita paranna. Pyörille pitää olla enemmän eripuolille ripoteltuja sopivia ja sallittuja pysäköintitankoja, -kaiteita ja -tolppia.

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

3 thoughts on “Pysäköinti kielletty näyteikkunan eteen

1. Hyvä pointti!

Berliinissä ongelma on ratkaistu yksinkertaisesti näin. Pitäisi keksiä keino rantauttaa Suomeenkin useampia pyörätelinemalleja kuin tämä vanha perusvalurautainen ja uusi ja sinänsä parempi mm. Kampin keskuksesta ja eduskunnan lisärakennuksen pihalta tuttu teline.

2. Sparkasse taitaa nähdä pyöräilijät potentiaalisina asiakkaina ennemmin kuin pelkkinä näyteikkunaansa peittävinä huligaaneina… Rungon lukisemisen puute tosin tuossa Berliinin mallissakin on ongelmana.

Pyöräilijöiden kalastelu asiakkaaksi hyvällä telineellä olisi kieltämättä ilahduttava ilmiö – tarjoavathan automarketitkin pysäköintihalleja autoileville asiakkailleen.

Oman kokemukseni mukaan tässä kaupungissa on toistaiseksi tarpeeksi lyhtypylväitä ja aitoja pyörän rungon lukitsemiseen, mutta kun tosissaan tähdätään pyöräilyn kaksin-, kolmin-, tai kymmenkertaistamiseen, on tämä pysäköintiongelma huomioitava.

Nyt on pidettävä kieli keskellä suuta, enkä sano mitään kenenkään puolesta tai ketään vastaan, mutta montakos polkupyörää mahtuikaan autolle tarkoitettuun parkkiruutuun?

3. Berliinissä on kauppojen yhteydessä myös tällaisia runkolukittavia telineitä. Sparkassen asiakkaat tuskin viipyvät pankissa yli varttia, joten siksi telineen ei välttämättä tarvitse olla runkolukittava…

Vastaus kysymykseesi: ”15 pyörää mahtuu tilaan, jonka yhden henkilöauton pysäköinti vaatii. Tämä edellyttää, että teline on hyvin suunniteltu. Muuten pyöräilijät lukitsevat pyöränsä miten sattuvat ja lopputulos on huono niin kaupunkikuvallisesti kuin pyörien ehjänä säilymisenkin kannalta.”

Lisää aiheesta omassa blogissamme täällä.