Tukholma vs. Tukholma, osa 13 – uusi aika

keskiviikko, 10. toukokuuta 2017

Ensimmäisen Helsinki vs. Tukholma -vertailusarjan kuvia kuvailin lähes päivälleen seitsemän vuotta sitten. Tämän seitsemän vuoden aikana olen käynyt Tukholmassa reilut kuusisataa kertaa ja uusia kuvia olen tänä aikana ottanut varmaankin 20 000 – 25 000 kappaletta. Pelkästään tällä hetkellä kännykässäni on 9 509 kuvaa. Alkuun kiinnostus oli pelkästään kantakaupungissa ja vain pyöräinfraa sisältävissä kaduissa. Myöhemmin mukaan on tullut myös sekaliikenteen tutkiminen sekä lähiöt. Pyörällä kuljeskelu on edelleen luonnollinen osa Tukholmassa vietettyä aikaani.

Pienten yksityiskohtien sijaan olen oppinut katsomaan isompia ja isompia kokonaisuuksia. Pyöräilyn edistäminen ei ole vain pyöräilyn suunnittelua, vaan useimmissa tapauksissa se on autoilun suunnittelua. Pitää siis muistaa, että vain pääväylillä kulkee erillisiä pyöräilyjärjestelyitä, mutta n. 80 % kaupungin kaduista on sekaliikennettä. Tämän 80 % suunnittelussa Helsinki on vielä alkutekijöissä. Liikennettä rauhoittavia keinoja ei juurikaan tunneta ja vuorovaikutusraporteissa liikennevaloristeyksen korvaamista kiertoliittymällä perustellaan jopa yhtenä liikenteen rauhoittamiskeinona.

Ennen ympyröitä tehtailtiin liikenteen sujuvuuden parantajaksi, nyt niillä vähennetään reitin houkuttelevuutta läpiajoon. Näin helppoa on tehdä strategioiden mukaista kaupunkia – keinoja muuttamatta. Kukaan ei kyseenalaista ja lautakunnat hyväksyvät ehdotukset yksimielisesti. Seuraavaksi kiertoliittymät varmaankin lisäävät pyöräilyn suosiota, joten niitä voidaan taas rakentaa pyöräilyn edistämisen nimissä 700 000 euron hintalapulla.

Autoliikenteen sujuvuutta parannetaan huomaamatta. Autoliikenteen suunnittelijoiden erikoistaito on ratkaista ruuhkautumisesta tulevia ongelmia. Nyt näiden autoliikenteen suunnittelijoiden pitäisi oppia ratkomaan autoilusta tulevia ongelmia. Auton omistusmuutokset (yhteyskäyttö, pooli ym.) tai käyttövoima (sähkö, LNG ym.) eivät ole ratkaisu, vaan miten rauhoitetaan ja vähennetään tietyn alueen esim. kaupunginosan läpiajavaa liikennettä.

Kerrataan vielä, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on autoilun houkuttelevuuden vähentämiseksi ottanut keinovalikoimaansa uutuutena kiertoliittymät.

 

Näin eri tavoin kiertoliittymän rakentamista voidaan perustella. Vuosaaressa aikaisempi risteys oli valo-ohjaamaton, Pohjois-Haagassa vielä tällä hetkellä valo-ohjattu (mutta tästäkin huolimatta vuorovaikutukseen vastanneet näkevät kiertoliittymän hillitsevän enemmän ajonopeuksia kuin liikennevalot). Lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus perustuu pitkälti heidän itsesuojeluvaistoon. Kukaan ei auton alle huvikseen kävele tai pyöräile. Myös Roihuvuoressa vielä rakentamatonta kiertoliittymää perustellaan vähentävän läpiajoa.

 

Tämän osan kuvissa vertailen poikkeuksellisesti Tukholmaa Tukholmaan. 1990-luvun lopussa valmistuneet pyöräväylät edustivat samaa ajattelua tämän hetken Helsingin kanssa. Pyöräilyä halutaan strategioissa ja prioriteeteissä suosia, mutta tilaa katuverkossa suosimiselle on kovin vähän.
Jos aikoinaan helpot ratkaisut Helsingissä olivat jalankululta tilan varastaminen puolitusviivalla ja kapeammissa paikoissa pyöräilyn pakottaminen jalankulkijoiden sekaan, niin nyt helppojen ratkaisujen jälkeen pyöräilyn suosiminen on muuttunut haastavammaksi. Kalliota räjäytellään, raitiovaunujen omien kaistojen päälle sallitaan yksityisautoilu, puita kaadetaan, parkkiruutuja poistellaan ja jalkakäytäviä kavennellaan. Näillä keinoilla liikennesuunnitelmiin on onnistuttu mahduttamaan puuttuvat pyörätiet. Tällä kertaa onneksi yksisuuntaiset. Yhteistä tälle ja aikaisemmalle tekemiselle on se, että vieläkään ajokaistojen määrään – yksityisautoliikenteeseen – ei haluta puuttua.

Tilanne muistuttaa täydellisesti 90-luvun lopun Tukholmaa. Seuraavaksi tähän saagaan kuuluu tuskailu pyöräväylien ahtaudesta, puolisalainen ihmettely pyöräilyn kulkutapaosuuden alhaisuudesta sekä tekosyiden esittäminen joukkoliikenteen hitauteen suhteessa yksityisautoiluun. Myös kaupunki-ilma ja -melu puhuttavat satojen tuhansien eurojen muutostöistä huolimatta. Ennen mahtui terassi, mutta oli turvatonta pyöräillä, ja melu ja saasteet; nyt terassin paikan on vienyt kapea pyörätie, muutama puukin katosi, mutta edelleen jäi melu ja saasteet.

Kantakaupunkia koskevassa päätöksenteossa piti näinä päivinä tapahtua ihmeitä, mutta muutamien ajokaistojen poisto meni eilisessä KSLK:n kokouksessa uudelleen valmisteluun. Äänestykseen päättyneessä ratkaisussa odotetaan ensin valtuustokausittain ilmestyvää Helsingin strategiaa ja sen uusia linjauksia. Mutta ”Lautakunta katsoo, että asian palauttamisesta huolimatta nykyisten kävelyalueiden olosuhteiden parantaminen voidaan kuitenkin suunnitella ja aloittaa toteuttaminen nopeastikin.”, päätösasiakirjassa mainitaan. Uudessa strategiassa voisi kuvitella kävelyn ja pyöräilyn vahvistuvan entisestään, joten pieni odottelu ei liene mikään paha asia. Lehmänkauppoja tämä kaikki voi synnyttää, mutta tiukka katse kohti menestyvämpiä kaupunkeja osoittaa, että ajan pelaaminen on puhdas voitto kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle. Yksityisautoilun suvaitseminen vähenee vuosi vuodelta, kuukausi kuukaudelta. Myös HS teki eilisestä lautakuntakäsittelystä uutisen, ”Ajankohta on hiukan väärä”, toteaa Jape Lovén HS:n artikkelissa. Totta, jo vuoden päästä ollaan valmiita haluamaan vieläkin parempaa.

Samoin itse toivoisin pientä aikalisää nyt piirretyille kaduille. Uudet keinot voivat olla Helsingissäkin arkea jo ennen kuin nämä nyt suunnitellut ovat edes valmistuneet. Turha tehdä kalliita kompromissejä ja reunakivilinjauksia, jos kaistan poistolla saadaan helpoin, edullisin ja pitkäikäisin ratkaisu.

Viime päivinä on uutisoitu myös Tukholman seuraavista teoista ja visioista. Strömbrolla ja Stallgatanilla ajokaista muutetaan pyöräilylle; Huddingessa, Täbyssä ja Tukholmassa levennetään ja rakennetaan uusia pyöräväyliä, ja uudessa Visiossa 2030 keskustan kahdelta kadulta ja yhdeltä torilta häädetään autot kokonaan sekä 70-luvulla valmistuneen Klaratunnelin peruskorjaus vältetään tunnelin sulkemisella. Mutta jo tätä ennen kaupungissa on tapahtunut merkittäviä tekoja, eli nyt niihin kuvapareihin…

**

Vinkkejä kuvamaratonin katsomiseen. Jokaisen kuvaparin alla on linkki kuvauspaikkaan, josta pääsee googleen katsomaan, siirtämään ja pyörittämään kyseistä paikkaa. Myös kuvauskertojen historiaa on mahdollista vaihdella googlen sivulla vasemmalta ylhäältä. Aina välttämättä minun valitsemani paikka ei anna montaa kuvauskertaa, mutta pienellä siirrolla voi kuvauskerrat yllättäen lisääntyä tai vähentyä. Olen jälleen jo nyt pahoillaan vertauskuvien määrästä, mutta koittakaa kestää. Itse jaksan selata googlen karttaa loputtomasti. Kaikki kuvat kolmea googlesta napattua lukuunottamatta on itse kuvaamia. Niitä saa vapaasti käyttää. Myös kyseisten paikkojen työmaa-aikaisia kuvia on satoja. Tarkoitus on jossain vaiheessa tehdä työmaita käsittelevä postaus: Katutöiden vaikeus.

**

Ennen vasen kaista joukkoliikenteelle + takseille suoraan ja kolme yksityisautokaistaa.

 

Nyt vasen joukkoliikenteelle + takseille ja oikea pelkästään joukkoliikenteelle, keskikaista yksityisautoille. Yksi kaistoista yksisuuntaiselle pyöräilylle, vanha pyörätie jalankululle lisätilaksi.

Kuvattu täältä.

 

Ennen autoilla 2+2 ja pysäköinnit. Pyörillä kapeat yksisuuntaiset pyörätiet.

 

Nyt autoilla 1+1 ja pysäköinnit. Pyörillä entinen pysäköinnin kohta eli noin kaksi kertaa leveämpi yksisuuntainen pyöräkaista.

Kuvattu täältä.

 

Ennen joukkoliikenteellä 1+1 ja yksityisautoilla 2+2. Kapea yksisuuntainen pyörätie.

 

Nyt joukkoliikenteellä 1+1 ja yksityisautoilla 2+1. Pyörillä etelään päin entinen ajokaista rakennettuna pyörätieksi. Nyt kelpaa ohitella. Toiseenkin suuntaan on muutoksia tulossa.

Kuvattu täältä.

 

Ennen yksityisautoilla 2 + pysäköinti. Pyöräväylä vain keskiosassa pysäköinnin seassa/välissä.

 

Nyt yksityisautoilla 1, joukkoliikenteellä 1 ja pyöräkaista. Keskikohtaa rakennetaan uudelleen. Ilmeisesti siellä on uudessakin versiossa sallittu pyöräily.

Kuvattu täältä. Huomaa myös hiljattain rakennettu ylijatkettu jalkakäytävä ja pyöräpysäköinti.

 

Ennen yksityisautoilla 3, pysäköintiä ja tämän jälkeen pysäkkisyvennys.

 

Nyt yksityisautoilla 2 ja pitkä pysäkkisyvennys. Pyörätie ei enää lopu 5 metrin varoitusmerkistä huolimatta.

Kuvattu täältä.

 

Ennen joukkoliikenne 2 ja yksityisautoilla 3 (kuvan suuntaan 2) Pyöräilyllä kapeat yksisuuntaiset pyörätiet.

 

Nyt joukkoliikenteellä 2 ja yksityisautoilla myös 2. Pyöräilyllä leveät yksisuuntaiset pyörätiet.

Kuvattu täältä.

 

Ennen joukkoliikenteellä 2 ja yksityisautoilla 2. Pyöräily jalkakäytävästä puolitetulla pyörätiellä ja vastasuuntaan pyöräkaistalla.

 

Nyt joukkoliikenteellä 2 ja pyörillä periaatteessa loput. Yksityisautoliikenne on tällä hetkellä katkaistu Slussplanilla fyysisin estein, joten täällä tällä hetkellä liikkuu vain saatto- ja jakeluliikennettä.

Kuvattu täältä.

 

Ennen toiseen suuntaan oli mahdollisuus ajaa yksityisautoilla. Pyörillä huonosti eroteltu yksisuuntainen pyörätie. Vastasuuntaan pyöräily ajoradalla.

 

Nyt yksityisautot ovat poistuneet ja pyöräily on saanut käyttöönsä saman tilan. Nyt erottelu toimii. Vastasuuntaan pyöräily edelleen ajoradalla.

Kuvattu täältä.

 

Ennen yksityisautoilla 2+2 ja pysäköinnit. Pyöräilyllä leveähkö baanatasoinen ratkaisu.

 

Nyt yksityisautoilla 2+1 ja pysäköinnit. Pyöräilyllä oikea BAANA.

Kuvattu täältä.

 

Ennen yksityisautoilla 2, pyörillä kapea yksisuuntainen ja kävely siirretty Rålambshovin puistoon.

 

Nyt yksityisautoilla 1, pyörillä vielä merkitsemätön leveä yksisuuntainen ja jalankululla oma väylänsä.

Kuvattu täältä.

 

Ennen yksityisautoilla 2+2, ja pysäköinti joka toimi myös aamu- ja iltaruuhkassa + la bussikaistana. Pyörillä sekaliikenne.

 

Nyt valmistumassa yksityisautoille 1+1 ja joukkoliikenteelle 1+1. Ilmeisesti lastaukselle annetaan bussikaistalta mahtollisuus esim. 10-15. Pyörillä yksisuuntaiset pyörätiet. Palaan tähän asiaan vielä kommenteissa, kunhan saavat kadun valmiiksi. Huom. lippumies pysäyttämässä pyöräilyä ylinostojen aikana.

Kuvattu täältä.

 

Ennen 2+2 ja pysäköinti/pysäkkialueet. Pyöräily sekaliikenteessä.

 

Nyt valmistumassa joukkoliikennekaduksi ilman autoja. Pyöräilylle yksisuuntaiset pyörätiet.

Kuvattu täältä.

**

Oikealla strategialla, hyvällä osaamisella ja prioriteettien ymmärtämisellä saavutetaan uskomattomia asioita.

Nyt on Helsingin vuoro!

Vastaa