Designpyörätelineet saapuivat Helsinkiin

keskiviikko, 22. elokuuta 2012

Cyclehoop-fillariteline

Helsingin ensimmäinen Cyclehoopin fillariteline saatiin pitkän odotuksen jälkeen todella hyvään paikkaan – Rikhardinkadun kirjaston eteen. Tätä kolme vuotta eteenpäin vieneenä voin omasta ja muiden projektiin osallistuneiden puolesta kertoa, että kyllä, nyt tuntuu hyvältä! Jes!! : ) Nyt vain uutta kehiin. Erityiskiitokset Otso Kivekkäälle pallon saattamisesta maaliin asti!

Teline on palkittua designia ja tuttu monista Euroopan kaupungeista. Auton muotoinen ajoradalle sijoitettu teline vie tilaa yhden parkkiruudun verran ja siihen mahtuu 10 polkupyörää. Yhteensä telineitä on hankittu Helsinkiin viisi kappaletta. Rikhardinkadun lisäksi Eteläesplanadilla on nyt teline. Toisen linjan ja Eerikinkadun telineistä odotetaan vahvistusta.

Telineet ovat siirreltäviä, ja niitä voidaan tarvittaessa siirtää paikasta toiseen nopeasti. Olen itse pystyttänyt tällaisen Kööpenhaminassa konferenssin yhteydessä, ja hommaan meni noin vartti. Eli nyt saatiin hyvää laatua ja sitä kannatti odottaa.

Helsingin lisäksi Tampere on hankkinut samanlaisia telineitä. Niitä tuo maahan Valpastin, joten mikäli muissa kaupungeissa on kiinnostusta samanlaisten telineiden hankkimiseen, kannattaa ottaa yhteyttä Valpastimen Mari Päätaloon: http://www.valpastin.fi/tuotteet.html?id=0%2F2

Hankkeen historiasta kiinnostuneille:

– Martti Tulenheimo

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

9 thoughts on “Designpyörätelineet saapuivat Helsinkiin

1. Ei mene muuten kauan kun autoilijat saavat näistä pyörätelineistä itku potku raivarin ja valittavat miten pyöräterroristit vievät vähäisetkin parkkipaikat autoilta.

2. No sellaistahan se on, että kakkua ei voi sekä syödä että säästää. Raivarien saaminen ei auta mitään.

Kantakaupungissa autojen asukaspysäköintipaikkojen määrä on vuosien 1990 ja 2010 välillä kasvanut melkoisesti.

Vuonna 1990 paikkoja oli 14 467. Kasvua 1990-2000: 20 %.
    Vuonna 2000 paikkoja oli 17 316. Kasvua 2000-2010: 16 %.
    Vuonna 2010 paikkoja on 20 089. Kasvua 1990-2010: 39 %.

3. Johan siellä Espan samanlaisen pyörätelineen eteen kielletylle paikalle ja viittä metriä lähemmäksi suojateitä on mielenosoituksen omaisesti pysäköity parinkin auton toimesta, joista toinen parina päivänä peräkkäin.

4. Keväällä Tampereella hehkutettiin, että näitä tulee kymmenen kaduille. Yhden olen nähnyt Laukontorilla (joka on tuollaiselle huono paikka). Ja pari on ollut satunnaisessa käytössä. Loput seisovat kaupungin byrokratiarattaiden ansiosta varastossa. Ei kuulemma ole aikaa/rahaa (=kiinnostusta) kaupungin rakentamispuolella pistää noita paikalleen.
    Toivottavasti Helsingissä telineet löytävät paikkansa!

5. Ihan mielenkiinnosta kysyisin että paljonko yksi tällainen teline maksaa.

6. Hienoa.

Miten pyöräpysäköinnin tarve poikkeaa autopysäköinnin tarpeesta? Ei mitenkään. Molemmille on järjestettävä tarpeeseen vaativat hyvät ja turvalliset (rungosta kiinni) paikat.

Ullanlinnankadulle WDCn Paviljongin eteen olisi ollut myös luonteva telinepaikka.

7. ..eikö rahalle olisi parempaa käyttöä? Design tuntuu aina olevan kallista, tuohon rahaan olisi takuulla rakentanut tavan pyörätelineitä vaikka kuinka monta.