Kriittinen pyöräretki 12.6: kohti parempaa pyöräilykaupunkia

maanantai, 11. kesäkuuta 2012

Kesäkuun kriittinen pyöräretki suuntaa tulevaisuuteen, jossa Helsinki on hyvä kaupunki pyöräillä. Tiistaina 12.6., kokoontuminen 17:30 Pyöräkeskuksella, Narinkkatorilla.

Ensimmäinen etappi on uusi pyörätie Baana, jonka avajaisia vietetään samana päivänä. Töölönlahden Ruoholahteen yhdistävä pyöräilyn ohitustie nopeuttaa tuhansien ihmisten työmatkaa useita minuutteja. Varmasti siitäkin löytyy kritisoitavaa, mutta on myös syytä juhlia sitä että se viimein avataan.

Tästä aukeaa portti tulevaan, parempaan pyöräkaupunkiin. Tällä puolen on pyörätiellä autoja ja katukylttejä. Portin takana työmiehet jyräävät punaista asfalttimattoa tasaiseksi pyöräilijöille.

Seuraavaksi ajetaan Mechelininkatua ja Nordenskiöldinkatua – reittiä, jolle uudet pyöräkaistat ja -tiet ovat jo suunnitteilla, ja rakentaminen alkamassa. Nyt Mechelininkadulla vielä ajetaan autojen seassa, mutta tulevaisuuden Helsingissä siinä kulkevat suorat ja tasaiset pyörätiet, joita ei katkaise yksikään reunakivi eikä pysäköity auto. Kyllä, tämä oli vaatimus.

Kolmantena kohteena kohoaa reitillä Auroransilta, joka yhdistää Keskuspuiston pyörätien Olympiastadionille ja siitä etelään tehden metsälenkeistä mukavampia. Kriittinen pyöräretki ajaa sillan ali, koska siitä tie menee, ja siis myös liikenne. Emme kuitenkaan väheksy sillan arvoa ulkoilulle, ja onhan se komea maamerkki.

Auroransilta kohoaa porttina Nordenskiöldinkadulla

Pasilasta jatkamme Aleksis Kiven katua, joka on yksi esimerkki Helsingin turhista pyöräteistä. Vähäliikenteisten katujen jalkakäytäville on aikoinaan maalattu pyöräteitä ympäri Helsinkiä pyörätiekilometrejä lisäämään. Tällaiset pyörätiet tulee pikaisesti purkaa, koska ne ovat vaarallisia ja epäkäytännöllisiä. Rauhallisilla kaduilla pyöräilijän on turvallisempaa ja sujuvampaa ajaa ajoradalla kuin kävelijöiden ja pysäköityjen autojen seassa.

Kiveltä koukataan Hesarille, jonka itäpäähän on myös suunnitteilla yksisuuntaiset pyöräväylät. Hesarilla ajetaan nykyään kadulla, ja vaadimme ettei tuleva ratkaisu huononna tilannetta. Hyvin tehdyt pyöräkaistat ja Fleminginkadun sekä Kaarlenkadun risteyksien valojen poisto sujuvoittaisi monen matkaa sekä piristäisi Hesaria.

Pyöräteiden tavoiteverkko 2025. Hesari on mukana, Aleksis Kivenkadun länsipää ei

Retki päättyy Kalasataman konttiaukiolle, jossa on musiikkia ja yleistä mukavaa. Tulevaisuuden pyöräilykaupunkina Kalasatama symboloi kaikkea sitä, mitä Helsinki voi ehkä vielä joskus olla.

Tervetuloa mukaan tekemään Helsingistä parempi pyöräilykaupunki!
Kriittinen pyöräretki

 

9 thoughts on “Kriittinen pyöräretki 12.6: kohti parempaa pyöräilykaupunkia

  1. >> joka on yksi esimerkki Helsingin turhista pyöräteistä

    Miten niin? Aleksis Kiven katu on kiva bulevardi, jolla on hauskaa ajaa.

    Jos te haluatte vauhtia ja kilpailua, käyttäkää autoa. Tavalliset pyöräilijät eivät koskaan halua ajaa kadulla autojen lähellä.

    1. Kokemus kaupungeista joissa pyöräillään enemmän antaa ymmärtää, että olet väärässä. Kun ihmiset tottuvat ajamaan rauhallisemmilla kadulla, he nimenomaan haluavat tehdä sitä. Aleksis Kiven kadullakin autoja on melkein enemmän parkissa jalkakäytävä-pyörätiellä kuin mitä kadulla liikkuu. Ja sitäpaitsi siihen mahtuisi hyvin pyöräkaistat.

      1. Mitkä kaupungeista? En tykkää esim. Kööpehaminan ajotyyli juuri siksi, että kaikki ajavat kaduilla, aina vain yhteen suuntaan, ei saa ajaa rannalla tai puiston kautta. Ei mitään kivaa, vain autot ja liikennevalot. Sellainen pyöräily on halvempi ja joskus nopeampi, kuin bussi ja auto, mutta ei sisällä muita etuja, joiden takia pyöräily on tosi hauskaa.

        Jalkakäytävä/pyörätiellä parkitut autot eivät ole syytä poistaa tämä kaista ja siirtää pyöräilijät kadulle. Tämä vain tarkoittaa, että kaupungissa on huono liikennevalvonta. Hesarissa on äsken ollut artikelli, jossa todettiin, että väärin pysäköity auto tiellä saa sakkolapun ikkunalle paljon useammin kuin jälkäkäytävällä pysäköity auto.

        Ja mitä epäturvallista on nykyisellä Aleksis Kiven kadulla? No, vain törmätä puuhun sulkemalla silmät 🙂 Ja mikä on ”turvalisempi” ehdotus? Ajaa ainoa ajokaistan reunalla, missä kuorma-autot ajavat ohi 40-50 km/t ja toisesta puolesta parkitujen autojen kuljettajat aukeavat ovet katsomatta?

        Minä en tietysti ehdota rakentaa pyöräteitä ihan kaikkille kujille jossakin Tapanilassa. Mutta tuo kyseinen Aleksis Kiven katu ei varmasti ole hiljas tie. Ja on myös ärsyttävä, että monet ihmiset ovat taistelleet vuosia, jotta erottaa pyöräily autollikenteistä ja sen riskeistä ja saada viimeksi oikeuden elää elävässä kaupungissa. Ja nyt liian innokkaat ”pyöräilijät” eivät kiittää tästä ja haluavat vain takaisin kadulle. Iso harmi 🙁

        En pidä mitään huonoa mielessä Teistä, Otso, henkilökohtaisesti. Vain kritisoin tätä ”polkupyörät tielle!” ajatusta.

        Ajetaan huomenna Baanalla! 😉

        1. Se, että pyöräily erotetaan autoliikenteestä ja laitetaan jalankulkijoiden sekaan ei ole keskustamaisilla alueilla toimiva ratkaisu, koska autoista erottelu onnistuu vain kortteli kerrallaan ja jokaisessa risteyksessä joudutaan kuitenkin autojen kanssa samaan tilaan. Kaikki turvallisuushyödyt menetetään korkojen kera siinä, että onnettomuudet siirtyvät risteyksiin, kun autoilijat eivät näe pyöräilijöitä.

          Köpiksessä on myös kokonaan autoista eroteltuja viherväyliä, joissa voi sunnuntaityyliin ajaa mukavasti ja vaikka rinnakkain, niitä on myös Helsingissä pitkin rantoja ja puistoja aivan riittämiin.

    2. Ja myös todella toivon, että vauhtia ja kilpailua haluavat eivät ainakaan ajaisi autolla kaupungissa, vaan sitten vaikka rallia suljetulla metsätiellä. Tai pyörällä velodromilla. Liikenteeseen tarvitaan rauhallisesti ajavia ja toiset huomioivia kuskeja, ihan kulkupelistä riippumatta.

  2. Onko sulla tarkempaa käsitystä tosta Meklun pyöräteiden rakentamisen aikataulusta?

    Alexille kommenttina että parhaat pyöräilykaupungit ovat sellaisia, että tehtyjen liikenneratkaisujen seurauksena pyöräiljät pyöräilevät siellä autojen lähellä ihan vapaaehtoisesti ja mielellään. Ja jos jossakin on kohta joka ei infran puolesta houkuttele pyöräilemään, liikennekulttuuri on sellainen, että pyöräilijät huomioidaan ja sekaan uskaltaa.

    Muistan Pariisissa yhden kerran kun autokaistoja oli joka suuntaan pirun monta rinnakkain ja mietin että miten tästä pitää mennä. Takaa tuli pyörällä seitsemänkymppinen mummo joka näytti tietä 😀

  3. Tuossa tavoiteverkkokuvassa nähdäkseni Junatielle on piirretty pääväylä Kalasataman ja Hämeentien välille.

    Suunnitelmat ovat nyt nähtävillä (keskellä kesää), ja niistä Junatien suuntainen pyörätie puuttuu. Reitti Itäväylältä Teollisuuskadulle näyttäisi laskeutuvan ensin alas Junatieltä yhdistettyä kevyen liikenteen väylää pitkin, tekevän sen jälkeen 90 asteen mutkan erikoisen muotoisessa risteyksessä uuden tunnelin suulla, josta noustaan valoristeyksen jälkeen takaisin ylös Junatien tasolle. Onko tämä nyt se pyöräilyn pääväylä?

Vastaa