Yleinen

Pyörätelineitä parkkiruutuihin

maanantai, 19. maaliskuuta 2012

Helsinkiin ollaan hankkimassa ensi kesäksi 5-10 Cyclehoopin auton muotoista pyörätelinettä, kuten Hesarikin tietää tänään kertoa (HS 19.3. A10).

Cyclehoopin pyöräteline Sevillassa velo-city-messuilla. Tälläisiä tulee Helsinkiinkin

Kaupunkifillari kysyy lukijoilta: mihin telineet pitäisi sijoittaa? Ehdotukset toimitetaan kaupunkisuunnitteluviraston tietoon ja ne on luvattu huomioida asiasta päätettäessä.

Telineet ovat siirrettäviä ja tarvitsevat noin yhden auton verran parkkitilaa ja vetävät 10 pyörää. Niitä laitettaisiin aina 1-2 samaan paikkaan. Sopivia paikkoja ovat sellaiset, joissa pysäköidään paljon pyöriä, mutta mitään hyvää ratkaisua ei nykyisellää ole. Ehkä myös paikat, joihin voitaisiin mennä paljon pyörällä, vaikkei nykyään mennä.

Telineet tulevat ajoradalle, eli paikat joissa ajetaan ajoradalla ovat luontevimpia, joskin pääseehän pyörätieltäkin laskeutumaan alas telineelle.

Göteborissa vastaavia irtotelineitä käytetään kokeilemaan eri paikkojen suosiota. Paljon käytettyjen telineiden tilalle rakennetaan sitten kiinteät telineet seuraavaksi kesäksi, ja irtotelineet pääsevät taas uuteen kohteeseen. Saa nähdä jos Helsingissäkin vielä ryhdytään tähän…

Oma ehdotukseni on, että yhden voisi laittaa Rytmin eteen Toiselle linjalle. Perustelu kuvassa alla. Mutta minne muualle? Jonnekin kantakaupungin ulkopuolelle myös? Ehdottakaa paikkoja, joissa on nykyisellään puutetta pyöräpaikoista ja sopivaa kadunvartta tarjolla.

Pyöriä rytmin edessä elokuussa 2011. Tässä olisi telineelle käyttöä. Kuva Hannu Oskala

30 thoughts on “Pyörätelineitä parkkiruutuihin

  1. Kirjastojen eteen; esim. Rikhardinkadulle. Se sijaitsee muuten sopivasti korttelin päässä HKR:stä 🙂 Kuvan Rytmi-ravintolaa vastaava paikka on myös Uudenmaankadun parittomien talojen puolella numero 9:n kohdalla sekä Museokadulle Ravintola Kuu Kuun eteen ja Töölöntorinkatu 7:n eteen Café TinTin Tangon kohdalle.

  2. Jos näitä telineitä laitetaan autojen pysäköintipaikoille, niin yksi asia on varma ja se on se että tulee hirveä huuto ja valitus autoilijoilta jos yksikin parkkipaikka viedään heiltä.
    Julkaiskaa tämä uutinen myös Vartti lehdessä niin johan alkaa kura lentämään pyöräilijöiden niskaan keskusteluissa, tyyliin pyöräily pitäisi kieltää Helsingin keskustasta, fillaristit kaahaa, ym ym.

  3. Olennaista olisi, varsinkin jos niitä on aluksi vähän, että ne muodostavat jonkun mielekkään ajatuskokonaisuuden kaupunkilaiselle, jotta tulee näkyvyyden ja kokemuksellinen fiilis. Sinänsä Martin ehdotukset kuulostavat melko loogisilta. Mutta tulee välttää hajanaisuutta, ei liiaksi näkymättömille sivukaduille. Vilkkaasti / melko vilkkaasti kuljetut ja kaupunkikuvalliset paikat lienevät hyviä tähän tai niiden lähiympäristö (vrt. Kaupunkipyörien sijoituspaikat -keskustelu).

    Olisiko Erottajalla tilaa yhdelle?

    1. En tiedä saako noin viidellä paikalla vielä mitään kovin merkittävää kokonaisuutta, enemmän kyse on ehkä kuitenkin kuriositeetista ja kokelusta. Mutta näkyvät paikat ovat kyllä hyvä; toisaalta sellaiset joilla uskaltaa normaali ihminen pyöräillä ajoradalla.

      Erottajalla näyttäiis olevan parkkipaikkoja eteläpäässä; vilkkaassa pohjoispäässä ei. Onko siinä jotain kohdetta johon erityisesti kaivataan pyöräpysäköintiä?

  4. Mites kirjastot? Tuo Richardinkatu on aika ilmeinen, ehkä Kallion kirjasto myös (siihen Torkkelinkadun puolelle)? Vai riittääkö Kallion kirjastolla ne nykyiset telineet siinä edessä?

    Töölön kirjasto on irrallaan kadusta ja siellä on muistaakseni ihan hyvin paikkoja nykyisellään. Mitäs muita?

    1. Sanoisin, että Kallion kirjaston kohdalla akuutti tarve ei ole yhtä suuri kuin Rikhardinkadulla. Ehdottaisin itse, että Kallion kirjastolle vasta myöhemmässä vaiheessa sitten, kun Kallion muut kiireellisemmät paikat on hoidettu. Töölön ja Vallilan kirjastojen kohdalla ehdottaisin samaa kuin Kalliossa: ensin kiireellisemmät paikat, nämä myöhemmin.

      Työväenopiston kirjasto voisi olla Rikhardinkadun jälkeen prioriteettilistalla kirjastojen kärkeä.

  5. Telineet näyttävät järkeviltä: Tarpeeksi tilaa polkupyörien välillä eikä inhottava vanteentaivuttaja. Vaikka en ymmärrä, miksi se on auton muotoinen, kun se on tarkoitettu polkupyörille….

    Minun ehdotus olisi virastojen Länsi-Pasila. Paitsi Pasilan aseman edessä siellä ei ole yhtä paikkaa mihin voisi kiinnittää polkupyörää.

    1. korjaus: tarkoitin Itä-Pasila. Ehkä se ei ole näkyvyyden kannalta paras paikka design telineille, mutta muuten tarve siellä on.

  6. Eerikinkadulle Orionin eteen, Yliopistonkadulle päärakennuksen ja Kansalliskirjaston väliin.

    1. Eikös päärakennuksen seinustalta just otettu pyöriltä tilaa autoille? En nyt oikein tiedä mistä sen tarkistais, mut näin muistelisin kuulleeni. Orionille ois kans hyvä tehdä jotain, kun lähistön liikennemerkit, aidat ja puunympäryshäkkyrät on jo aika kovassa käytössä.

    1. Jos haluat tehdä summaryn sijainti-ideoista ja kopioida sen niin kitios. Muussa tapauksessa mä kaivan ne jossain vaiheessa

    2. Sitten kun saadaan nämä kaupungin hommaamat telineet kaduille niin pitää muuten ehdottomasti jatkojalostaa ideaa, että kahvilat, baarit, leffateatterit jne voisivat hommata näitä edustalleen.

      Menen noiden maahantuojan kanssa ensviikolla lounaalle. Jos vaikka innsotuisivat liisaamaan niitä kahviloille ja kaupunki antaisi sijoitusluvan? Liisaamaan siksi, että jonkun pitää hoitaa niiden keräys pois talveksi ja palautus keväällä. Siihen kaupunki tuskin suostuisi, että nuo olisivat kadulla läpi talven, kun se hankaloittaa lumenaurausta.

  7. Mielestäni todella hyvä paikka olisi Design Forum Shopin/Kakkugallerian edessä (EROTTAJANKATU 7), viime kesänä useaan kertaan harmittelin (kaverieni kanssa) ettei siihen tahdo saada mihinkään jätettyä fillaria turvallisesti liikkeissä asioidessaan…
    Design Forumin edusta olisi muutenkin hyvä paikka designtelineelle 🙂

    1. Design-museon vieressä parkkipaikat ovat CD-merkittyjä eli diplomaateille. Vissiin Irlannin suurlähetystön takia. Lienee aika vaikea oottaa niitä muuhun käyttöön.

      Teline tulisi siis tuolla lähemmäs Iso-robaa, mikä ei enää ole kovin ideaali paikka.

  8. Se 5 m ennen suojatietähän olisi juurikin erinomainen paikka fillaripysäköinnille, maailmalla muistelen vastaavia nähneeni useammassakin paikassa. Pyöristä kun nimittäin näkee sen verran hyvin läpi, etteivät ne käytännössä muodosta näkemäestettä suojatielle. Tämän kyseisen telineen (sinänsä muuten ihan hauska) autonkuva sen sijaan on jo sen verran korkea ja massiivinen että niiden sijoittaminen ennen suojatietä ei välttämättä kannata.

    Tuolta aiemmalta listalta voinee poistaa Stockan ympäristön. Manskun puolelle on sittemmin valmistunut kiinteitä telineitä suunnilleen koko korttelin matkalle, kävelykadulle(kaan) tuo autonkuva ei taas oikein sovi.

  9. Hei,

    Musta tämä pyöräparkki juttu on kaikinpuolin loistava homma! Hienoa Otso että sait sille näkyvyyttä Hesariinkin. Ja automuoto on mielestäni just passeli ja hauska, rinnastaa pyöräilyn liikkumamuotona autoille ja konkretisoi idean autoilijalle. Luulen että 80% autoilijoistakin hymyilee näille 🙂 Ei muuta kuin äkkiä näitä näille hyville paikoille joita on ehdotettu!

  10. Maililla tuli allaoleva idea. Lisään tänne ettei unohtu.

    Luin eilen Hesarin jutun uusista pyörätelineistänne. Mieleeni tuli yksi paikka, jota kannattaisi ehkä tähän tarkoitukseen selvittää. Ympäristöministeriön pääovi on Kasarmikadulla ja tiedän, että osa ministeriössä kokoustavista käyttää polkupyörää. Pyöräpysäköinti on kuitenkin nyt pääoven edessä kiusallista, koska sille ei ole luontevaa tilaa. Kannattaisi ehkä kysyä ministeriöstä ja toisaalta alueen pysäköinnistä vastaavalta löytyykö Kasarmikadun alusta pyöräpysäköintitelineelle tilaa. Tiedän, että katu on ahdas ja tila on kortilla mutta eihän kysyminen mitään maksa.

  11. Forumin ja stockmannin eteen voisi olla tarvetta, ellei siellä ole jo omia telineitä? Yleisestiottaen mannerheimintielle.

  12. Oli paikka mikä vaan, kriteerit voisivat olla: sekaliikennekadun varressa, kapeat jalkakäytävät, isoja näyteikkunoita (missä toivomuksena on ”pyörien säilytys kielletty”-laput), paljon ja tiheästi pysäköityjä autoja (jalkakäytävälle lähes mahdoton päästä) ja lähellä ei ole muuta järkevää paikkaa pyörälle. Tietenkin paras paikka täyttää edelliset toiveet ja siellä on ollut jo viime kesänä paljon fillareita.

    Pääpyöräreittien varrella pitäisi olla jo luonnostaan paljon hyviä rungosta lukittavia telineitä tarpeeseen esim. Vestren urban cykelpollareita.

  13. ”Ympäristöministeriön pääovi on Kasarmikadulla ja tiedän, että osa ministeriössä kokoustavista käyttää polkupyörää. Pyöräpysäköinti on kuitenkin nyt pääoven edessä kiusallista, koska sille ei ole luontevaa tilaa. Kannattaisi ehkä kysyä ministeriöstä ja toisaalta alueen pysäköinnistä vastaavalta löytyykö Kasarmikadun alusta pyöräpysäköintitelineelle tilaa. Tiedän, että katu on ahdas ja tila on kortilla mutta eihän kysyminen mitään maksa.”

    Eikö liikenne- ja viestintäministeriö olisi kanssa kova? En voi sanoa itse käyneeni, mutta osoite viittaisi Eteläespa 16:een. http://g.co/maps/6yhga Eiks se olisi LVM:lle hyvää PR:ää, että niiden kohdalla Eteläespalla symbolisesti olisi yksi tsygäteline, vaikka siinä puistoesplanadin puolella, mihin autot pysäköivät. Luulisi, että pyöräileviä virkamiehiä jokunen löytyy.

  14. Kaivopuistoon kompassin ja carusellin puoleen väliin tarttis jonkinnäköisen telineen kesäaikaan. Erittäin paljon fillareita jengillä jotka menevät Liuskasaareen ja nyt ne ovat pitkin poikin erinäköisissä aidoissa ja puissa kiinni.

Kommentoi