Pyörätaskut tulevat

keskiviikko, 8. kesäkuuta 2011

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto tiedottaa ensimmäisten pyörätaskujen merkitsemisestä Arkadiankadun ja Töölön alueille.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto tiedottaa ensimmäisten viidentoista pyörätaskun maalaustöistä, joidenka pitäisi alkaa viikolla 23.

Pyörätaskujen tulemista on seurattu Kaupunkifillarissa jo pidemmän aikaa ja olisi hauska saada ihmisiltä linkkejä valokuviin, karttamerkintöjä ja muuta kommentointia liittyen uusien pyörätaskujen toteutukseen. Itse asun Jyväskylässä ja uteliasuuteni on suuri.

Tiedotteen mukana linkit pyörätaskujen suunnitelmiin Töölössä ja Arkadiankadulla, kartta pyörätaskujen sijoittumisesta sekä liikennevinkki pyörätaskujen käyttöön.

Tiedote 6.6.2011

Helsinki saa ensimmäiset pyörätaskunsa alkukesän aikana. Pyörätaskut merkitään yhteensä 15 liikennevaloristeykseen Töölössä ja Kampissa.

Taskujen merkintätyöt alkavat tällä viikolla (vk 23) Töölössä. Jos säät ovat suotuisat, valtaosa taskuista saadaan valmiiksi juhannukseen mennessä. Kahteen risteykseen pyörätaskut tehdään myöhemmin kesän aikana risteysten muiden parannustöiden yhteydessä.

Pyörätasku on risteyksestä pyöräilijöille varattu odotustila autoliikenteen edessä. Taskujen ansiosta pyöräilijät pääsevät valojen vaihtuessa liikkeelle paalupaikalta turvallisesti ja miellyttävästi. Pyörätaskut parantavat pyöräilijöiden näkyvyyttä risteyksissä ja auttavat pyöräilijöitä varsinkin vasemmalle kääntymisessä. Taskut vähentävät myös risteyksessä suoraan jatkavan pyöräilijän ja oikealle kääntyvän auton törmäysriskiä.

Pyörätaskut ovat yksi niistä keinoista, joilla Helsingin kaupunki pyrkii parantamaan pyöräliikenteen olosuhteita kantakaupungissa. Taskuja on tarkoitus tehdä jatkossa lisää kantakaupunkiin. Etusijalla ovat risteykset, joissa on paljon pyöräliikennettä. Nyt toteutettavien pyörätaskujen toimivuutta seurataan, ja saatuja kokemuksia hyödynnetään myöhemmin tehtävien taskujen suunnittelussa.

Pyörätaskujen merkitseminen tuli mahdolliseksi, kun tieliikennelainsäädäntö muuttui vuonna 2010. Pyörätaskun yhteyteen tulee merkitä myös pyöräkaista, jota pitkin pyöräilijä pääsee odotustilaan autojen edelle. Pyörätasku ei anna pyöräilijälle erioikeutta kääntymiseen, jos se on muuten kielletty. Pyörätaskulla ei ole myöskään vaikutusta risteyksen väistämissääntöihin.

Antti Poikola

avatar

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

19 thoughts on “Pyörätaskut tulevat

  1. Ilmeisesti siirtokuvat ovat jääneet tulliin, kun käsin pitää penslata. Todellista harrastamista täällä meidän ”metropolissa”.

    Mutta mahtavaa kun tulee, niin jalkakäytävällä ajo pitäisi loppua kokonaan. Ja tietenkin jatkossa yhdessä risteyksessä on joka ilmansuunnassa tasku, luonnollisesti.

    Uusina paikkoina jatkaa vain aina seuraavaan ja seuraavaan valoristeykseen. Odotan innolla uudenmaankadun valoihin heti tunnelin jälkeen.

  2. Valtioneuvosto antoi pyörätaskut mahdollistavan tieliikenneasetuksen muutoksen 23.6.2010 ja se astui voimaan 1.7.2010.

    Ensimmäinen tasku valmistui 15 minuutissa 8.6.2011. Hidasta on tämä suomalainen kiirehtiminen.

    Oli muuten hauskasti juhannusviikolla tuo 23.6.2010. Mitäköhän olisi tapahtunut, jos asetus olisi jäänyt silloin antamatta. Veikkaan, että ensimmäinen pyörätasku olisi ilmaantunut 8.6.2012.

  3. Kävin eilenillalla katselemassa, miten pyörätaskuissa ajo sujuu. En kyllä lopulta löytänyt kuin nuo Töölönkadun taskut.

    Siinä ajoi yksi pyöräilijä, joka kyllä ryhmittyi aivan oikein, joskin tiukasti aivan oikeaan reunaan, kanttikiven viereen, vaikka tilaahan olisi ollut. Ainoana pyöräilijänä siihen tietysti mahtuu, ja kiveen on mukavampi nojata jalalla.

    Autoilijatkin tuntuivat ymmärtävän miten tasku toimii. Yksi tosin ajeli vastaantulijoiden kaistalla, mutta se taisi olla ihan yleistä osaamattomuutta.

  4. Niin ja taskuja on tiettävästi eilen maalattu Cygnauksenkadulle, Töölönkadulle, Sibeliuksenkadulle ja Museokadulle. Näistä eilen ilman karttaa kierrellessä löysin tuon Töölönkadun ja Runeberginkadun risteyksen.

    Usiemmat nuo paikathan ovat sellaisia, joissa ei ihan kauhean suuria pyöräilijämääriä taida kulkea (Vai kulkeeko? En tunne kaikkia Töölön reittejä). Odotankin noita Kampin pyörätaskuja kiinnostuksella, Niitä on riittävän tiheässä, että syntyy kokonaisuus. Ja ehkä siellä kulkee enemmän pyöriäkin; itse ainakin ajan noita katuja.

  5. Hienoa 🙂 Lisää kuvia kehiin, kunhan taskut löytyvät, kiitos! Ja kaikkein mieluiten sellaisia, joissa on pyöräilijä mukana 😀

    Täällä Brysselissä risteykset, joissa ei ole taskua, ovat jääneet vähemmistöön. Kehitys alkoi vuonna 2008, kun Bryssel alkoi täyttää vuoden 2009 Velo-city -konferenssin järjestämisen edellyttämiä velvoitteitaan. Kaupungissa on siis satoja, ellei tuhansia taskuristeyksiä.

  6. Harva autoilija ja pyöräilijä tietää, että ”Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot.” (TLA 36 §). Tekeekö autoilija siis oikein, jos oikealle aikoessaan pysähtyy punaisiin pyöräkaistan päälle, mutta pysäytysviivan taakse?

    1. Marek taisi tästä asiasta jotain kommentoida hepo-liikennelistalaisille, minulle säännöt eivät oikein hahmotu, mutta tuntuisi järjettömältä, että oikealle kääntyvät autot tukkisivat pyöräilijöiltä sujuvan pääsyn pyöräboksiin *pysähtymällä pyöräkaistalle* kun valot ovat punaiset. Se on tietty ihan ok, että *ajaa* pyöräkaistan yli tai sen päällä ryhmittyessään liikennevirrassa.

      1. Siitä vaan autot kaistojen päälle, kun kerta laki niin ”määrää”. Jos joka toinen auto haluaa kääntyä oikealle ja joka toinen suoraan, niin pyörällä et ohi pääse. Ja kysymys kuluukin: ”eikö niiden pitänyt lisätä turvallisuutta ja pyöräilyn suosiota?” Ja myös porttikonkiryhmittymiseen täysin sallittuja.

        Menkää nyt helv..in lain laatijat käymään jossain pyöräkaistakaupungissa ja tulkaa sitten uudelleen miettimään mitä te nyt teitte! Ne kaistat on pyhiä. Niille ei ryhmitytä, päälle ei pysähdytä, ei edes liikennevaloissa oli ne sitten pitkittäin tai poikittain. Niillä on sama status kuin suojatieviivoilla.

        Voihan nyt helvetti!!! Lakimuutos ja HETI!

          1. Kyllähän sulkuviivoja käytetään yleisesti juuri ennen risteystä kieltämään kaistan vaihto.

            En ole vielä varma asiasta, mutta mielestäni autojen ryhmittyminen pyöräkaistalle on järkevä ratkaisu, jos risteyksessä ei ole liikennevaloja eikä pyörätaskua. Näin vältetään riski, että oikealle kääntyvä autoilija törmää takaoikealta tulevaan suoraan ajavaan pyörään.

        1. Joo tämä sulkuviiva olikin se, mihin Marek viittasi vastauksessaan hepo-liikenne-listalla, eli sulkuviivoja on pyritty maalaamaan niihin paikkoihin (pyörätaskujen yhteyteen), missä kyseinen sulkuviiva ei tee autoilijoiden järkevää oikealle kääntymistä mahdottomaksi.

          Voisi muuten tehdä jotain tutkimustyötä siitä, millaisia eroja nyt toteutetuissa pyörätaskuissa on näin detaljitasolla (esm. sulkuviivat). Niko viittasi haastattelussa siihen, että nyt malatuista taskuista haetaan kokemuksia eri suunnitteluratkaisuille.

          Jos pyöritte enemmänkin taskujen lähistöllä, niin raportoikaa ihmeessä, onko niissä jotain eroja. Itse olen nähnyt vasta yhden taskun ja senkin vilaukselta bussin ikkunasta.

  7. Alla Fillarilla-blogiin kirjoittamani ensimmäinen kokemukseni pyörätaskuista:

    Nyt ne paljon puhutut pyörätaskut sitten tulivat Helsinkiin. Ensimmäiset ovat ilmestyneet Fredrikinkadulle, jossa tänään satuin pyörällä ajelemaan. Reittini varrella oli neljät liikennevalot ja siis neljä pyörätaskua. Ensimmäisissä valoissa pyörätaskussa oli auto pysähtyneenä, siinähän on autoilijan kätevä odotella valojen vaihtumista. Toisen taskun kohdalla oli auto ihan pysäköitynä ja kolmannessa kuorma-auto purkamassa lastiaan. Neljänsissä valoissa onni potki ja pääsin ajamaan autojonon eteen pyörätaskuun valojen vaihtumista odottamaan.

    Tämän lyhyen kokemuksen perusteella Helsingin autoilijoilla on vielä hieman totuteltavaa pyörätaskujen käytössä, mutta uskon, että (toivottavasti) lyhyen orientaatiojakson jälkeen niistä tulee luonnollinen osa kaupunkilaista liikennekulttuuria. Kyllä se siitä lähtee.

  8. Kuten arvelinkin, Töölönkadulla (Runeberginkadun risteyksessä) ajoneuvoilmaisimet ovat nyt käytännössä kokonaan taskun puolella, eli jos ne on kytketty toimimaan, autolla saa vihreän vain ajamalla pysähtymisviivan yli. (Voi toki olla että vihreää tulee muutenkin, itse olin paikalla valo-ohjauksen ollessa pois käytöstä.) Tämä ei ehkä ole ihan paras mahdollinen tapa opastaa kaupunkilaisia pyörätaskujen käyttäjiksi.

    Saa myös nähdä houkutteleeko tuo pyöräkaistan tynkä suoraan pyöräileviä ihan oikeaan laitaan ja sitä kautta potentiaaliseen konfliktiin samasta suunnasta oikealle kääntyvien autojen kanssa. Pysäköityjen autojen takia tuo tosin taitaa yleensä edellyttää melkoista koukkausta eli riski taitaa useimmissa paikoissa olla aika pieni.

Vastaa