Ehdokkaat

Pyöräilevät ehdokkaat 2011

maanantai, 28. maaliskuuta 2011

Katso pyöräilevien ehdokkaiden blogaukset

Edit 9.4.2011: Pyöräilevien ehdokkaiden joukkoon lisätty Osmo Soininvaara ja Marko Kosunen

Jotkut saattavat muistaa vuoden 2008, jolloin Helsingin vihreiden pyöräilytyöryhmä ja tämä blogi perustettiin. Ennen kunnallisvaaleja nostimme pyöräilyä poliittisena teemana esiin ja meillä oli useampikin ”Pyöräilevä ehdokas” kunnallisvaaleissa.

Näistä ehdokkaista etenkin Martti Tulenheimo ja Ville Ylikahri ovat olleet aktiivisia sekä pyöräilyn edistämisessä, että Kaupunkifillarin toiminnassa (kiitos myös kaikille muille, jotka ovat tahoillaan vieneet pyöräilyn sanomaa eteenpäin). Mainitsen tässä erityisesti Martin ja Ville, koska heidän kauttaan on toteutunut ajatus siitä, että pyöräilyryhmä voi olla valtuutettujen ja lautakuntalaisten vaalikauden läpi jätkuva tukiryhmä pyöräilyyn liittyvien asioiden valmistelussa ja agendalle nostamisessa.

Samalla kaavalla olisi tarkoitus ujuttaa nyt eduskuntaan jokunen pyöräilyn oma agentti, joka myöskin muistaisi ja osaisi turvautua tarvittaessa pyöräilynedistämisyhteisön voimaan pyöräilyyn ja liikennepolitiikkaan liittyvien asioiden esille nostamisessa ja argumentoinnissa.

Kaupunkifillarilla on kuusi pyöräilevää ehdokasta kevään 2011 Eduskuntavaaleissa Helsingin vaalipiiristä:

Tuuli Kousa, Vihreät, nro 11

Anna Moring, Vihreät, nro 12

Tuuli Kousa: Ehdokassivu, Blogi, Twitter ja Facebook Anna Moring: Ehdokassivu, Blogi, Twitter ja Facebook

Leo Stranius, Vihreät (sit.), nro 19

Ville Ylikahri, Vihreät, nro 22

Leo Stranius: Ehdokassivu, Blogi, Twitter ja Facebook Ville Ylikahri: Ehdokassivu, Blogi, Twitter ja Facebook

Osmo Soininvaara, Vihreät, nro. 18

Marko Kosunen, Vihreät, nro. 10

Osmo Soininvaara: Ehdokassivu ja Blogi Marko Kosunen: Ehdokassivu, Blogi, ja Facebook

En tässä vaiheessa esittele ehdokkaita sen laajemmin, he kaikki kirjoittavat vielä ennen vaaleja itsestään ja pyöräilypolitiikasta tänne Kaupunkifillariin. Ehdokkaat ovat luvanneet viritellä muun muassa keskustelua siitä, miten pyöräily tulisi huomioida valtakunnan politiikassa. ( kannattaa vilkaista Pyöräliiton facebooksivulla käyty keskustelu pyöräilyn hallitusohjelmatavoitteista: on.fb.me/hallitusohjelma )

Huomenna 29.3. starttaa Kampin Narikkatorilta klo 16.00 Pyöräaalto, joka rullailee Otaniemeen, ainakin osa Kaupunkifillarin pyöräilevistä ehdokkaista on tavoitettavissa tässä tapahtumassa. Tulemme myös järjestämään muita pieniä vaalitempauksia pyöräilyn merkeissä.

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

9 thoughts on “Pyöräilevät ehdokkaat 2011

1. Hei hieno idea nostaa näitä ehdokkaita ja pyöräilyteemaa yleisemmenkin eduskuntavaaleissa. Käytän tilaisuutta hyväkseni ja mainostan Uudellamaalla numerolla 20 ehdolla olevaa pyöräilijää, joka kertoo nettisivullaan taustastaan mm. seuraavaa:

”Molemmat jalkani amputoitiin vuonna 2002 polven alapuolelta vaikean synnynnäisen epämuodostuman takia. Olen proteesit jalassa tehnyt mieheni kanssa kolme isoa pyörämatkaa: Jäämerelle, Välimerelle ja Islannin ympäri. Vanhoilla jaloillani en olisi näitä reissuja päässyt tekemään, ja haluankin antaa proteesieni näkyä, koska niissä ei minusta ole mitään hävettävää!”

Hänen vaaliohjelmansa ensi sanat ovat puolestaan seuraavat:

”Pyörällä kauppaan!
    Haluan, että Suomessa palvelut ovat turvallisen pyörämatkan päässä. Ei kaavoiteta enää yksityisautoilun ja hypermarkettien ehdoilla, vaan luodaan viihtyisiä ja eläviä kaupunki- ja kyläkeskuksia. Suositaan tiivistämistä ja täydennysrakennusta eikä päästetä kaupunkirakennetta hajoamaan. Kaikki julkinen tila ei saa olla kaupallista.”

Ääni Kaisalle on siis ääni pyöräilylle Uudellamaalla! 🙂

1. Osmokin on varmasti pyöräilymyönteinen, mutta nyt valikoidut ehdokkaat ovat siltä pohjalta, ketkä itse olivat aktiivisia. Se antaa parempaa uskoa siihen, että läpi mennessään he oikeasti toimivat ”pyöräilyagenttina” eduskunnassa. Osmo saattaapi olla enemmänkin perustuloagentti, mikä on hyvä juttu sekin 🙂

1. En oikein ymmärrä tuota ”ketkä itse olivat aktiivisia”. Osmo Soininvaara pyöräilee itsekin ja kuten tuossa jo sanottiinkin, hänen vaaliohjelmassaan on täysin konkreettisia ehdotuksia pyöräilyyn liittyen (pyöräkaista), toisin kuin osalla tässä listatuista.
        Valitsette tietenkin itse ketä listaatte, itse pyöräilijöinä äänestän kyllä Osmoa.

1. Teemu K. aktiivisuudella meinasin sitä, että kyselin Helsingin vihreiden pyöräilytyöryhmän listalla halukkaita pyöräileviksi ehdokkaiksi, ja ”aktiiviset” vastasivat. Nyt itseasiassa tarkistin ja totesin, ettei Soininvaara olekaan kyseisellä listalla, mikä oli minulle yllätys!? My mistake: Olin olettanut, että kaikki pyöräilystä kiinnostuneet Helsinkiläisvihreät Osmo mukaanlukien olisivat kyseisellä listalla (pingaan Osmolle tästä keskustelusta).

Myös kaikki nyt listatut pyöräilevät itse ja heitä saa haastaa konkretian suhteen, kun blogaavat täällä. Ja Soininvaara on toki hyvä ehdokas. Itse en äänestä näistä ketään, kun olen väärästä vaalipiiristä :/