Operaatio jääsota

lauantai, 5. helmikuuta 2011


Hannu Oskalan palkittu videodokumentti suuresta isänmaallisesta jääsodasta.

Kaupunkifillarin iskujoukkojen päämajassa todettiin tällä viikolla, että operaatio lumisota ei edisty pyörätierintamalla tyydyttävällä tavalla, vaan ne ovat kokonaisuudessaan vihollisen loskajoukkojen vallassa.

Helsingin talousarvioesityksessä 2011 (s. 148) lukee:

”Talvipyöräilyreitistö ja  sen laatuvaatimukset määritellään. Määritellyllä talvipyöräreitistöllä panostetaan kunnostamisen ylläpidon ja viitoituksen parantamiseen.”

Kunnossapito ei vaan toistaiseksi ole ollut mitenkään viime talvea parempaa. Lunta on tietysti tullut paljon, eikä kaikkea aina ehdi tekemään, mutta on tämä silti ongelma.

Ratkaisuksi syntyi operaatio jääsota, jonka tosin piti alun perin olla helppoa loskan lapiointia. Paikaksi valikoitui rautatieaseman edusta, joka kuuluu mainittuun pääpyöräreitistöön. Loska vaan oli päässyt välissä jäätymään

Alussa oli suo, lapio ja lauma aktiviisia kansalaisia. Tälläisessä perunapellossa ei pysty turvallisesti pyöräilemään.
Valt. yo. Tulenheimo oikeissa töissä
Valt. yo. Tulenheimo oikeissa töissä
Taidon voi aina korvata voimalla.
Kunnossapitotiimi urakan lopussa. Vasemmalta oikealle Martti Tulenheimo, Reima Karhila, Niklas Wöltjen, Otso Kivekäs ja Olli Pottonen. Hannu Oskala kameran takana.

Vähän yli tunnin työllä saimme puhdistettua noin 50 metriä pyörätietä. Koneella pätkän olisi tehnyt ehkä minuutissa. Hauskaahan tuo oli, mutta ratkaisuksi talvikunnossapitoon ei suora kansalaistoiminta riitä, vaan kaupungin on otettava pyöräreittien kunnossapito tosissaan.

Kiitämme helsingin kaupungin rakennusvirastoa välineiden lainasta. Kuvat Hannu Oskala / Otso Kivekäs (cc-by-nc-sa)

10 thoughts on “Operaatio jääsota

  1. Tiedätkö Teppo tai muut kolmipyöräisten fillarien tuunaamisesta mitään? Tsekatkaas nimittäin tämä:


    ”Totally useless with larger snow falls, but the light ones make snow removal fun.”

    Olisi hauska näyttää Stadin isoille herroille, miten asiat voi myös tiettyyn pisteeseen asti tehdä muillakin kuin 16-tonnin kalustolla hyvin yksinkertaisesti.

    Aidosti kestävä ratkaisu edellyttäisi tietysti runkoverkon (noin 100 km) säännöllistä auraamista ammattimaisesti juuri heti sillä hetkellä, kun lumet ovat sataneet. Jäätynyttä loskaa ei saa kuin rautakangella irti väylän pinnasta.

  2. Pääpyöräreittien kunnossapito pitäisi tehdä koko reitin pituudelta kerralla eikä pilkkoa yhtä 15 km reittiä esim. 100 m välein tontin rajan mukaan. Nyt toimitaan päättömästi. Eihän ole mitään järkeä, että 15 km reitti koostuu 150 eri tavalla hoidettavasta pätkästä.

  3. Hitsi, pojilla taisi olla hauskaa. Olin varma, että lumilapio ei pysty jäiseen tienpintaan ja oletin, että koko homma on peruttu. En siis vaivautunut paikalle. Jos olisin tiennyt, että teillä on kunnon työvälineet (rautakanki) olisin ilman muuta ollut mukana. Koskas käytte seuraavan taistelun?

    Timo

  4. Hauskaa oli! 🙂 Ei tollasta joka viikko viitsi tehdä, mutta esim. kun seuraavan kerran tulee taas plussaa, niin voisi harkita sen toisen pätkän hoitamista 🙂 Jos löytyy talkoohenkisiä ihmisiä, niin täällä voi ilmoitella työhaluistaan!

  5. Hienoa ! Mahtavaa !
    Teillä on hyvä draivi päällä. Lisää tämmöisiä tempauksia.
    Pari ehdotusta seuraavaan tempaukseen.
    1. Ennakkoon ilmoitus sivuillanne, jotta isompi porukka pääsee mukaan touhuamaan.
    2. Oliko pyydetty HS tai muuta toimittajaa tekemään juttua? Kun näkee näin paljon vaivaa niin kannattaa siitä kannattaa ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti.
    3. Video on hyvä lisä. mutta ehkä ei kannattasia provosioda liikaa… ”kunnossapito on ollut ihan helvettiä” Vaikka sitä se oikeasti on ollutkin.

  6. Idea syntyi tällä kertaa vähän lyhyellä tähtäimellä. Jos tempaus järjetsteään vielä uudetsaan, niin varmasti tiedotetaan etukäteen paremmin.

    Toimittajiinkin pitäisi ottaa suoraan ja aktiivisesti yhteyttä, niin saisi paikalle (jäi tosiaan vähän puutteelliseksi). Eivät ne pitkin kaupunkia juttujen perässä juokse itsekseen…

  7. Pääreitistö tulisi ajaa säännöllisesti sopivan pienellä koneella läpi. Kuten copenhagenizen blogista näkee, niin siellä taidetan pyörätiet putsata useimmiten pienehköllä harjakoneella. Tällä viikolla on satanut noin 5 cm lunta lämpötilan ollessa noin 0’C. Omalla työmatkallani (suurelta osin pääreitistöä) lumia ei ole putsattu koko viikolla. Sohjossa on ollut raskas ajaa, ja nyt pakkasen kiristyessä se jäätyy koppuraksi. Jos tuosta olisi kerran tai pari ajanut pieni kone, jossa on pyörivä harja edessä, niin ongelma olisi ratkaistu. Pienempi kone ja harja tekee paljon parempaa jälkeä kuin liian iso kone ja aura. Eikä tuollaisen reitistön ajaminen säännöllisesti voi olla liian kallista. Ajaahan sadat bussit ja tuhannet autotkin säännöllisesti tiettyjä linjoja. Yksi harjakone voisi kuitenkin pitää tyytyväisenä sadat tai tuhannet pyöräilijät yhdellä reitillä/reitistöllä.

Vastaa