Pyöräjärjestölle nimi

lauantai, 5. kesäkuuta 2010

Pyöräilyjärjestön valmistelua päätettiin jatkaa ja kiinnostuneita kootaan muun muassa Facebookin kautta.

Eilen perjantaina 4.6.2010 tehtiin kenties tulevaisuuden historiaa. Joukko pyöräilijöitä ympäri Suomen kokoontui visioimaan kansallisen tason pyöräilyn edistämistä ja edunvalvontaa. Tilaisuuden oli kutsunut koolle kolme Suomessa liikennepoliittisesti aktiivista pyöräily-yhdistystä  Helsingin Polkupyöräilijät, Tampereen polkupyöräilijät ja Jyväskylän pyöräilyseura.

Suomessa ei tällä hetkellä ole kansallista arkipyöräilyjärjestöä, joka voisi tuoda pyöräilijöiden äänen kuuluville muun muassa lainsäädännön valmistelussa tai neuvottella vaikkapa pyöräilijöille räätälöidyistä liikennevakuutuksista. Monissa muissa maissa tällainen jo on* ja Suomeenkin tällainen perustettiin 80-luvun alussa, mutta se kuitui ennen kuin pääsi kunnolla vauhtiinkaan.

Pyöräilijöillä pitää olla ääni, joka on helposti tunnistettavissa nimen omaan pyöräilijöiden ääneksi. Äänen pitää olla uskottava syvä rintaääni, jolla voidaan puuttua epäkohtiin. Silti ei tarvitse olla agressiivinen, eikä etenkään lähtökohtaisesti minkään muun ryhmän, kuten autoilijoiden, joukkoliikenteen käyttäjien tai jalankulkijoiden vastainen. Vain keskustelevaa kumppania kuunnellaan.

Suomalaisen pyöräilyjärjestön valmistelua päätettiin jatkaa, mutta fokusoituen tiukasti siihen, että järjestöä ei perusteta ennen kuin on selvää, että se voi saavuttaa vahvan jäsenpohjan ja palkallisen toiminnanjohtajan jo ensimmäisen toimintavuotensa aikana, kukaan ei halua vain uutta ”paperitiikeriä”.

Tervetuloa osallistumaan mahdollisimman avoimesti tapahtuvaan uuden järjestön valmisteluun: FB-ryhmä (meneillään muun muassa nimikilpailu) ja sähköpostilista pyoraily@googlegroups.com (listalle pääsee pyytämällä antti.poikola[at]gmail.com)

*Muutamia pyöräilyn edunvalvojia Euroopasta (Lähde ECF):
Tanska: Dansk Cyklist Forbund, 20 000 jäsentä
Saksa: Allgemeiner Deutscher Fahrrad- Club (ADFC), 120 000 jäsentä
Ruotsi: Cykelfrämjandet, 6000 jäsentä
Alankomaat: Fietsersbond, 32 000 jäsentä

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.