Polkupyörän evoluutio

sunnuntai, 24. toukokuuta 2009

100-vuotta sitten

Jos nykyään kuvittelee mielessään polkupyörän näkee suurella todennäköisyydellä lähes täysin samanlaisen vempeleen, mitä oli käytössä jo 100 vuotta sitten: kaksi samankokoista rengasta peräkkäin, yhdistävä runko, ketjut, polkimet, stonga, satula jne.

Polkupyörä vuodelta 1898 ei enää myynnissä

Onko polkupyörä jämähtänyt historiaan? Tässä muutamia makupaloja siitä, mitä Helsingin kaduilla tullaan näkemään toivottavasti lähitulevaisuudessakin paljon nykyistä enemmän. Hinnat ova suuntaa antavia ja kuvaa klikkaamalla päätyy yleensä jonkun satunnaisen tuotetta kauppaavan puljun sivuille. Näillä käyttötyökaluilla ja luottokulkupeleillä on tietysti hintaa enemmän, kuin markettien turhakkeilla, mutta hinnalla saa paljon käyttöarvoa.

Kuormapyörät

Yksi varsin yleinen tekosyy siihen, miksi auto on välttämätös on se, että pitää kuljettaa suurempia määriä tavaraa paikasta toiseen. Ainakaan tanskalaisille ja kiinalaisille lasten tai tavaran kuljettaminen pyörällä ei tuota ongelmia.

Kolmipyöräinen kuormapyörä
Kolmipyöräinen kuormapyörä: VELORBIS Mobii 1950 Eur

Kaksipyöräinen kuormapyörä on nopeampi, kuin kolmipyöräinen serkkunsa, mutta vastaavasti ei välttämättä ihan niin hyvä ajettava. VELORBIS Long John 1950 Eur
Kaksipyöräinen kuormapyörä on nopeampi, kuin kolmipyöräinen serkkunsa, mutta vastaavasti ei välttämättä ihan niin hyvä ajettava. VELORBIS Long John 1950 Eur

Peräkärryt

Peräkärry on helpoin tapa saada olemassaolevasta pyörästä kelpo kuljetusväline retkille, kauppareissuille jne. Ensimmäinen valinta lienee, että ottaako peräkärryyn yksi vai kaksi rengasta. Luonnollisesti yksi rullaa paremmin, mutta kaksi on vakaampi. Peräkärryille on omistautunut blogi: http://biketrailerblog.com/

Yksipyöräinen peräkärry: BOB Yak Trailer 250 Eur
Yksipyöräinen peräkärry: BOB Yak Trailer 250 Eur

Kaksipyöräisiä peräkärryjä on suunniteltu erityisesti lasten kuljettamiseen. Näistä kärryistä monet muuntuvat helposti tavallisiksi lastenvaunuiksi ja ovellimmat saa lisäosin muokatttua ahkioksi. Raskaampiinkiin kuljetuksiin löytyy kyllä kalustoa.

Lastenvaunuperäkärry: CROOZER Kid for 1 498 Eur
Lastenvaunuperäkärry: CROOZER Kid 498 Eur
BIKES AT WORK Model 64A 350 Eur
BIKES AT WORK Model 64A 350 Eur

Longtail – Pitkähäntä

Kuten tavallinen pyörä, mutta pidennetyllä peräosastolla, jolloin tavarankuljetusmahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti ajo-ominaisuuksien pysyessä melkolailla tavallisen pyörän kaltaisina.

Practical Slideshow from Xtracycle on Vimeo.

XTRACYCLE Radish + LongTail Kit 900 Eur

Kona Ute 799 Eur
Kona Ute 799 Eur

Kokoontaitettavat

Kokoontaitettavien pyörien suosio on ollut rajähdysmäistä. Maailman pienin on Brompton, sen mitat kokoon taitettuna ovat vain 545x565x270 mm, ja paino mallista riippuen 9,0 – 12,2 kg. Muitakin vaihtoehtoja toki on.

Kokoontaitettu BROMPTON 980 Eur
Kokoontaitettu BROMPTON 980 Eur

BIKE FRIDAY Pocket Rocket 1300 Eur
BIKE FRIDAY Pocket Rocket 1300 Eur
Kokoontaitettava Tandempyörä: BIKE FRIDAY Family Tandem Traveler 1050 Eur
Kokoontaitettava Tandempyörä: BIKE FRIDAY Family Tandem Traveler 1050 Eur

Pedelecit eli sähköpyörät
Sanoista Pedal-Electric Cycle tuleva lyhenne pedelec lanseerattiin vasta 1999, eli se on suhteellisen uusi keksintö. Lyhyessä ajassa sähköavusteiset polkupyörät ovat kuitenkin lyöneet todella läpi ja etenkin ikääntyvä kansa, joka ei enää innostu ylämäistä, mutta haluaa nauttia pyöräilyn vapaudesta on löytänyt nämä veijarit avukseen.

ESTELLE Tour 1909 Eur
ESTELLE Tour 1909 Eur

Nojapyörät
Jotkut sanovat, että on käsittämätöntä, minkä takia polkupyörien valtavirta on kiikkeriä ns. pystypyöriä, kun noja-asennossa ajaminen on miellyttävämpää ja tehokkaampaa, kun on isommat lihakset käytössä. Yleistymään päin ovat nämäkin vempeleet ja vaihtoehtoja on niin kaksi, kuin kolmepyöräisiä. Kolmipyöräisellä ei ainakaan kaadu.

NAZCA Cruiser 1525 Eur
NAZCA Cruiser 1525 Eur
Kokoontaitettava kolmipyöräinen nojapyörä: TW-BENTS Mantis 1470 Eur
Kokoontaitettava kolmipyöräinen nojapyörä: TW-BENTS Mantis 1470 Eur

Inspiroiduin tekemään tämän katsauksen käytyäni Velo-City konferenssissa Brysselissä. Katsausta tehdessä ilokseni havaitsin, että monia erikoispyöriä jo tuodaan Suomeen. Toiset pitää vielä tilata kauempaa. Erityismaininta täytyy antaa Bikeen Kimmolla ja Keijolle, jotka ovat kunnostautuneet pyöräkulttuurin Suomeen tuomisessa.

Antti Poikola

avatar

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

4 thoughts on “Polkupyörän evoluutio

  1. Taannoisella Britannian maaseudulle suuntautuneella lomareissulla vuokrattiin fillarit. Kiinnitin pyöräillessä paikallisten pyörien vähäisyyteen.

    Vuokraamo/myymälän häiskä tiesi kertoa, että fillareita ei oikein mene kaupaksi mutta että noita sähköavusteisia on myynyt vuoden sisällä n. 40 kpl.

    Ymmärsin täysin; paikallinen maasto oli jatkuvaa korkeuskäyrää. Mailin ylämäki 15% nousulla joka päiväisenä työmatkana ei kyllä houkuttele fillaroimaan…

    Sähköavusteisia fillareita pitäisi ehdottomasti jotenkin saada enemmän julki – niin erinomainen auton korvike olisi se.

    (Ja hyvä tietää että noi peräkärrit on noin halpoja. Taitaa lähteä hanuria varten ostoslistalle…)

Vastaa