Satelliittifillarit

lauantai, 20. syyskuuta 2008

YouTuben katsotuimpien videoiden listalla ovat nousseet kohisten viimepäivinä A-tuubin fillarinpöllintävideot. Huippusuosion taustalla liennee se valitettava tosiasia, että lähes jokaisella pyöräilijällä on aiheesta omakohtaista kokemusta, pyöriä häviää ja paljon. A-tuubin toimittajat varustivat polkupyöriä GPS-paikantimilla, jättivät ne lukitsemattomina kaupungille ja jäivät kytikselle katsomaan, mihin ne varastetut pyörät oikein joutuvat.

Toki pyörä ilman lukkoa katoaa alle aikayksikön, mutta ongelma on todellinen myös lukittujen pyörien kohdalla. Ystäväni hämmästyi, kun sanoin, että minulta on elämäni aikana varastettu vain kolme polkupyörää, niin vähän! Toisaalta olen ollut niin onnekas, että juuri mitään muuta minulta ei olekaan koskaan varastettu.

Tässäkin asiassa todellisissa pyöräilymaissa ollaan reilusti Suomea edellä. Hollannissa on yleistä, että lukko on arvokkaampi, kuin pyörä. Itse olen päässyt seuraamaan livenä, kun Amsterdamin kanavan pohjia puhdistanut proomu nosti joka kauhaisulla ylös muutaman polkupyöränraadon.

Mitä asialle voi tehdä? Ainakin kunnon pyörätelineet, joihin menopelin saa rungosta kiinni auttavat vähän.

Antti Poikola

avatar

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

5 thoughts on “Satelliittifillarit

  1. Hauska idea, mutta petyin vähän toteutukseen. Känniset baaristapalaajat vievät lukitsemattomia fillareita, tiedetään, mutta ketkä varastavat kahdella raskaalla lukolla suojattuja arvopyöriä?

  2. Niinpä, raskas lukkokaan ei estä varkauksia, mutta luonnollisesti videon tekijät olisivat joutuneet istuskelemaan autossaan kytiksellä huomattavasti pidempään. Lähinnä tämä toimii nostamaan pyörävarkausaihetta esille mediassa.
    Itse aloin visioida jotain GPS-vempelettä, jonka voisi asettaa pysyvästi vaikkapa pyörän rungon sisään. Energiankulutus saataisiin pieneksi, jos se vaikka vain kerran tunnissa tarkistaisi itsensä kanssa, että onko pyörä vielä samalla paikalla ja jos paikka on muuttunut edellisestä menisi trackays päälle ja lähtisi hälytys omistajalle/kuvausryhmälle.

  3. JR kommentoi tuossa ylempänä: mutta ketkä varastavat kahdella raskaalla lukolla suojattuja arvopyöriä?

    Veikkaisin, että sen sortin kaverit, joille ei ole ihan yhtä vaivatonta mennä kameran kanssa juttelemaan kuin näille päihtyneille teineille.

    Vaan mitenkä muuttuisi fillarivarkauksien selvitysprosentti, jos rikosilmoituksen liitteeksi voisi ilmoittaa pyöränsä nykyiset koordinaatit?

  4. ”Helsingissä varastetaan joka vuosi runsaat 3000 polkupyörää. Kesäkuukausina Helsingin poliisi kirjaa varastetuista pyöristä rikosilmoituksia 17-18 pyörän päivävauhtia. Kiireisimpinä aikoina ilmoituksia voi Helsingin alueella tulla lähes 600 kuukaudessa.” (HS 28.5.2005)

    Tästä voisi oikeasti kehittyä toimiva juttu, jos virrankulutus ja muut ongelmat olisivat jotenkin ratkaistavissa!

Vastaa