Valtuusto hyväksyi pyöräilyprojektin

torstai, 12. marraskuuta 2009

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen kokouksessaan Vihreiden ryhmäponnen, jonka myötä valtuusto edellyttää, että vuoden 2010 aikana käynnistetään valtuuston strategiaohjelmassa päätetty pyöräilyprojekti ja sen toteutusohjelman, eli aluekohtaisen toimenpidesuunnitelman, laadinta.

Tämä tarkoittaa, että pyöräilyn kolme tärkeintä tavoitetta on nyt saatu nuijittua Helsingissä läpi poliittisin päätöksin. Kyseessä on merkittävä voitto pyöräilylle.

Aihetta juhlintaan ei silti ole ennen kuin päätökset alkavat kantaa hedelmää ja tuloksia rupeaa syntymään. Siihen mennee vielä jonkin aikaa, mutta jo saavutettujen tavoitteiden ansiosta vuodesta 2010 on joka tapauksessa tulossa pyöräilyn kannalta Helsingissä merkkivuosi.

Ensimmäinen tavoite, eli pyöräväylien suunnitteluohjeiden uusiminen, saatiin kirjattua budejttisopimukseen jo neuvottelukierroksella ja eilisen ponnen myötä kaksi jälkimmäistäkin tavoitetta siirrettiin valtuuston strategiapaperista ensi vuonna toteuttavien hankkeiden listalle.

Seuraavaksi aloitetaan tavoitteiden käytännön täytäntöönpano.

Tilanteen etenemisestä kerrotaan jatkossakin Kaupunkifillarissa.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.