Pyörien maksutonta kuljetusta lähijunissa kokeillaan

tiistai, 3. marraskuuta 2009

Polkupyörien maksutonta kuljetusta kokeillaan pääkaupunkiseudun lähijunissa vuoden ajan 1.1.2010 alkaen. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallitus päätti asiasta kokouksessaan tänä aamuna. Pääkaupunkiseudun lisäksi kokeilu koskee myös Keravaa ja Kirkkonummea, jotka ovat HSL-kuntayhtymän jäseniä.

Polkupyörän kuljettaminen maksutta sallitaan lähijunissa ruuhka-ajan ulkopuolella, jos junassa on tilaa. Polkupyöriä ei saa kuljettaa lähijunissa ma – pe klo 7.00 – 9.00  eikä 15.00 – 18.00 välisinä aikoina.

Mallia kokeilun valmisteluun kannattaa hakea tutustumalla parhaisiin ulkomaisiin käytäntöihin. Monien Euroopan suurten kaupunkien lähijunissa pyörien kuljettaminen on sallittua juuri ruuhka-aikojen ulkopuolella. Manner-Euroopassa pyörien kuljettamiseen tarkoitetut vaunuosastot on yleisesti merkitty junan ulkopuolelle siten, että matkustajat tietävät jo ennen vaunuun nousemistaan, että polkupyörän kuljettaminen on sallittua.

Mikäli kokeilu onnistuu, siitä on syytä tehdä pysyvä käytäntö pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Metroissa pyörien kuljettaminen on jo ennestään sallittua. Jotta kokeilun onnistuminen varmistetaan,

• Kokeilun tavoitteet ja niiden mittaaminen on määriteltävä yksiselitteisesti.
• Pyörien kuljettamisen salliminen on merkittävä vaunuihin selkeästi.
• Kokeilusta ja sen tuloksista on tiedotettava matkustajille riittävästi.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

4 thoughts on “Pyörien maksutonta kuljetusta lähijunissa kokeillaan

1. Mitenköhän tarkasti ruuhka-aikaan kuljettamista tullaan valvovomaan?

Yksi hyvä (ja ketään haittaamaton) laajennos kokeilulle olisis sallia ruuhka-aikaankin pyörien kuljetus ruuhkaa vastaan. Käytännössähän lähijunat kulkevat toiseen suuntaan lähes tyhjinä.

2. Tuo ruuhkan vastaiseen suuntaan kuljettaminen on ehdottomasti tulevaisuudessa esiin otettavien parannusten listan arvoinen! Kunhan kokeilun on ensin osoitettu onnistuvan, täytyy asia ottaa esiin.

Valvonnasta en tiedä, mutta toivottavasti sääntöjä noudatetaan, koska pyöräillyn ja joukkoliikenteen kumppanuuden edistäminen edellyttää muiden matkustajien kunnioittamista.