Työmailla unohdetaan kulkumuotojen sovitut prioriteetit – osa 5: Kalasatama

perjantai, 3. kesäkuuta 2016

Artikkeliin lisätty 9.7.2016 tekstiä moottoriajoneuvojen uudesta kiertoreitistä Lahden/Kotkan suuntaan sekä muutama kuva.

***

Kauppakeskus Redi nousee kovaa vauhtia Kalasatamaan. Toteutuksesta vastaa rakennusliike SRV ja poikkeusreiteistä (ainakin rakentamisesta) Destia. Kuten hyvään markkinointiin nykyään kuluu, itse työmaastakin on tehty jo valtava spektaakkeli, ja tämän lisäksi valmistuessaan syksyllä vuonna 2018 asuintornit yltävät 132 metrin korkeuteen ja urbaania elämää on aivan kaikkialla. Oikeastaan paikkaa missä ei mitään erikoista ole, sitä ei varmaankaan tuolla edes tunneta. Helsinkiin on syntymässä aivan jotain uutta ja ihmeellistä.

Mutta jo nyt Kalasatamassa on nähtävissä jotain uutta ja ihmeellistä, mitä aikaisemmin ei tässä kylässä olla nähty. Kauppakeskuksen aiheuttama Itäväylän poikkeusreitti kiertää satojen massiivisten tolppien päällä kuin suurena siltana ohi työmaan ja kuusi ajokaistaa takaa nopean, leppoisan ja tehokkaan työmaan ohituksen liikkujille. Myös pyöräilijöille ja kävelijöille rajattiin omaa tilaa tuolta massiiviselta sillalta, mutta yhden ainoan huonosti linjatun liittymän takia väylä päätettiin sulkea jo muutama tunti avajaisseremonioiden jälkeen. Tuosta hetkestä on kulunut aikaa nyt hieman yli vuosi. Edes näin kallis tilapäisjärjestely ei onnistuntut tälläkään kertaa kävelyn ja pyöräilyn osalta. Suuri tulevaisuuden Redi ryömi tällä osa-alueella pahasti.

Toukokuussa 2015 pyöräilijät ja kävelijät kohtasivat tämän näyn
Toukokuussa 2015 pyöräilijät ja kävelijät kohtasivat tämän näyn. Sama näky on edelleen.

Ennen tuon yhteyden käyttöönottoa Rakennuvirasto kyseli ilmeisesti vain muodon vuoksi Helsingin polkupyöräilijöiltä kommentteja poikkeusjärjestelystä. Jo silloin tulevan liittymän turvallisuus aiheutti pyöräilijöissä suurta huolta: autojen loiva poistumisramppi ei laske riittävästi ajonopeuksia sekä Itäväylälle päin kääntyvien oma ja pitkä kiihdytyskaista on tuttu monille autoilijoille moottoritieolosuhteista, eikä siellä kiihdyttäessä väistellä enää mitään. Liittymäolosuhteet kopioitiin suoraan vanhasta suljetusta liittymästä, eikä siinäkään liittymäturvallisuus ollut missään nimessä paras mahdollinen. Mutta joka tapauksessa piirtäjät halusivat näitä samoja ongelmia myös uuteen tilapäiseen liittymään.

Loivat liittymät mahdollistavat suuret nopeudet, ja Itäväylälle pyrkivien oma ja pitkä kiihdytyskaista suorastaan neuvoo kiihdyttämään juuri silloin kuin pitäisi väistää
Loiva poistuminen mahdollistaa suuret nopeudet, ja taas Itäväylälle pyrkivien oma ja pitkä kiihdytyskaista suorastaan opastaa kiihdyttämään autoilijaa juuri silloin kuin oikeasti pitäsisi väistää. Liittymää ei voisi huonommin enää suunnitella.

Kaiken lisäksi uuteen liittymään tulee vielä kaikki se raskas työmaaliikenne, mitä Kalasataman rakentaminen vaatii. Pelkästään tämän liikenteen takia risteys olisi pitänyt suunnitella samanlaiseksi mitä esimerkiksi Mäkelänkadulla on, eikä sellaiseksi, mitä moottoriteille on totuttu rakentamaan. Alennetuilla ajonopeuksilla risteyksen olisi pitänyt muistuttaa kaikin tavoin kaupunkiympäristössä olevia ratkaisuja. Tyhjälle paperille liikenneinsinööri olisi voinut piirtää mitä hän haluaa, turvallisuutta unohtamatta.

Kalasatama vs. Hämeenlinnanväylän ja kehä ykkösen ramppi. Yleensä neljänkympin kaduissa risteykset näyttävät hieman erilaisilta.
Kalasatama vs. Hämeenlinnanväylän ja kehä ykkösen ramppi. Kehällä ramppi on jyrkympi. Yleensä neljänkympin kaduilla risteykset näyttävät hieman erilaisilta kuin Kalasatamassa on nyt rakennettu.

Huolestuneiden pyöräilijöiden jättämä kritiikki sivuutettiin suoraselkäisen tyylikkäästi ja liittymä oli valmis avattavaksi. Vasta vaarallisesti kulkeva autoliikenne paljasti liikenneinsinöörille, kuinka hengenvaarallinen liittymä oikeasti oli. Kaikki ärsyttävä kritiikki toteutui täysimääräisenä. Liittymä suljettiin pyöräilyn ja kävelyn osalta samana päivänä. Redin työmaa onnistui myös tällä saralla tekemään jotain uutta ja ennennäkemätöntä, epäonnistunut liittymä oli suorastaan spektaakkeli. Kuusi kaistaa autoja sai jatkaa ajoaan.

Toukokuussa vuonna 2015 asiaa uutisoitiin mm. Helsingin kaupungin omilla nettisivuilla sekä Ylen ruotsinkielisessä toimituksessa. Viesti kopioitiin ilmeisesti suoraan kaupungin virallisesta tiedotteesta: ”Kalasataman keskuksen eli REDIn työmaan kohdalla Itäväylän eteläreunaa kulkeva jalankulun ja pyöräilyn väylä on toistaiseksi suljettu turvallisuussyistä.”

”Toistaiseksi”. Ylen jutussa kaupunkisuunnitteluviraston projektitoimiston liikenneinsinööri Johanna Iivonen mainitsi, että liittymä otetaan käyttöön niin pian kuin mahdollista. Aikataulua hän ei osannut vielä sanoa. Kaupunkilaisille, varsinkin kävelijöille ja pyöräilijöille, oli tässä vaiheessa annettu lupaus ja muutoksen odotus sai alkaa.

Kalasataman liittymä toukokuussa 2016

Liittymä on edelleen suljettu ja syyksi on tällä kertaa ilmoitettu: ”Kun siitä ei ole tullut valituksia”. Prioriteeteillä ei ole mitään väliä, mikäli kukaan ei virallisesti valita. Kaupungin toimia ilmeisesti ohjaa valittavat ihmiset, eivätkä strategiat. Mitään väliä ei myöskään ole hyväksytyillä liikkumisen kehittämisohjelmilla, kulkumuotojen sovituilla prioriteeteillä, allekirjoitetuilla pyöräilyn lisäämiseen johtavilla julistuksilla eikä virkamiesten lupauksilla: ”toistaiseksi suljettu turvallisuussyistä”. Hetken oikeasti jo luulin, että puheet parantelusta, turvallisuudesta ja aukaisusta olisivat olleet totta. Onhan suljettu väylä osa nykyistä idän suunnan pääpyöräreittiä ja tulevaa Itäbaanaa.

Piirtämiseen lisää vauhtia

Jos liittymän aukaisu ja välitön sulkeminen tapahtui vuosi sitten toukokuussa, niin suunnitelma tästä paikasta oli piirretty jo elokuussa 2011 (Työnaikaiset liikennejärjestelyt, 2. vaihe: Junatie/Itäväylän kiertotie. Liikenteen ohjaus). Vuoden 2011 jälkeen suunnitelmaan tuli vain pieniä muutoksia, mutta ennen liittymän varsinaista avaamista paikasta tehtiin jo toinenkin suunnitelma, joka oli tällä kertaa luonnos. Tässä suunnitelmassa liittymän paikka oli jo vaihtunut. Liittymä muistutti jo tässä etäisesti risteystä, ei ramppia, ja sen sijainti oli n. 50 metriä kaupunkiin päin. Kääntösäteiden geometria vastasi jo hieman laskettuja ajonopeuksia jyrkkyyksineen. Itse suunnitelma oli piirretty aikaisemman ”epäonnistuneen” suunnitelman päälle vanhojen viivojen näkyessä vaaleina. Mutta mitä varten tämä asemapiirustuksen luonnos on ylipäänsä tehty? Ollaanko tätä mahdollisesti totuettamassa vielä ennen vuotta 2018, jolloin Redin pitäisi valmistua? Toisaalta yksikään virkamies ei ole liittymän sulkua koskevissa haastatteluissa tätä piirustusta lainkaan maininnut, joten on hyvinkin mahdollista, että tämä jää pelkäksi luonnokseksi. Lisäksi tällä hetkellä keskellä Suvilahtea on asfaltoituna uutta punaiseksi pigmentöityä pyörätietä, mutta tätä taas ei tästä suunnitelmasta löydy.

Ylempi kuva vuoden 2011 suunnitelmasta ja alempi maaliskuussa 2015 piirretyn asemapiirustuksen luonnos. Punaiset nuolet näyttävät samoja kohtia.
Ylempi kuva vuoden 2011 suunnitelmasta ja alempi maaliskuussa 2015 piirretyn asemapiirustuksen luonnos. Punaiset nuolet näyttävät samoja kohtia. Toteutuuko asemapiirustus koskaan?

Työkalupakissa olisi hyviä keinovalikoimia, mutta missä on osaajat

Muutama viikko ennen varsinaisen poikkeusreitin käyttöönottoa keväällä 2015 Kalasataman aluetta halkoi
Kaasutehtaankatu (linkissä keskellä)
. Tämä katu yhdisti Itäväylän ja Hermannin rantatien Kalasatamaan. Uusi epäonninen liittymä korvasi tämän yhteyden ja siitä asti tämä on ollut suljettuna betonisin estein. Miksi tätä liittymää ei haluttu käyttää poikkeusreitin yhteytenä Kalasataman ja Itäväylän välillä? Olisiko nyt aika sulkea uusi vaarallinen liittymä ja ottaa tämä kertaalleen suljettu yhteys uudelleen käyttöön? Liittymän saattaminen käyttökuntoon veisi aikaa puolikkaan työpäivän verran: norsujen siirtelyä, asfalttikorjauksia, suojatien ja pyörätien eteen pultattavia tilapäishidasteita sekä uusia tilapäisiä liikennemerkkejä ja uudet tiemerkinnnät.

Vaarallista suojatietä ja pyörätien jatketta ollaan pidetty vuosi kiinni ilman että kukaan on tehnyt asialle mitään, vaikka koko ajan silmien edessä on ollut pientä fiksausta vaille valmiina turvallinen ja kaupunkiympäristöön sopiva risteys. Redin työmaasta on jäljellä edelleen ajallisesti 2/3 osaa.

Puolen päivän pikafiksaus ja turvallinen liittymä olisi valmis.
Puolen päivän pikafiksaus ja turvallinen liittymä olisi valmis.

Mitä nyt?

Koska valittajille ollaan annettu Helsingin liikennesuunnittelussa ja sen strategioissa prioriteettejä suurempi arvo, niin pyydän, että alamme pyöräilyn edistämisen nimissä valittajiksi. Itse aion pyytää vanhaa liittymää avattavaksi välittömästi, ja perusteluissa mainitsen kulkumuotojen prioriteetit sekä nykyisen vaarallisen liittymän ja siinä olevan suljetun pyöräyhteyden avaamislupauksineen. Mikäli liittymä muutettaisiin, niin tämän jälkeen edelleen pyöräilyn idän suunnan pääpyöräreitti kulkee skeittirampin vierestä lasinsiruja ja betonipossuja väistellen, joten luontevaa olisi myös rakentaa puuttuva sata metriä pyörätietä, jotta Sörnäisten rantatie – Itäväylä -yhtys voisi olla katkeamaton myös pyöräliikenteelle. Pyöräväylän jatkuminen Itäväylän vierellä olisi ollut järkevämmällä risteyksellä ja prioriteettien kunnioituksella mahdollista heti alusta alkaen. Suunnittelijan olisi pitänyt ymmärtää vain tämä.

Lähinnä kuvaa olevan pyörätien ylityksen voisi sulkea aidoin, jotta takana olevalle saadaan riittävä huomio.
Lähinnä kuvaa olevan pyörätien ylityksen voisi sulkea aidoin, jotta takana olevalle (missä pyöräilijä ja kävelijä) saadaan riittävät huomio väistämiselle.
Tukholmassa suorakulmaiset kääntymiset ovat aivan normaalia.
Tukholmassa suorakulmaiset kääntymiset ovat aivan normaalia. Lisäksi tämä ei ole edes tilapäisreitti, vaan pysyvä järjestely. Tilapäisesti on lupa rakentaa normaalia jyrkempiä kaarresäteitä, kapeampia kaistaleveyksiä sekä näiden johdosta alhaisempia ajonopeuksia. Kalasatamassa yritettiin toteuttaa vain alhaisemmat ajonopeudet liikennemerkeillä.
Tähän olisi helppo rakentaa poistuminen
Tähän olisi helppo rakentaa Itäväylältä poistuminen.
Poistumiskaista ei tarvitse olla sata metriä pitkä. Samoin kiihdytyskaistaa ei välttämättä tarvita. Kalasatamassa liittymä tehtiin moottoritien ehdoin.
Poistumiskaistan ei tarvitse olla satoja metrejä pitkä. Samoin kiihdytyskaista ei ole mikään välttämättömyys. Kalasatamassa liittymä tehtiin moottoritien ehdoin.
Vs. Tukholma
Vs. Tukholma.
Tästä taas kulku Itäväylälle
Tästä kulku Itäväylälle.
Vs. Tukholma
Vs. Tukholma.
Tässä kohdassa kulkee vielä nyt suljettu pyörätie
Tässä kohdassa kulkee vielä nyt suljettuna oleva pyörätie.
Mutta tästä pyörätie puuttuu. Pienillä muutoksilla ja maatäytöillä oltaisiin näin halutessaan saatu pyörätie helposti kulkemaan koko matkan Itäväylän vierellä, Kyse on sadasta metristä, arvostuksesta ja prioriteettien ymmärtämisestä.
Mutta tässä pyörätien juuri on loppunut. Pienillä muutoksilla ja maantäytöillä oltaisiin näin halutessaan myös pyörätie saatu helposti kulkemaan koko matkan Itäväylän vierellä, Kyse on tässä tapauksessa sadasta metristä, arvostuksesta ja prioriteettien ymmärtämisestä.

Tällä hetkellä kuusi kaistaa vie autoilijat nopeasti, leppoisasti ja tehokkaasti ohi työmaan, mutta viekö kuusi kaistaa jatkossa autoilijat nopeasti, leppoisasti ja tehokkaasti myös ohi kauppakeskus Redin? Sen aika näyttää..

Tukholmassa osataan ratkaista liittymien ajonopeudet tapauskohtaisesti.
Tukholmassa osataan ratkaista liittymien ajonopeudet tapauskohtaisesti.
Koululaiset paistattelemassa päivää. Kuinka moni tekisi samoin Itäväylän vierellä?
Koululaiset paistattelemassa päivää. Kuinka moni tekisi samoin Itäväylän vierellä?
Oikeat ratkaisut mahdollistavat oikean turvallisuuden.
Oikeat ratkaisut mahdollistavat oikean turvallisuuden.

___________________________________________________________________

LISÄYS (9.7.2016 klo 17:12):

Heti artikkelin julkaisun jälkeen Kaupunkiillarin facebookissa kritisoitiin rakentavasti jutussa esitetyn liittymäratkaisun siirtävän Lahteen ja Kotkaan matkaavat Kalasataman pikkukaduille. Näin toki käykin, mikäli uutta selkeää ja nopeaa kiertoteitä ei rakenneta. Uusi moottoriajoneuvojen kiertoreitti voisi tämän jälkeen kulkea kahteen suuntaan kaduilla: Sörnäisten rantatie – Tynnyrintekijänkatu – Työpajankatu – Vanha talvitie – Verkkosaarenkatu – Hermannin rantatie.

Jo tällä hetkellä Työpajankadulta kääntyminen vasemmalle Vanhalle talvitielle on etuajo-oikeutettu liikennemerkein, niin samaa voisi tehdä myös muihin kiertoreitin risteyksiin. Lisäksi Verkkosaarenkadun ja Hermannin rantatien risteyksen liikennevalot kannattaisi sammuttaa ja tehdä siitäkin etuajo-oikeutettu kääntyville. Tämän muutoksen jälkeen Kalasatamasta menisi edelleen yhteys Hermannin rantatielle, mutta se olisi liian hidas läpiajettavaksi. Ja mikäli ongelmia läpiajavista ilmaantuu, niin mikään ei estä kieltämästä läpiajoa liikennemerkein. Itse yhteyttä ei kannata purkaa/sulkea, sillä se toimisi jatkossa ainoana poispääsyreittinä Kalasatamasta keskustan suuntaan. Ilman tätä kaikkien pitäisi kiertää Kulosaaren kautta.

Nykyinen Lahti/Kotka kiertoreitti punaisella ja tämän korvaava kaksisuuntainen reitti turkoosilla. Katkoviivareitti (yksisuuntainen) oikaisee yhdet ja ainoat tämän reitin liikennevalot ajosuunnassa Hermannin rantatie - Sörnäisten rantatie.
Nykyinen Lahti/Kotka kiertoreitti punaisella ja tämän korvaava kaksisuuntainen reitti turkoosilla. Katkoviivareitti (yksisuuntainen) oikaisee yhdet ja ainoat tämän reitin liikennevalot ajosuunnassa Hermannin rantatie – Sörnäisten rantatie.

 

Näillä teollisuuskaduilla on tilaa uudelle kiertoreitille.
Näillä teollisuuskaduilla on tilaa uudelle kiertoreitille.
Etuajo-oikeus kääntyville eli kiertotietä ajaville.
Etuajo-oikeus kääntyville eli kiertotietä ajaville.
Liikennevalot korvataan edellisen kuvan tavoin etuajo-oikeus vasemmalle liikennemerkillä.
Liikennevalot korvataan edellisen kuvan tavoin etuajo-oikeus vasemmalle liikennemerkillä.

***

Kriittisen pyöräretken kohteena ensi tiistaina Kalasatama. Kokoontuminen Narinkkatorin pyöräkeskukselle 12.7. kello 17:30. Retki päättyy Kalasatamaan piknikille.

Kaikki ja eväät mukaan!!

3 thoughts on “Työmailla unohdetaan kulkumuotojen sovitut prioriteetit – osa 5: Kalasatama

  1. Tässä Rakennusviraston vastaus kysymykseeni, koska Kulosaaren sillan eteläinen pyöräreitti avataan.

    ”Tekninen asiantuntija Reijo Alaoja kertoi, että eteläinen pyöräreitti avataan kun kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelu esittää meille riittävän turvallisen suojatieratkaisun toteutettavaksi.

    ”Lohenpyrstöä” on meille esitetty erilaisilla linjauksilla joka on parempi kuin alkuperäinen suojatieratkaisu, mutta ei kuitenkaan vieläkään riittävän turvallinen.

    Ystävällisin terveisin
    Tarja Posti”

Vastaa