Osallistu pieneen baanatutkimukseen

sunnuntai, 2. syyskuuta 2012

Kaupunkifillari ja Helsingin Polkupyöräilijät tekevät epävirallista tutkimusta Baanan liikennehyödyistä, ja haemme mukaan tutkimukseen ihmisiä, joiden työmatkareitti kulkee Baanalla.

Tarkemmin, kaipaamme ihmisiä, jotka

  1. ajavat työmatkansa Baanaa pitkin päivittäin tai lähes päivittäin
  2. ajavat sitä viikoilla 37 ja 38 (syyskuun puolessa välissä).

Tarvitset vain sekuntikellon, paperilapun ja hiukan ylimääräistä aikaa. Sekuntikelloja saa muuten ilmaisina applikaatioina älypuhelimiin.

Tutkimus tehdään niin, että ajat viikon ajan Baanaa ja toisen viikon vanhaa reittiäsi. Mittaa ja kirjaa ylös ajoajat kohdasta jossa reitit eroavat kohtaan jossa ne taas yhtyvät.

Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, paljonko Baana on nopeuttanut ihmisten työmatkoja. Keräämme myös kokemuksia siitä, miten Baana on muuttanut työmatkaa ja ajamiskokemusta.

Huom: jos satut olemaan liikennesuunnittelun opiskelija tai muuten vain kiinnostunut tutkimuksesta, ota yhteyttä. Nyt on oiva tilaisuus vaikuttaa tutkimusasetelmaan tai pyytää aineistot käyttöösi. Voit myös kirjoittaa tutkimusraporttimme vaikka opinnäytetyönä, niin säästymme tekemästä sitä itse. 🙂

Kiinnostuneet ottakaa alkavalla viikolla yhteyttä Tapio Keihäseen, dio (at) iki.fi

10 thoughts on “Osallistu pieneen baanatutkimukseen

  1. Ei, koska sen käyttäminen hieman pitkittää suorinta reittiäni Oulunkylä – Ruoholahti. Töistä kotiinpäin käytän usein baanaa, en sen nopeuden tähden vaan koska sillä välttää muutamat ajotienylitykset (mm. Mannerheimintie).

    1. Tämä on muuten hyvä huomio. Täytyy jotenkin huomioida tutkimuksessa nekin, joille baana ei nppeuta reittiä, mutta jotka käyttävät sitä koska se tekee matkasta mukavamman, turvallisemman, tms tavalla paremman. Raakaa numerodataa näistä hyödyistä ei kyllä saa, mutta ne ovat silti olemassa.

    2. Samalta suunnalta tulen minäkin, mutta silti matkan pidentymisestä huolimatta Baanan tuoma ajansäästö on merkittävä. Tai ainakin siltä tuntuu, mutta parin viikon päästä näkee kellosta katsottuna 😉

  2. Kannattaisiko osallistujilla teetättää myös pieni kysely syistä Baanan valintaan. Samalla saisi selvitettyä kuinka suuri osa ajaa Baanalla vain mukavuussyistä, ei aikasyistä.

    Tutukimuksessa on pieni ongelma valikoitumisen osalta. On todennäköistä, että juuri ne joiden työmatkaa Baana nopeuttaa osallistuvat tukimukseen. Tämä voidaan varmaan huomioida jotenkin. Ja toisaalta: tämäkin on ihan kiinnostavaa tietoa.

    Kiitokset kaikille osallistujille! Odotan innolla tuloksia.

    1. ”Kannattaisko…?”
      Kyllä kannattaisi. Esimerkiksi oma työmatka tulee kotiin päin Vantaalta Pitkäkosken kautta keskuspuistoa Oopperatalolle, josta olen ajanut suoraan Punavuoreen Viiskulman tienoille.
      Kun Baana on avattu, ajan useimpina kauniina päivinä Baanan kautta meren rantaan ja kierrän sieltä rantaa pitkin kotiin, koska reitti on mukava ja pääsen lisäbonuksena näkemään meren kotimatkalla. Baana on siis muuttanut työmatkatottumuksiani.
      Matka pitenee ja aikaa menee varmasti kauemmin, mutta se on silti sen arvoinen. Eli Baana on minun kaltaisillenikin hyvä juttu. Eivät nopeus ja tehokkuus ole ainoat hyvät asiat joita se tuo. Alkuperäisellä rajauksella kysely mittaa vain Baanan antamaa tehokkuushyötyä.

  3. Asun Pakilassa ja työpaikkani oli Hietalahdessa. Aiemmin turvallinen ja mukava reitti kiersi Keskuspuito, Ruskeasuo, Allergiasairaala, Taivallahti, Hietanimen hautausmaa ja Ruoholahden kautta. Baanan tultua voi ajaa Keskuspuistoa Laaksoo ja Töölöönlahden rantaa baanalle. Matka lyheni 3 km. Pohjois helsinkiläisille se on kova juttu.

  4. Nopeana kommenttina:

    Muita kuin nopeushyötyjä voisi ainakin mitata numeroina kirjaamalla ylös kadunylitysten määrä käytettäessä Baanaa ja vanhaa reittiä. Lienee selvää että kadunylitykset ja liikennevaloissa seisoskeluun käytetty aika painavat paljon pyöräilijän matkakokemuksessa (myös turvallisuudessa?). Jopa siinä määrin enemmän että pyöräilijä todennäköisesti valitsee matka-ajaltaan hieman pitemmänkin reitin, jos siihen sisältyy vähemmän pysähdyksiä. Samaa periaatetta sovelletaan joukkoliikenteen painotettujen matka-aikojen laskussa.

    Ja mikäli ajatusta vielä jatkaa, niin reitin sisältämät osuudet autojen ajoradalla, pyörätiellä, yms. ajoa kirjaamalla saadaan myös numerodataa hyödyistä, jotka eivät välttämättä näy aikahyödyissä. Tämän tiedon saanee kohtuullisella vaivalla kerättyä esim. kevyen liikenteen reittioppaasta.

Vastaa