Syyllisten etsintä, syyttömien rankaisu

sunnuntai, 3. kesäkuuta 2012

Kaupunkifillarin suora linja -blogista nostoksi tännekin puolelle kritiikkiä Aurooransillasta ja Hesperiankadun ja Töölönkadun risteyksestä. Jos teillä lukijoilla on joskus kirjoitettavaa, niin Kaupunkifillari toivottaa uudetkin vierailevat kirjoittajat tervetulleeksi: ohjeet täällä. Kiitos tästä kirjoituksesta Kodinihmeelle.

 

AURORANSILTA

Yksi ehkä turhimmista rahan tuhlauksista. Itse olisin sijoittanut neljä miljoonaa euroa (luit oikein, 4 milj. e) mielummin keskuspuiston reitteihin, jotka tällä hetkellä on luokkaa kamikaze. Silta korvaa turvallisen valoristeyksen ja aiheuttaa turhan ylös-alas ajon, ei muuta. Sillan ylläpitoluokka on C ja talvisin sitä hallitsee hiihtolatu. Eli koko projekti on hiihtäjiä varten.

Keskuspuistoon olisi voitu rakentaa toinen väylä asfaltoituna vain pyöräilijöille, ns. laatuväylä. Talvella toinen väylistä olisi ollut vain hiihtäjille, toinen yhdistetty jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Entä sillan rakentamisen laatu. Ainakaan Pohjoisen Stadionintien yhteys ei ole kovin estoton. Tuossa jos joku jatkaakin pyöräilyä jalkakäytävällä (ajattelin myös itse niin käyttäytyä, jos tuonne joskus edes eksyn), niin vika on vain suunnittelijan, WSP:n. Työselostuksessa esteettömyys on kommentoitu lauseella: ”Alueen suunnitteluratkaisut täyttävät esteettömyydelle asetetun perustavoitetason”. Hauskaa on myös sekin, että suunnitelman piirrustusmerkinnöistä löytyy sekä luiska että madallettu reunatuki. Mutta kun suunnitelma-alue rajautuu n. 1.5m päähän tarpeesta, niin niitä ei sitten tule. Ikänsä katutöitä johtanut valkokypäräinenkään ei sen huonoutta ole vielä huomannut!

Auroransillan selostus:
http://www.hel2.fi/hkr/tyokohteet/toolo/Auroransilta_selostus.pdf

Auroransillan suunnitelma:
http://www.hel2.fi/hkr/tyokohteet/toolo/Auroransilta_suunnitelma.pdf

ETELÄISEN HESPERIANKADUN JA TÖÖLÖNKADUN RISTEYS

Googlen kuvasta hyvin huomaa miten pyörätien jatke puuttuu kohdasta, mihin pyörätie ei jatku. Mutta ilmeisesti viime kesänä joku katumaalari on päättänyt maalata myös sinne jatkeen. Jälleen jalkakäytävälle eksyvä pyöräilijä on syytön.

Jos katumerkinnät on pakko päästää niin huonoon kuntoon, että uusien merkintöjen maalaaminen on mahdotonta ilman katusuunnitelmaa, niin toimitapoja on muutettava. Kyseinen kohta kuuluu toivottavasti purettaviin pyöräteihin, joten nyt on yksi syy lisää käydä ruuvaamassa pyörätie merkit irti sekä jyrsimässä jatkeet pois.

Oli jatkeet sitten oikeissa paikoissa tai ei, nehän eivät edelleenkään kerro käyttäjälle mitään väistämisvelvollisuudesta. Kysynkin: ”keitä pyöräilijän kuuluu väistää ja miksi?” Vastaamiseen saa käyttää saman ajan, kun kohteeseen ajaminen, eli noin 2 sekuntia. Tällaisia ”miinoja” ei hyvistä pyöräilykaupungeista löydä!

Helsingissä ei ennen osattu suunnitella pyöräteitä. Nyt uusien suunnittelijoiden myötä ainoa pelko on, että ei osata johtaa niiden tekemistä.

Kriittinen pyöräretki jälleen 12.6! Vaaditaan yhdessä Helsingistä oikea pyöräilykaupunki!! Kaupunki, missä voi pyöräillä kaikki.

Kuvia (anteeksi epäjärjestys ja laatu):

2 thoughts on “Syyllisten etsintä, syyttömien rankaisu

    1. Miksei totakin Runeberginkadun pyörätietä voisi asfaltoida punaisella ja kestomerkitä. On nyt maalattu ja häviää aina täysin talven aikana. Uusi maalaus tuli viime vuonnakin vasta kesäkuussa, rakennusvirastoon lähetetyn huomautuksen jälkeen.

Vastaa