Kevät tuo katutyöt Osa 2, Tukholma vs. Helsinki

keskiviikko, 21. maaliskuuta 2012

Jari aka. Kodinihme on talven aikana tuottanut loistavaa kuvallista vertailuaineistoa Helsingin ja Tukholman pyöräilyoloista. Tässä eräs viimeisimmistä, aiempiin voi tutustua Kaupunkifillarin suora linja -blogissa osoitteessa: http://kaupunkifillari.posterous.com

 

Katutyöt -kirjoituksen ensimmäinen pitkä osa 16 kuvan kanssa luettavissa täältä: http://kaupunkifillari.posterous.com/#!/kevat-tuo-katutyot

 

Helsinki

Vain kolmen katupysäköintipaikan poisto ja viisteiden asfaltointi suojakankaan päälle olisivat mahdollistaneet hyvän ja turvallisen jalankulusta erotetun pyöräväylän työmaan ajaksi. Mutta miksi sitä ei ole tehty? Ilmeisesti mitään pakkoa ei ole! Katualueita varataan ties mille, työkoneille, rakennustelineille, betoniasemille, työmaakopeille ja vallataan lumelle, mutta pyörätien siirrolle sitä ei osata tehdä. Oli sitten kyseessä yksityinen tai julkinen yritys (Stara, aliurakoitsijat, lämpö- tai sähkölaitos, teleurakointi, taloyhtiön julkisivuremontti ym.), niin käytäntöjä tulee jatkossa muuttaa ja lupaehtoihin pitää lisätä toimivien ja turvallisten tilapäisreittien teko kaupungin (KSV) ohjeiden mukaisesti. Ei pakkopuolenvaihdoille!

Tukholma

Ainoa moite voisi olla, että tavarapyörälle (ainakin kolmipyöräiselle) liian ahdas. Tavispyörälle täydellinen!

 

 

 

Vastaa