Nordenskiöldinkadun katusuunnitelmat.

keskiviikko, 22. kesäkuuta 2011

Nordenskiöldinkadun länsipäähän Töölöön on tulossa pyöräkaistat. Se on hyvä uutinen. Katusuunnitelmissa on kuitenkin kaikenlaista pientä huomautettavaa, asiat voisivat olla vieläkin paremmin.

Tämä postaus kokoaa yhteen huomioita, jotka tehtiin 21.6. pyöräillassa, sekä tutustumiskäynnillä Nordenskiöldinkadulle. Hepo jättää huomautuksen suunnitelmiin huomenna 23.6. iltapäivällä Sitä ennen tulleet kommentit otetaan huomioon.

Suunnitelmat löytyvät toistaiseksi tästä. Liikennesuunnitelmiin liittyvää aiempaa keskustelua mm. täältä

Huomautus Nordenskiöldinkadun katusuunnitelmiin (piirrokset 29866_1 ja 29866_2)

LUONNOS

Helsingin polkupyöräilijät ry. (Hepo) tervehtii ilolla kaupungin suunnitelmia rakentaa pyörätie Nordenskiöldinkadulle. Perusratkaisu tarjota yksisuuntaiset pyöräkaistat tai -tiet ajoradan tasossa on oikea ja parantaa pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta.

Nordenskiöldinkadun länsipää on tärkeä yhteys Töölöstä Pasilan ja Alppilan suuntaan. Yhdessä Nordenskiöldinkadun idempien pyöräteiden ja suunnitellun Mechelininkadun pyörätien kanssa se tulee muodostamaan yhden pääpyöräreiteistä läntisessä kantakaupungissa. Siksi ratkaisujen sujuvuuteen on myös kiinnitettävä erityistä huomiota.

Hepo esittää seuraavia parannuksia ja huomioita suunnitelmiin

1) Urheilukadun risteys

Nordenskiöldinkadun ja Urheilukadun risteys suunnittelualueen itäpäässä

Urheilukadun pyöräilijämäärät ovat jo nykyään huomattavia. Tätä ei ole täysipainoisesti otettu suunnitelmassa huomioon. Urheilukadulta tulevat pyöräilijät jäävät jonottamaan valoihin siten, että he tukkivat Nordenskiöldinkadun pyörätien. Risteykseen tulisi varata riittävät odotustilat, ja merkitä selvästi odotuspaikat. Erityisesti pohjoispuolen nurkka on aivan liian ahdas.

Vasemmalle kääntyville pyöräilijöille tulisi piirtää pyörätaskut sekä Nordenskiöldinkatua lännestä tuleville, että Urheilukatua etelästä tuleville. Urheilukadun tapauksessa tämä edellyttäisi parkkipaikkojen järjestelyä.

2) Mannerheimintien risteys ja apteekin edusta

Nordenskiöldinkadun ja Mannerheimintien risteys sekä Yliopiston apteekin edusta

Mannerheimintien risteyksessä on suunnitelmaan merkitty viistoon ja kaartaen pyörätien ylittäviä reunakiviä. Vaikka kivet olisivat upotettuja, viistot reunakivet muodostavat silti merkittävän liikenneturvallisuusriskin. Mikäli pyörätielle on pakko sijoittaa reunakivi, tulisi sen olla 90 asteen kulmassa pyörätiehen ja suora. Risteyksen kaakkoiskulman reunakivi näyttää täysin tarpeettomalta, koska kävelijöille on joka tapauksessa oma reunakivensä, joka rajaa jalkakäytävän. Se voi jopa aiheuttaa sekaannusta ja houkutella kävelijöitä pyörätielle.

Risteyksen pohjoispuolella, Yliopiston apteekin edustalla, on noin 10 metrin pituinen pyörätienpätkä. Sekä ennen pätkää että sen jälkeen pyöräilijät kulkevat ajoradalla. Kohdalla ei ole pyörätien risteystä, tai mitään muutakaan syytä, joka voisi selittää pyöräilijän kannalta tämän ylimääräisen koukkauksen pyörätielle. Se vaikuttaa tarpeettomalta, ja suuri osa pyöräilijöistä luultavasti ohittaisi sen ajoradan kautta. Kyseinen pätkä on siis haitallinen sekä sujuvuuden, että liikenneturvallisuuden kannalta.

Ilmeisesti syy pyörätien rakentamiseen on ollut, että Mannerheiminteiltä länteen kääntyville autoilijoille on saatu tarpeeksi jyrkkä mutka, jotta he joutuvat hidastamaan. Tämä voitaisiin kuitenkin tehdä hyvin myös erillisellä korokkeella tai tolpalla ilman, että pyöräilyä tarvitsisi hankaloittaa.

Nordenskiöldinkadulta Mannerheimintielle kääntyjien ratkaisuja tulisi myös parantaa. Nordenskiöldinkadulta idästä tultaessa vasemmalle kääntyjille tarvitaan pyörätasku. Oikealle kääntyjille taas voisi tehdä erillisen oikaisukaistan, jolla voi ohittaa liikennevalot. Tilaa on.

Mikäli Mannerheimintien tulevista pyöräratkaisuista on jo tietoa, nekin olisi hyvä ottaa huomioon suunnitelmissa.

3) Nordenskiöldin aukio

Nordenskiöldin aukion itäpää. Nordenskiöldinkatu suoraan oikealla, Linnakoskenkatu alaoikealla ja Topeliuksenkatu valkoisella
Nordenskiöldin aukion liikennesuunnitelma. Huom, kuva on eri asennossa kuin katusuunnitelmassa. Nordenskiöldinkatu yläoikealla.

Nordenskiöldin aukio on katusuunnitelmassa mukana vain puoliksi. Tämä on ongelmallista, koska se on käytännössä yksi suuri risteys, ja ratkaisut tulisi miettiä kokonaisuutena. Suunnitelmissa moniin suuntiin kääntyminen on pyöräilijälle vaikeaa tai lähes mahdotonta. Suoraan oletettua reittiä kulkijoiden lisäksi myös kääntyjät tulee ottaa huomioon.

Nordenskiöldinkadulta tuleva pyöräilijä, joka haluaa kääntyä Topeliuksenkadulle etelään, ei suunnitellussa ratkaisussa voi tehdä sitä oikein mitenkään. Ongelma ratkeaa lisäämällä pyörätaskut sekä aukion reunan suojatielle, että Topeliuksenkadun risteyksessä vasemmalle kaistalle. Vastaavasti Mechelininkatua etelästä tullessa tarvitaan pyörätaskut ja muut järjestelyt Topeliuksenkatua vasemmalle kääntymiseksi, vaikka se jääkin suunnittelualueen ulkopuolelle.

Nordenskiöldin aukion itäreunalla Linnakoskenkadun kulmassa pyörätie kääntyy jyrkästi vasemmalle samalla kun oikealle kääntyvien autojen kaista kääntyy oikealle sen yli. Tässä siis alkujaan samaan suuntaan kulkevien pyöräilijöiden ja autoilijoiden ajolinjat pakotetaan jyrkkään ja yllättävään konfliktiin. Huomattavasti turvallisempaa olisi lomittaa liikenne pikkuhiljaa ennen risteystä. Esimerkiksi niin, että kääntyjät ryhmittyvät pyöräkaistalle ja kääntyjäkaista poisteaan kokonaan. Kääntyviä autojahan ei ole paljoa.

Linnakoskenkadulta idästä tuleville pyöräilijöille, jotka ovat matkalla Topeliuksenkadulle tai Linnakoskenkatua länteen, ei suunnitelmassa ole oikein minkäänlaista selvästi laillista reittiä. Pyöräkaistan jatkaminen myös Nordenskiöldinkadun poikki ratkaisisi ongelman.

Hepo ehdottaa suunnitelmaan seuraavia parannuksia:

  1. Urheilukadun pyörätien risteyksiin varataan riittävä odotustila ja osoittaa se selkeästi.
  2. Urheilukadulle lisätään pyörätasku etelästä tullessa.
  3. Nordenskiöldinkadulle lisätään pyörätasku Urheilukadun risteykseen lännestä tullessa.
  4. Mannerheimintien risteyksen koillisnurkasta poistetaan pyörätien ylittävä reunakivi
  5. Apteekin edustan pyörätienpätkä muutetaan pyöräkaistaksi. Riittävän jyrkkä kulma taatan kääntyville autoille ylimääräisellä keskikorokkeella tai tolpalla.
  6. Nordenskiöldinkadulle lisätään pyörätasku Mannerheimintien risteykseen idästä tullessa.
  7. Nordenskiöldinkatua Nordenskiöldin aukiolle tullessa lisätään pyörätaskut molempiin valoihin niin, että pyörällä Topeliuksenkadulle vasemmalle kääntyminen onnistuu turvallisesti
  8. Nordenskiöldin aukion eteläreunan pyörätie muutetaan pyöräkaistaksi, ja liikennejärjestely Linnakoskenkadun kulmassa muutetaan sellaiseksi, jossa pyörät ja autot voivat lomittua luontevasti ennen risteystä.
  9. Nordenskiöldin aukiolle lisätään Nordenskiöldinkadun editse kulkeva pyöräkaista.

17 thoughts on “Nordenskiöldinkadun katusuunnitelmat.

  1. Jos keksitte tapoja, joilla muistutuksia olisi helpompi ymmärtää ja osallistua niiden kommentointiin, ehdottakaa ihmeessä! Tarkoitus on kehittää muistutusten jättämistä yhteisöllisempään suntaan ja saada siihen enemmän ihmisiä mukaan.

    1. En nyt muista valo-ohjauksen yksityiskohtia ihan täysin ulkoa, mutta ettei tuossa olisi ajoradalla erikseen valot Linnankoskenkadulle ja Nordenskjöldinkadulle jatkaville ja Linnankoskenkadulle vielä aika lyhyt vihreä eli suurta haittaa tai vaaraa tuosta tuskin tulisi, mutta kyllähän tuo pyöräkaista tuossa ihan selvästi kuuluisi noiden kahden kaistan väliin.

      1. Siinä on nykyään valot, ja varmasti olisi tuossa suunnitelmassakin. Mutta aivan kuten sanoit, on se silti selvästi väärin tehty. Ja mitä jos valot eivät joskus ole käytössä? Silloin tuosta tulee surmanloukku, eli ne olisi opakko pitää päällä 24/7.

        Juttelin täsät Marekin kanssa, ja kuulema tuota kohtaa on jo ehditty muuttamaan sitten suunnitelmaluonnoksen julkaisun. Ilmeisesti erillinen kääntyjäkaista on poistunut.

        1. On valot joo, mutta pointtini oli että tuossa kohtaa on muistaakseni erilliset valot Linnankoskenkadun ja Nordenskjöldinkadun suuntiin (ja sen pidemmälle siitä ei nykyään saa edes ajaa ellei tule Linnankosken- tai Nordenskjöldinkadulta). Erillisen oikealle kääntyjien kaistan poistaminen ei auta hirveästi jos pyöräkaista edelleen sijaitsee niin että tuo ajolinjojen kohtaaminen risteyksessä säilyy. Oikealle kääntyvien kaista ja pyöräkaista sen vasemmalla puolella olisi tosiaan parempi ratkaisu (ja joku pyöräkaista tuossa olisi hyvä olla koko matkan ruuhkaliikenteen seisovien autojonojen ohittamiseksi). Olikos pyöräkaistoja muualla kuin ajoradan reunassa vielä tähän mennessä Helsingissä missään muuallakaan?

  2. Nordenskiöldin- ja Urheilukadun eteläreunan risteys on aika sekasikiö, kun siinä risteää yhdistetty ja rinnakkainen jalkakäytävä ja pyörätie sekä pyöräkaista. Katusuunnitelmaan nykyisiä väyliä ei ole piirretty ja siksi kai suojatiet on jalkakäytävällä. Mä en pysty hahmottamaan, miten suunnittelija on ajatellut eri suuntiin pyrkivien pyöräilijöiden sijoittuvan risteyksessä. Ainakaan N.-kadun päättyvän pyöräkaistan käyttäjiä ei voi ohjata yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien vasempaan reunaan kuten nyt näytettäisiin tehtävän. Tämä kohtahan menee uusiksi, jos pyöräkaistaa jatketaan joskus itään ja sitä odotellessa täytyy olla toimiva ratkaisu.
    Lisäksi voisimme vaatia madallettujen/luiskattujen reunatukien poistamista.
    Teksti on hyvä ja selkeä.

  3. Kiitos Otsolle hyvästä luonnoksesta! 🙂

    Pääosin kaikki mikä tulee mieleen on jo mainittu. Pari kommenttia:

    Kääntyminen Messeniuksenkadulle/lta N-kadun etelän puoleiselle pyörätielle on hankalaa. Tämän voisi ratkaista muuttamalla pyörätie apteekin edustalla kaistaksi myös vastakkaisella puolella. Oikeastaan en näe perustetta miksi koko N-kadun pätkä ei voisi olla pyöräkaistaa, se olisi luultavasti sekä turvallisempi että sujuvampi vaihtoehto.

    Kävin katsomassa Arkadiankadun pyörätietyömaata. Siellä on tehty Mechelininkadun risteykseen vastaavanlainen katuun upotettu reunakivi joka risteää pyörätien kanssa, mitä N-kadun ja Manskun risteykseen suunnitellaan pariin kohtaan. Kauhukseni huomasin että reunakiven ja kadun asvaltin välillä on parin centin korkeusero, pelkään pahoin että myös nämä reunakivet toteutetaan yhtä huonosti. Olisi siis äärimmäisen tärkeätä että pyörätien ylittävät reunakivet saadaan pois suunnitelmasta.

    1. Erinomainen huomio Messeniuksenkadusta. Tuo suunnitelmahan houkuttaa vahvasti lähtemään sitä pohjoisreunan pylrätietä väärään suuntaan sen sijaan, että jatkaisi asianmukaisesti eteläreunalle (johon ei pääse). lisään maininnan tästä.

  4. Sinänsä erittäin positiivinen asia ja enne koska Keski-Pasilan tuleva Veturitie (käytännössä Tuusulanväylän jatke!) on suunniteltu ”vastaamaan lisääntyviin liikennemääriin (jätkäsaaresta ja pohjoisesta?)” ja päätymään tuohon Eltsun risteykseen. Pyöräkaistat ottavat omansa siis ennakoon ainakin Nordens. kadulta ja Nelikaistaisen Veturitie vaikuttaa tällöin entistäkin perusteettomammalta.

    http://dodo.org/uutiset/pasila-mielipide

  5. Hyvä luonnos. Siitä saisi vielä vähän luettavamman, jos kuvissa olisi joku merkintä ilmansuunnista ja kadunnimistä (osassa näkyy kadunnimiä, osassa ei).

    Pyöräteiden vaihtuminen pyöräkaistoiksi ja päinvastoin on muuten vähän ongelmillista, koska kaistat ovat tarkoitettu myös mopoille, mutta pyörätiet eivät. HePon tehtävä ei ole edistää mopoilua, mutta tämän voi mainita hyvänä argumenttina turhia pyörätienpätkiä vastaan.

    Minua häiritsee se, että HKR:n tiedotteessa puhutaan sekavasti välillä pyöräteistä ja välillä -kaistoista, vaikka ne ovat aivan eri asia. Tämä on tietysti pikkuseikka.

  6. Onko olemassa riski, että pyöräkaistoja käytetään tavarantoimittajien pysäköintialueena? Toisaalta meidänhän ei tarvitse sitä tietää, vaan voimme vain todeta: Kuorman purkamiseen ja lastaamiseen tarkoitettujen lastiruutujen tarve on tutkittava jatkosuunnittelun yhteydessä.

    Liikennemerkkisuunnittelun yhteydessä on syytä käyttää avokätisesti Kielletty ajosuunta -merkkejä aina, kun on olemassa riski, että pyöräilijä harhautuu ajamaan väärään suuntaan. Käytännössä tämä tarkoittaa ainakin Manskun ja Urheilukadun risteyksiä, koska näissä on pyörätiet eikä -kaistat.

    Timo

  7. Mitä tapahtuu sitten kun pysäköidystä autosta avataan puolihuolimattomasti kuljettajan puoleinen ovi?

    Vastauksensa jonkun kysymyksen miten käännytään Urheilukadulle, niin jos on tarkoitus tehdä autokaistojen tapaiset niin ei varsinaisesti käännytä kun siinä on vasemmalle kääntyminen kielletty. Eli Uhreilukadun yli ja sitten sen suuntaisesti.

    Lähitulevaisuudessa Nordenskiöldinkatu – Topeliuksenkadulle tulee näillä näkymin ratikkakiskot. En tiedä/muista, mutta kaiken järjen mukaan ne kiskot menee noiden nykyisten puskien yli Nordenskiöldinaukiolla. Minkätakia ne pyöräkaistat eivät voisi mennä samalla tavalla? Ylipäänsä, miksei ne kaistat voisi sijoittaa koko matkalle kiskojen viereen?

    1. Hyvä huomio Urheilukadulle kääntymisestä. Otan sen kommentin pois.

      Parkkeeratuista autoista: kuulin, että tuo nykyinen ratkaisu välillä messeniuksenkatu – Nordenskiöldin aukio on väliaikainen, juurikin koska ratikka on tulossa. Koska ne parkkipaikat poistuvat piakkoin, niiden suhteen ei haluttu ryhtyä nyt tappelemaan.

      Periaatteessa siinä on 2m autopaikka ja 75cm välitila oven avaamiselle. Käytännössä ihmiset parkkeeraavat mihin sattuu.

  8. Juttelin konsultin kanssa lyhyesti, ja vielä pidemmin maanantaina. Laitan myös palautteen vasta maanantaina menemään, koska tämä ei ole virallinen nähtävänäpito, joten deadlinet eivät ole niin tarkkoja

    Eli vielä Juhannuksen yli ehtii esittämään lisähuomioita.

  9. Hyvä huomio tuo mopoilu jälleen. Pyöräteiltä niitä siirrellään ajoradoille. Pyöräkaistalla lainlaatijan mukaan ok. Ja tulevaisuuden sekoiteväylillä mukava piristys. Nyt järki käteen ja lakimuutos aikaiseksi.

    Pyöräkaistan vieressä on lähes aina ja luonnollisesti pysäköityjä autoja. 75cm erotusväli on hyvinkin riittävä ja autoilijoiden pitää vain itse oppia elämään pyöräilijöiden kanssa.

    Hieman epäselvä katusuunnitelmaksi. Esim juuri messeniuksenkadulta käännyttäessä vasemmalle onko mustan viivan erottama osa pyörätietä reunatuella vai pyöräkaistaa sulkuviivalla. Itse tulkitsisin sen vain sulkuviivaksi, joka ei aiheuta mitään ongelmia sinne pääsylle. Samoin liikennemerkit puuttuvat täysin. Lastipaikkojen riittävyys pitää olla itsestään selvyys. Apteekin eteen, tai ylipäänsä palveluiden lähettyville yksi/kortteli, jotta ne ei valtaa normaaliin tapaan pyöräteitä, kaistoja, risteyksiä,.. Jatkossa reunatuki voisi olla musta, sulkuviiva, pyörätaskun viiva yms valkoisia. Ja niitä upotettuja reunatukia ( kaksi ohutta viivaa vierekkäin), niitä ei tarvita.

    Apteekin edustan pyörätienpätkä on juuri lastiautojen valtausta ajatellen ihan hyvä mutta sen pitäisi alkaa vasta poikkisuojatien jälkeen. Jos autoilijat alkavat kovasti oikomaan kääntyessään manskulta oikealle, niin annetaan jälleen poliisin hoitaa valistus. Jonnekin joka tapauksessa pitää tuollainen joskus rakentaa ja aina ei voi miettiä tolppia tai edes yhden reunatuen pituista pyörätietä estämään oikomiset. Tärkeämpi on erotella jalankulku ja pyöräily, ja ohjata jalankulkija odottamaan valoja oikeaan paikkaan.

Vastaa