Kuva-arvoitus

torstai, 2. syyskuuta 2010

Kuva-arvoitus Helsingistä
Riittävästi katumerkintöjä, mutta mistä kuva ja miten merkinnät pitäisi ymmärtää?

Antti Poikola

avatar

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

6 thoughts on “Kuva-arvoitus

  1. … ja ettei kukaan ymmärrä väärin: Mielestäni pyöräilijät kuuluvat ensisijaisesti autotiellä olevalle pyöräkaistalle, ja vain sen puuttuessa (joka näin pienen kadun kohdalla on ihan hyväksyttävää) autojen sekaan. Jalkakäytävällä oleva pyörätie on näitä molempia huonompi järjestely.

  2. Lähes päivittäin tulee tuostakin ajettua ohi ja aina on tippa linssissä katsoaessa kuinka ihmiset ovat aivan sekaisin ja ajavat missä sattuu. Autoilijoille ei myöskään ole minkäänlaista merkkiä tai varoitusta, että pyöräliikenne liittyy ajoradalle.

  3. Eräs lempi-inhokkijärjestelyjäni, jota en suostu käyttämään. Muutkin nopeahkot mutta silti turvallisuutta arvostavat pyöräilijät osannevat koukata kadun puolelta ravintolan itäpuolelta. Siitä tulee joitain metrejä lisää ajettavaa, mutta sitä kautta välttää tämän sotkun ja sen junaradan ja ravintolan välisen kapeikon.

    Aiheesta muuten Fillarikanavalla pari lyhyttä ketjua: http://fillarikanava.hel.fi/r/239/ ja http://fillarikanava.hel.fi/r/512/.

  4. Hivenen säälittävä yritys. Jälleen lähtökohtana on tämä niin tuttu. Rakennetaan sinne minne mahtuu, ei sinne minne on tarve. Tuon informaatio sekavuuden jälkeen on suorastaan luvallista, että kävelijät ja pyöräilijät tappelevat keskenään.

    Miksi ylipäänsä tuolle pienelle pätkälle on haluttu pyöräilijät mukaan, poikkeaako kadun turvallisuus tuossa jotenkin?. Miksi sinne ei vaan ole ohjausta ja juuri niin miten Reima sanoi, vain ravintolan itäpuolelta. Lahjoitetaan kävelijoille koko jalkakäytävä ja kiskojen ja ravintolan välinen osuus. Entä jos pyöräilijä jatkaakin matkaa suoraan kääntymättä radan suuntaisesti? Jalkakäytävälläkö sitten kuuluu ajaa??? Purkuun vain tämäkin. Taas on yritetty tehdä liian hienoa. Olis tuohon voinut vielä yhden suojatien ja -jatkeen lisätä kohtaan, missä pasilaan päin ajava kurvaa yhdistetylle sekamelskalle -Hehe.

    Kumpa ne suunnitteluohjeet pian tulisivat ja vahoille ”hyville” ratkaisuille pieni päivitys.

  5. Vaikka tuo katu ei muuten varsinaisesti kaipaa pyöräkaistoja, niin pari metriä punaista kaistaa siinä kohtaan, missä tämä vilkas pyöräreitti yhtyy autotielle olisi hyvä lisäämään turvallisuutta ja ennenkaikkea ohjaisi pyöräilijöitä paljon paremmin, kuin nämä sikin sokin maalatut ”ohjeistukset”.

    Marek muistaa aina mainita, kun olivat tutustumassa Jyväskylän pyöräilyoloihin, niin yhdellä kadulla pyöräilijät ajoivat paljon vähemmän jalkakäytävällä, kuin muualla… Nimittäin kauppakadun Yliopiston päässä on 20m punaista pyöräkaistaa, minkä positiiviset vaikutukset heijastuvat usean korttelin verran eteenpäin.

    http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/punainen-kaista-opastaa-seminaarinkadulla/12748

Vastaa