Arkipyöräilyn suosio kasvaa vauhdilla

perjantai, 30. tammikuuta 2009

Ulkomaalaisia pyöräilijöitä Vantaanjoen varressaPyörämatkailu ja etenkin arkipyöräily kasvavat Suomessa.

Keski-Euroopassa pyörämatkailu kasvaa kovaa vauhtia. Suomessakin tästä ilmiöstä on jo merkkejä, vaikka Turun saaristoa lukuun ottamatta siihen liittyvä toiminta on vielä pientä ja jäsentymätöntä. Matkailun edistämiskeskus tarkastelee tätä elinkeinotoiminnan näkökulmasta pyörämatkailun kehittämisstrategiassaan.

Arkipyöräily on kasvanut erityisen selvästi pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Helsingin niemelle kulki laskentapisteiden ohi 10000 pyöräilijää vuonna 1990, 15300 vuonna 1998, ja 23900 vuonna 2008. (lue lisää)

Tampereen ja Turun kokoisissa kaupungeissa matkat ovat pitkähköjä ja julkinen liikenne hyvin toimivaa, ja näyttää siltä että ne ovat vähän väliinputoajan asemassa pyöräilyn näkökulmasta.

Seuraavan kokoluokan kaupungeissa kuten Jyväskylässä, Porissa ja Oulussa on sitten taas aktiivisempaa pyöräilyn osalta.

Tieto pyörämatkailusta ja arkipyöräilystä on sirpaleista ja yhteismitatonta. Laskentaan perustuvaa dataa on isommissa kunnissa, mutta sen tulosten sovellettavuus muihin ympäristöihin ja yhdyskuntiin on heikko.

Näitä tietoja olen koonnut kaivelemalla nettiä (esim. YTV, MEK, TTY) ja soittelemalla TKK liikennetekniikan, TTY:n tiedonhallinta ja logistiikan sekä Ellare Oy:n asiantuntijoille.

Esko (teksti julkaistu tänään myös omassa blogissani)

16 thoughts on “Arkipyöräilyn suosio kasvaa vauhdilla

  1. Olisiko ajatusta rakentaa vaikka kaupunki fillarin yhteyteen ta ihan täysin omaksi saitikseen blogin ja wikin yhdistävä sivusto pyöräilystä.

    Olen nimittäin pitkään jo harmitellut ettei suomessa ole laajaa verkkoresurssia pyöräilyyn liittyen. On kyllä useita hiljaksiaan päivittyviä blogeja ja monia pintaraapaisua käsittäviä sivuja. Kaikki on kuitenkin hajallaan, eikä yksikään sivu ole riittävän valovoimainen vetääkseen kunnolla hakukoneiden huomiota. Tai että sitä olisi linkitetty niin hyvin että sitä aloittelija helposti löytäisi.

    Blogiin voisi kasata suuremman määrän eri ihmisten kirjoituksia eri pyöräilyyn liittyviltä aihealueilta. Niin että usean ihmisen blogin yhdistelmän saisi yhtenä rss-syötteenä.

    Wiki voisi sisältää aivan kaiken mahdollisen pyöräilyyn liittyvän. Tekniikka opastuksia, hyviksi todettuja retkireittejä, yhteystietoja niin seuroihin kuin liikkeisiin tai aihealueen tutkimuksiin ja tapahtumiin. Edustettuna olisi kaikki pyöräilyn alalajit ihan arkipäiväpyöräilystä, kilpapyörien kautta maailmanympärysmatkoihin.

    Yhden yhteisen suuremman saitin kasaamalla voisi saada hiukka pintaa syvemmältäkin olevaa tietoa verkkoon saataville. Eikä kaikki olisi niin hujan hajan missä lienee.

    ps. http://www.fillari.info domain näyttäisi vapaalta.

  2. Hyvä avaus, TeeMa. Meillä on muutamia laajahkoja pyöräilywikejä kuten Polkupyöräily.net wikistä ja Huolto ja korjaus -wiki. Lisäksi on muita laajoja pyöräilysivustoja kuten Pyöräilykuntien verkoston sivuista, Pyöräillen Suomessa -saitista ja Fillarifoorumi. Niissä ei tosiaan näy tämä ruohonjuuritason kuhina kuten blogit.

    Hahmottelemasi kaltainen kokonaisuus olisi ehkä parhaiten kansallisen pyöräilijäjärjestön oma saitti, sen wiki, jäsenten blogien syötteet ja linkkikokoelma muualle verkon resursseihin. Olisi ainakin organisoitunut taho kehittämässä ja pitämässä sivustoa yllä.

    Nykyisellään pyöräilijöillä on vain kilpaurheilun kattojärjestö Suomen Pyöräilyunioni. Tarvitaan samankaltainen kansallinen yhdistys, joka ottaa ajaakseen arki- ja harrastuspyöräilijöiden etuja. Lähinnä tätä näkökulmaa edustaa alueellinen Helsingin Polkupyöräilijät.

    Olin juuri kirjoittamassa omaan blogiini entryä linkittämisestä ja kysymässä vinkkejä, kun tulin käväisemään Kaupunkifillarissa. Ajatuksesi tuli sopivasti laajentamaan näkökulmaani.

    Tähän kommenttiin en pysty uppaamaan kaaviokuvaa, jonka luonnostelin portaalista, mutta se löytyy blogistani.

  3. Pyöränkorjauswiki on itsessään oiva, mutta hankala löytää perus Pulliaiselle ja keskittyy ainoastaan korjaamiseen. Mielestäni tarvetta on huomattavasti laajemmalle kokonaisuudelle.

    Polkupyoraily.net on hiukan sitä mitä haen ainoastaan mielellään lisättynä blogeilla ja ne yhteen kokoavalla yhdellä syötteellä. Tässä tosin ongelmana on yksityisomistus. Kaikki on yhden henkilön mielentilan armoilla. Jos hän huomenna päättää tuhota koko wikin hänellä on siihen oikeus. Myös jos hän haluaa alkaa myydä suunnattomat määrät mainostilaa wikiin ja rahastaa sillä omaksi edukseen hänellä on siihenkin oikeus. Tästä syystä en halua itse auttaa kyseisen sivuston tekemisessä. Vaikka hyvänä sivuna sinänsä sen koenkin.

    Juuri joku pyöräilyorganisaatio tai seura, missä yksi henkilö ei voi päättää yksin ja hetken mielijohteesta asioita olisi oikea paikka hallinnoimaan sivustoa.

    Pyöräillen suomessa on sinänsä ihan hyvä sivu. Mielestäni tosin aika suppea, kuten myös Pyöräilykuntien verkoston sivut. Näissä kummassakin näen kuitenkin suurimmaksi ongelmaksi organisaation raskauden ja siitä syystä varsin hitaan laajenemisen ja päivityksen. Molemmat sivut sisältävät esimerkiksi auttamattomasti vanhentuneita yhteystietoja. Wiki pohjainen alusta tuo tähän huomattavasti helpotusta, sivuston käyttäjien voidessa päivittää virheelliset tiedot sellaisen huomatessaan. Päivittäjiä voi olla 100 henkeä, kun arvaisin että Pyöräillen Suomessa sivusta vastaa nyt yksi ja luultavasti hänkin sivutoimisesti.

    Myöskään en rajoittaisi blogeilua yksityishenkilöihin, vaan antaisin mahdollisuuden niin maahantuojille kuin kauppiaillekin kirjoittaa blogeihin tietoa uutuustuotteistaan jne…
    Ja nimenomaan pyrkisin keräämään yhden rss syötteen alle useita kirjoittajia.

    Esimerkiksi pyytää 10 pyöräliikettä ilmoittamaan yhteen blogiin uutuustuotteensa.

    Blogit myös päivittyessään ahkerasti tuovat sivustolle kävijöitä. Ja sitäkautta sivulla on vaikka päivittäin uutta luettavaa. Ja kun kävijöiden virta on tasainen niin myös seurojen ja yhdistysten tiedotustoiminta sivuston avulla helpottuu ja sivustosta saatava hyöty kasvaa.

    Siinä nyt tällä erää aiheesta hiukan ajatuksia, vaikkakin yhä aika raakileita.

  4. Ihan hyviä kommentteja. Suomalaisia kunnollisia pyöräblogeja on surkean vähän. Olisi ainakin aiheellista saada yksi blogaaja jokaisen pyöräkilpailuun ja joku joka seuraisi ulkomaisia blogeja.

    Itse vierasta ajatusta, että taas pitäisi perustaa uusi sivusto. Tietysti osansa on sillä, että olen useamman päivän käyttänyt polkupyoraily.net :n päivittelyssä. Sinne lisätty tieto on gfdl lisensoitua ja sitä voi siis periaatteessa jatkaa toisaallakin, jos siltä tuntuu. Isoimpana ongelmana on tällä hetkellä sivun ylläpitäjän kiireet. Olen blogin lisäämisestä sivulle ollut häneen yhteydessä jo muutamaan otteeseen ja ehdottanut kiinnostuneiden päivittäjien tapaamista, mutta asia ei ole edennyt.

    Mitä sen hallintoon tai organisointiin tulee niin asiasta varmasti päästää yksimielisyyteen, jos siitä keskustellaan myös asianomaisten kanssa.

    Minulle ei ole henkilökohtaisesti paskankaan väliä, jos joku tekee sivustolla vaikka miljoonan kunhan Suomeen saadaan kunnollinen pyöräilysivusto.

  5. ”Olen blogin lisäämisestä sivulle ollut häneen yhteydessä jo muutamaan otteeseen ja ehdottanut kiinnostuneiden päivittäjien tapaamista, mutta asia ei ole edennyt.”

    Niin tässäpä mkpaa toit esille taas yhden kohdan miksi tälläinen sivusto pitäisi olla yhdistyksen alla. Ei saa päästä tilannetta missä yhden ihmisen kiireet tai tilapäinen haluttomuus pysäyttää toiminnan. Puhumattakaan että sivuston jatkuvuus tai jatkumattomuus olisi yhden ainoan ihmisen mielipiteen vallassa.

    Entä jos ihmine vain päättää painaa delete nappia koko sivulle?

    Entä jos hän päättää painaa sitä vuoden kuluttua, jolloin koko vuoden wikiin on kirjoittanut 10-50 aktiivista kirjoittajaa?

    Kyllä aikalailla mieluummin kirjoittaisin sivua jonka jatkuvuudesta päättää yhdistyksen hallitus, jossa on enemmän kuin yksi ainoa mielipide.

  6. Aika abstrakteja ongelmia. Voit ottaa itsekin wikistä joka päivä itsellesi kopion, jos tuo huolettaa. Ja hostata sitä edelleen, kunhan lisensointia ei muuteta.

    Lisäksi voisin pistää pennoseni vetoon, että tuo wiki voidaan yhdistystää, jos kiinnostuneita oikeasti on. Toivottavasti on. Polkupyoraily.net :ssä ei ainakaan tähän asti ole ollut mitään ongelmia demokratian kanssa.

    Ihan samaan ongelmaa törmätään myös yhdistyksessä, että jengi ei ehdi. Vapaaehtoistyöstä kuitenkin olisi kyse. Pääkaupunkiseudun seurat ovat pitäneet erilaisista portaaleista kaikenkarvaisia kokouksia jo monta vuotta. 🙂

    Kiinnostaisiko palaverin järjestäminen a) netissä b) Helsingissä uuteen portaaliin liittyen? Voin järjestää paikan keskustasta tarvittaessa.

  7. Näin Polkupyöräwikin ylläpitäjänä voin sanoa, että wiki ei ole todellakaan katoamassa mihinkään. Nytkin käytännössä kuka tahansa voi osallistua wikin ylläpitoon. Wikin ylläpitäjäksi voi päästä, jos haluaa. Koko sivuston lähdekoodit ovat vapaasti saatavilla. Halutessaan kuka tahansa voi osallistua sen kehitykseen. Kaikki on mahdollisimman avointa (noh, tietenkään tietoturvasyistä ylläpitäjien oikeuksia ja tietokantojen tai palvelimen salasanoja ei voi antaa kenelle tahansa).

    Mitä sivuston yhdistystämiseen tulee, ei minulla ole mitään tätä vastaan, päinvastoin. Kyllä se varmasti toisi enemmän uskottavuutta, jos wiki on jonkun pyöräily-yhdistyksen alaisuudessa. Miten yhdistystäminen sitten käytännössä tapahtuisi, siitä minulla ei ole tietoa. Ja pitäisikö tätä varten luoda uusi yhdistys vai onko jollain olemassa olevalla pyöräilyseuralla haluja tähän? Mainoksista ainakin päästäisiin näin kokonaan eroon, jos joku seura haluaa kustantaa palvelinkulut.

    Itsekin olen sitä mieltä, että on turhaa lähteä perustamaan uutta sivustoa. Jo senkin takia, että olen käyttänyt tähän paljon aikaa ja vaivaa. Ja uuden sivuston pystyttämiseen menisi taas aikaa ja vaivaa, jonka senkin voisi käyttää itse sisällön tuottamiseen. Valitettavasti itse en ole viime aikoina ehtinyt sivustoon panostamaan kuten aikaisemmin kesälomien aikana. Mutta ei sekään pysäytä sivustoa, jos wikiin saadaan aktiivisia päivittäjiä. Mielelläni jaan vastuuta muillekin, ei siitä loppupeleissä tule mitään, että itse hoitaisin yksin teknisen ylläpidon, artikkelien moderoinnin, hankkisin uusia kirjoittajia ja hoitaisin kaiken maailman ”hallinnolliset tehtävät”. Ei minulla ole edes juuri kontakteja pyöräilypiireihin päin, joista voisi löytyä uusia kiinnostuneita ylläpitäjiä.

  8. Hyvät yhdessä tekemisen tuulet tuntuvat puhaltavan. Kevään korvalla voisi järjestää asiasta miitin, mieluiten livenä.

    Selvitellään ensin onko joku jo asiaa suunnitellut tai peräti edistänyt. Otan asian esiin HePon hallituksessa ja kyselen onko muilla tietoa tai onko yhdistyksellä intressiä olla mukana jotenkin tässä portaalipuuhassa.

  9. Mielestäni Mikon tekemät sivut on tosi hyvät, paitsi että nyt puuttuu kirjoittajia. Vähän turhauttavaa, jos jokaiselle aiheelle pitää tehdä oma erillinen sivu ja niitä pitäisi etsiä taas Googlella. Rasittavaa. Parempi olisi, että jos tekee johonkin aiheeseen liittyvät sivut, tekisi niistä laadukkaat ja ”kaiken kattavat” isomman tai pienemmän porukan kanssa. Ei niiden sivujen tarvi heti olla mitään ”täydellisiä”, pala kerrallaan.

  10. Mieluummin jossain muualla kuin itse Fillarimessuilla. Ei innostaisi maksaa 13 euroa vain ko. juttutuokiosta. Messut kun on hinnoitelleet kiinnostavimmat maahantuojat ja liikkeet jäämään pois.

  11. Joo tavataan ihmeessä, mutta ei itse messupaikalla. Voidaanhan me sopia messuviikonloppu (13.-15.3.2009 Helsingin Messukeskuksessa.) tapaamisajaksi siltä varalta, jos se on jollekin PK-seudun ulkopuoliselle motiivi lähteä tänne päin.

    Myöskin jos on ehdotuksia jostain muusta tapahtumasta jossain päin Suomea, joka voisi houkutella pyöräilijöitä paikalle, niin antaa kuulua vain.

  12. Kannatan myös sitä, että wikiin saataisiin pyöräilyn edistämiseen liittyvää tietoa. Kyllä sen ainakin täällä Espoossa huomaa, että pyöräilijät eivät ole ainakaan se ensimmäinen ryhmä jota ajatellaan, kun esim. rakennetaan uusia teitä. Ja talvipyöräilyn harrastaminen ei myöskään ole aina helppoa. Paljon olisi tehtävää, että saataisiin kaupungit pyöräily-ystävällisemmiksi.

Vastaa