Kaupunkifillari uudistui!

lauantai, 30. huhtikuuta 2016

Kaupunkifillarin ulkoasu on vaihtunut vain kerran kahdeksan vuotta sitten tapahtuneen perustamisen jälkeen – vuonna 2010, joten nyt oli hyvä aika päivittää ulkoasu modernimmaksi. Päätavoitteina tässä uudistuksessa oli tehdä sivustosta selkeämpi sekä toimiva myös mobiililaitteilla, kirjoituksista helpommin luettavia ja tuoda mukaan muutamia moderneja ominaisuuksia.

Kokonaan uutena ominaisuutena julkaistiin sanasto, josta löydät selityksiä termeille joita vilisee liikenne- sekä pyöräilypoliittisessa keskustelussa. Sanasto ei ole vielä täydellinen, sinne lisätään termejä pikkuhiljaa sekä sitä mukaa kun kirjoituksissa tulee tarve selittää jokin termi jota ei ole siellä.

Mielestäni uudistus on todella onnistunut ja pidän varsinkin muutamista uusista ominaisuuksista jotka listasin kirjoituksen loppuun. Kertokaa tekin mielipiteenne, ilmoittakaa bugeista ja jakakaa omat kehitysajatuksenne kommentteihin – jatketaan kehitystä niiden pohjalta!

Kaupunkifillarin ulkoasu vuodelta 2008
Kaupunkifillarin edellinen ulkoasu, joka otettiin käyttöön vuonna 2010.

Kaupunkifillari on yksilöiden tekemä, tule mukaan!

Kaupunkifillarin takana on joukko aktiivisia yksilöitä sekä hyvin suuri yhteistö, se ei ole yhdistys eikä mikään muukaan muodollinen toimija.

Kaikki kirjoitukset Kaupunkifillarissa ovat näiden yksittäisten yksilöiden sekä yhteisön jäsenten tekemiä, eivät mistään korkealta päätoimittajan norsunluutornista määrättyjä aiheita – päätoimittajaa tai ketään muutakaan päättävää tahoa kun ei ole. Kaupunkifillari on yhtä kuin sen yhteisö, ja kuka tahansa voi lähettää kirjoituksensa julkaistavaksi.

Kaupunkifillari on muodostunut käsitteeksi pyöräily- ja liikennepoliittisessa keskustelussa. Käsittelyssä on kaikki mikä liittyy pyöräilyyn, sen olosuhteisiin ja edistämiseen. Kirjoittaa voi ongelmapaikoista, uusista pyöräjutuista, poliittisista prosesseista, pyöräilyn yleisestä siistiydestä tai vähän mistä haluaa. Jos haluat kirjoittaa muttet tiedä aihetta, niitäkin voidaan keksiä. Lukijoita Kaupunkifillarilla on kymmeniä tuhansia ja yksittäinen kirjoitus tavoittaa keskimäärin muutaman tuhatta lukijaa.

Historian aikana Kaupunkifillari on esimerkiksi puhunut useasti Hämeentien nyt toteutuvien pyöräkaistojen puolesta, saanut uudistettua Ruoholahdenkadun pyöräsuunnitelmat, ollut mukana suunnittelemassa pyöräilyn pääväyliä Helsinkiin, kritisoinut useaan otteeseen talvikunnossapitoa jonka parannusta kaupunki pilotoi edellisenä talvena, tuonut julki Capellan puistotien sotkun joka johti lautakunnan haluun korjata virhe sekä toiminut osaltaan Pyöräliiton esiasteena.

Ota yhteyttä jos haluat kirjoittaa Kaupunkifillariin.

Kuten edellä mainittu, Kaupunkifillari on yhtä kuin sen yhteisö, ja kuka tahansa voi ehdottaa kirjoitustaan julkaistavaksi.

Uusien ominaisuuksien kohokodat

Parannettu arkisto

Kaupunkifillariin on kirjoitettu jo yli 480 kantaa ottavaa kirjoitusta ja joskus niihin haluaisi viitata keskustelussa. Vanhojen kirjoitusten löytämistä on helpotettu uudella arkistolla jossa voit selata kirjoituksia avainsanojen, kirjoittajan, vuosien ja kuukausien perusteella.

Tutustu uuteen arkistoon!

Linkitys kirjoituksen tiettyyn kohtaan

Oletko koskaan harmitellut kun pitkässä kirjoituksessa on yksi hyvä alakohta ja haluaisit jakaa linkin suoraan siihen? Nyt se on mahdollista, kaikissa artikkeleissa alaotsikoiden kohdalla on pieni ikoni joka antaa suoran linkin kyseiseen kohtaan.

Kirjoituksen jakaminen

Vanhasta Kaupunkifillarista puuttui yksi todella olennainen ominaisuus, nimittäin valmiit jakonapit sosiaalisiin medioihin. Uudistuksen yhtyedessä lisättiin jakonapit Facebookiin, Twitteriin, Whatsappiin sekä ominisuus jolla saat kopioitua otsikon sekä linkin suoraan leikepöydälle.

Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet uudistuksen mahdollistamisessa sekä antaneet työstöversiosta arvokasta palautetta!

Timi Wahalahti

Kirjoittaja on Helsingin Polkupyöräilijöiden kasvatti. Nykyisin Jyväskylän Pyöräilyseuran varapuheenjohtaja ja pyöräilynedistämisvastaava. Pyöräliiton hallituksen varajäsen. Kaupunkifillarin tekninen ylläpitäjä.

Lisää tältä kirjoittajalta / Seuraa Twitterissä / Kotisivu