Helsinki

Jätkäsaaren Atlantinkadulle tulee Kööpenhaminan malliset korotetut pyörätiet

keskiviikko, 5. marraskuuta 2014

Jätkäsaari

Eläköön! Atlantinkadulle Jätkäsaareen tulee oikein mallikelpoiset pyöräväylät. Yleisten töiden lautakunta hyväksyi tiistaina 4.11.2014 nipun katusuunnitelmia, joiden myötä Helsinkiin rakennetaan viimeinkin Kööpenhaminan ja Tukholman mallien mukaisia pyöräteitä, jotka erotetaan sekä jalkakäytävästä että ajoradasta tasoerolla.

Korotetut, yksisuuntaiset pyörätiet laskeutuvat risteyksissä ajoradan tasolle, mutta muualla ne sijaitsevat hieman jalkakäytävää alempana ja ajorataa ylempänä.

Ratkaisu on erinomainen. Atlantinkadusta tulee paikallisesti tärkeä liikennekatu, jolla pyöräilijän paikka on muualla kuin ajoradalla.

Jätkäsaaren tapaisessa tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä pyöräilijöiden kannalta paras ratkaisu on liikennekadulla juuri se, että kadun molemmilla puolilla kulkee korotetut yksisuuntaiset pyörätiet hieman jalkakäytävää matalammalla. Näin jalankulkijat eivät harhaudu pyörätielle, eivätkä pyöräilijät jalkakäytävälle.

Kadun rakentamiseen on varauduttu katu- ja puisto-osaston vuosien 2015-2018 investointiohjelmassa.

Suunnitelmiin voi tutustua tarkemmin täällä: dev.hel.fi/paatokset.

Jätkäsaari

Kartta

Kääntöpaikka

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

4 thoughts on “Jätkäsaaren Atlantinkadulle tulee Kööpenhaminan malliset korotetut pyörätiet

1. Näissä blogauksissa joissa puhutaan suunnitelmista olisi kiva olla joku kartanpalanen jonka avulla hahmottaa mistä paikasta on kyse. Näin erityisesti uusien katujen kanssa – esimerkiksi Atlantinkatua ei löydy vielä Google Mapsista.

Kiitos raportoinnista joka tapauksessa!

2. Kiitos kommentista – hyvä pointti! Päivitin artikkelia lisäämällä kaksi kuvaa, joihin olen merkinnyt raitiovaunun kääntöpaikan punaisella, jotta sijainti olisi selkeämmin hahmotettavissa.

3. Tämä pyöräilybaana sijaitsee paikassa, jossa se hyödyttää hyvin pientä osaa pyöräilijöistä. Jätkäsaari on pussinperä, joka on kiinnostava vain satamaliikenteen ja alueen asukkaiden kannalta, muilta osin tuo baananpätkä ei ole millään keskeisellä reitillä mistään minnekään.
    Enemmän kannattaa iloita, jos pääkaupunkiseudun säteittäisten ja kehittäisten runkolinjojen suuntainen pyöräily helpottuisi, esim. Helsingin keskustasta etelä-Espooseen tai itä-Helsinkiin päin. Kulosaaren silta ja sinne meno Sörnäisten puolelta on useampaan otteeseen ollut pyöräilyn kannalta karmean hankala ja vaarallinen paikka.

4. Kiitos kommentista – toki voit asiaa noinkin katsoa, jos huvittaa.

Miksi aihe ilahdutti täällä? Kaupunkifillari-blogin keskeinen tavoite on perustamisestaan lähtien ollut saada Helsingissä läpi periaate, että liikennekaduilla uudet pyöräväylät tulee rakentaa kadun molemmille puolille korotettuina ja yksisuuntaisina.

Näin jalankulkijat eivät harhaudu pyörätielle, eivätkä pyöräilijät jalkakäytävälle. Ja näin autoilijat ja pyöräilijät eivät ole liikennekaduilla törmäyskurssilla.

Asuinkaduilla tilanne on eri – pyöräilijän paikka on pääasiassa ajoradalla.

Nyt periaate toteutuu Jätkäsaaressa. Siitä tässä kirjoituksessa iloittiin – ei siitä, että maailma olisi tämän myötä valmis. Työ jatkuu.