Helsinki

torstai, 13. syyskuuta 2012

Tavoitetila

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen 12.9.2012 valtuutettu Elina Moision tekemän erinomaisen ponsiesityksen. Hyväksymänsä ponnen mukaan valtuusto kiirehtii pyöräväylien rakentamista pääkaduille tavoiteverkon mukaisesti.

Ponsiehdotus hyväksyttiin seuraavasti: JAA: 77, EI: 0, Tyhjiä: 5, Poissa: 3.

Liian usein Helsingissä on viimeisten neljän vuoden aikana käynyt siten, että valtuusto ensin päättää jotakin, mutta kun toteuttamisen hetken pitäisi vihdoin koittaa, HKR ei lopulta noudatakaan valtuuston asettamaa poliittista tavoitetta, vaan omia viraston sisäisiä tavoitteitaan. Näin asiat siirtyvät jatkuvasti hamaan tulevaisuuteen.

Esimerkiksi Mannerheimintien uusia pyörätiejärjestelyitä HKR yrittää viivyttää vuosiin 2016–2017. Tällaista aikataulujen toistuvaa venyttämistä on mahdotonta enää hyväksyä. Mannerheimintie on toteutettava vuosina 2014–2015. Sitä mukaa, kun kaupunkisuunnitteluvirasto tuottaa uusia suunnitelmia, HKR:n on viipymättä toteutettava ne. Häntä ei voi enää jatkossa heiluttaa koiraa.

Eli toivottavasti valtuuston hyväksymä ponsi tarkoittaa myös sitä, että tavoitteen toteuttamiseen tarvittavat rahat kirjataan kaupungin budjettiin ja pyöräilyasioissa usein kannoksi kaskeen asettuva HKR tullaan saattamaan kädestä pitäen muuttuneiden tosiasioiden edellyttämään tahtotilaan.

– Martti Tulenheimo

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

3 thoughts on “Valtuusto kiirehtii pyöräväylien rakentamista pääkaduille tavoiteverkon mukaisesti

1. Tämä on todella hyvä uutinen. Miljardi kruunua on noin sata miljoonaa euroa. Olin Tukholmassa tammi-helmikuussa 2012 keskustelemassa tästä Tukholman kaupunginhallituksen keskustalaisen jäsenen Per Ankersjön kanssa. Ajatus cykelmiljardenista on alunperin hänen.

Kiinnostavaksi tämän tekee erityisesti se, että nyt sekä keskusta että maltillinen kokoomus (moderaatit) ovat yhdessä asettumassa pyöräilyn taakse. Siis nämä kaksi porvaripuoluetta koittavat tehdä pyöräilystä oman teemaansa ja ottaa aloitteen pois vihreiltä. Tämä kilpailu pyöräilystä poliittisena teemana on enemmän kuin tervetulluutta.

Tapasin myös Kent Johanssonin pari viikkoa sitten Brysselissä. Voisinpa bloggata aiheesta muuten!