Pyöräilyn poikkeusjärjestelyt Flow:n aikana

perjantai, 3. elokuuta 2012

Seuraa tiedotus Itäväylän suuntaan pyöräileville.

Flow-festivaalin rakennustöiden ja itse festarien takia Sörnäisten rantatien ja itäväylän risteyksen ympärillä (Suvilahdessa) on lähiviikkoina poikkeusjärjestelyjä.

Kiertotiet Suvilahdessa Flow-festivaalin aikana

Suvilahden poikki kulkeva oikoreitti, ns. Parrukadun pyörätie (kartassa punainen) on suljettu 15.8. asti FLOW:n takia.

Tällä hetkellä reitti Rantatien ja Itäväylän välillä kulkee etelämpänä Suvilahdessa, lähellä hiilivoimalaa (kartassa vihreä). Reitti on hyvin viitoitettu ja kuvataan myös alla. Reitin päissä olevat kyltit joissa lukee että se olisi suljettu ovat virheellisiä.

Ensi viikon alkupuolella aukeaa Sörnäisten Rantatien itäreunan pyörätie (kartassa sininen). Tie on osin sorapintainen ja se avataan väliaikaisesti festarien ajaksi. Se tullaan jossain vaiheessa festarien jälkeen sulkemaan vielä hetkeksi kaapelitöitä ja asfaltointia varten. Tällöin Parrukadun pyörätie on jo avattu.

Jokin näistä kolmesta pyörätiestä tulee olemaan aina auki siihen asti, että Sörnäisten rantatien pyörätie lopullisesti valmistuu.

Tämänhetkinen kiertoreitti

Reitti (vihreä) alkaa etelässä Parrukadun risteyksestä, mistä ”normaali kiertoreittikin” (punainen) alkaa. Kylttiä joka väittää reitin suljetun ei pidä uskoa. Reitti on auki kunnes suora rantatien varren reitti aukeaa.

Suvilahden kentän kohdalla tulee vastaan aita, jossa on selkeät opasteet.

Opasteita seuraamalla ja vähän mutkittelemalla löytää perille. Festarijärkkääjät pyytävät varovaisuutta, koska alueella liikkuu trukkeja, rekkoja ja ties ketä.

Itäväylän puoleisessa päässäkin reitti alkaa normaalilta paikaltaan, ja opasteet ovat selkeät. Paitsi tässäkin tuo hämäyskyltti.

Tänään aamulla Suvilahden kaikki reitit olivat vähän aikaa suljettuja. Taustalla oli monen tahon yhteissähläys. Flow-festivaaleille annettiin lupa sulkea Parrukadun reitti kokonaan, koska Festarialue yltää käytännössä voimalan seinään asti. Lupaa annettaessa luultiin, että Sörnäisten rantatien itäpuolen pyörätien remontti on valmis ennen festareita. No, eihän se tietenkään ollut. Työ seisoo ja odottaa Helsingin Energian kaapeliasennuksia. Kukaan työmaalla ei kuitenkaan tullut ajatelleeksi Flowta, tai edes tiennyt sen jotenkin liittyvän asiaan.

Seurauksena tästä mokailusta tulvi vihaista palautetta Flowlle, Rakennusvirastolle, Kaupunkisuunnitteluvirastolle Ja Helsingin polkupyöräilijöillekin. Rakentavassa yhteistyössä kiertoreitit saatiin kuitenkin järjestymään tunneissa asian huomaamisen jälkeen. Että joskus homma tuntuu toimivan, vaikkakin vasta ongelmia pikakorjatessa.

2 thoughts on “Pyöräilyn poikkeusjärjestelyt Flow:n aikana

1. Hienoa, että asialle tehtiin jotain näin nopeasti. Pyöräilin reitin aamulla idästä päin tullen, enkä ole ennen törmännyt näin tarkkoihin opasteisiin pyörätiellä Helsingissä. Silti vastaan tuli pyöräilijöitä, jotka epäilivät reittiä ja olivat kääntyneet takaisin ilmeisesti kiertäen Itäväylän pohjoispuolelle.

Itse pyörätie ei kyllä ole hyvä, mutta eihän tätä tarvitse montaa päivää pyöräillä. Toivottavasti tästä opitaan, sillä Kalasatamassa tulee tulevina vuosina olemaan todella paljon poikkeusjärjestelyitä.

2. Kiitos tästä infosta! Olen loman aikana lukenut lehtiä laiskasti, enkä ole huomannut tätä tietoa mistään muualta. Jos en seuraisi Kaupunkifillaria, olisin varmaan ollut aika ihmeissäni ensi viikolla, kun loma loppuu ja pyöräily Itä-Helsingistä Merihaan paikkeille taas alkaa.