Ruotsissa käynnissä lainsäädännön uudistamista valmisteleva tutkimushanke

maanantai, 19. joulukuuta 2011

Cyklingsutredningen

Ruotsin hallituksen nimittämässä Statens offentliga utredningar –tutkimussarjassa on käynnissä selvityshanke pyöräilyn edistämiseksi. Koska SOU on Ruotsin valtion alainen tutkimussarja, ja sen tehtävä on valmistella hallitukselle virallisia selvitysraportteja lainsäädännön pohjaksi, raportilla on iso painoarvo.

Tutkimus keskittyy selvittämään liikennesääntöihin ja liikenneympäristön suunnitteluun liittyviä kysymyksiä. Selvityksen tarkoituksena on määritellä pyöräilyn lisäämiseen tarvittavat toimenpiteet Ruotsissa. Tutkimusraportti valmistuu ensi keväänä (1.5.2012 mennessä).

Tutkimuksesta on vastuussa Ruotsin keskustapuolueen Kent Johansson, joka on tulossa Brysseliin europarlamentaarikoksi syyskuussa 2011 Ruotsin ympäristöministeriksi siirtyneen Lena Ekin tilalle. European Cyclists’ Federation tapaa Johanssonin Brysselissä keväällä 2012.

Katso Powerpoint-esitys tutkimushankkeesta.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

5 thoughts on “Ruotsissa käynnissä lainsäädännön uudistamista valmisteleva tutkimushanke

1. Poliitikot vastuussa ja powerpoint á la WSP’s workspace. Hieman skeptinen hyvyydestä. Missä esim Krister Isaksson, todellinen ammattilainen.

Suomen WSP osaa myös homman http://www.wspgroup.com/fi/Tervetuloa-WSP-Finlandin-sivuille/Sektorit/Projektit/Suomi/Hakamaentie-ST-urakka-Helsinki/, pakko vielä kopipastata parhaat palat: ”…Kevyen liikenteen väyliä parannettiin mm. ali- ja ylikulkusilloilla ja uudistuksen yhteydessä..” ja ”…Projektin tehtävät olivat suunnittelijoille monipuolisia ja mielenkiintoisia…”. Tätä samaa ne on myös käyttäjille, monipuolisia ja mielenkiintoisia.

Pah!

2. Toivottavasti tuosta tulee kelvollista, jonkun ad hoc -komitean voimin kai ainakin lainsäädäntöpuolen suositukset käytännössä väännetään, teknisempi puoli tosiaan varmaan tulee konsulteilta. Tuon implementoimisen puitteissahan joku sopiva organisaatio voikin sitten pyytää Eteläespalta audienssia vaikka jo heti yleisliittolaisella pyöräilyviikolla. Tokihan ruotsalaiset ideat vääjäämättä päätyvät tänne virkatietäkin, mutta kuka jaksaa odottaa sitä tavallista kymmentä vuotta…

3. Heräsi kysymys miksi ruotsiin, miksi ei hollantiin? eikös siellä olla tuon pyöräily-ideologian kanssa paaaljon pidemmällä. Sieltä varmaan tulisi enemmän ”vinkkejä”..

4. Sieltä paaaljon pidemmältä ei ole ollut tapana apinoida asioita tänne, että eihän sellainen käy. Ja Ruotsissa olosuhteet ovat muutenkin lähinnä Suomen kaltaiset (esim ilmasto tai vaikka oikeuskulttuuri, ja onhan nykyinenkin infra kopioitu Ruotsista, joten siellä varmaan parhaiten tiedetään, miten siitä pääsee eroon…)

Ja liikennepoliittiseen selontekoon ehdotetaan sitten kuitenkin edelleen konkreettisimpina toimenpiteinä edelleen tällaista (korostukset lisätty):

”Kaupunkiseutujen kävelyn ja pyöräilyn kehittämistarpeita on alueellisesti tunnistettu 40 miljoonan euron edestä eri puolilla Suomea. Näitä kehittämistoimia voitaisiin toteuttaa osana perusväylänpidon pieniä investointiohjelmia. Toimenpiteillä voitaisiin kehittää pyöräilyn ja kävelyn infrastruktuurin laatutasoa nykytasosta ja korjata kevyen liikenteen väyliin liittyviä jatkuvuuspuutteita, ja edistää näin jalankulkua ja pyöräilyä ensisijaisena tapana liikkua kaupunkiseuduilla. Ehdotetut toimenpiteet ovat tyypillisesti kevyen liikenteen väylien ja alikulkupaikkojen rakentamista ja lähiliikenneasemien yhteydessä olevien pyöräpysäköintipaikkojen kehittämistä.”