Yleinen

Pyörien valoilla varustamisen pitäisi olla pakollista

lauantai, 26. marraskuuta 2011

the backlight works

Valottomat pyöräilijät aiheuttavat vaaraa paitsi itselleen, myös muille kulkijoille. Lisäksi ilman valoja pyöräily tekee hallaa muille fillaristeille ruokkimalla käsitystä, että pyöräilijät yleisesti eivät käyttäisi valoja. Tarkkoja tilastoja asiasta ei ole, joten mitkä vain huhut elävät. Tämä tekee huonoa pyöräilyn imagolle.

Varsinainen kysymys on, miksi pyöriä saa myydä ilman valoja? Led-valojen teknologinen kehitys on edennyt jo sille tasolle, että valmistajat ja myyjät pitäisi velvoittaa varustamaan pyörät valoilla. Käyttäjien vastuuta käyttää valoja pimeällä pitäisi puolestaan valvoa, kuten esimerkiksi Tanskassa.

Lisäksi pyörät on lain mukaan jo nykyäänkin varustettava heijastimilla niin edestä kuin takaa. Nyt kun led-valot ovat jo useita vuosia olleet huomattavan halpoja, tehokkaita, pieniä, kestäviä jne. olisi aika muuttaa lakia koskemaan valoja. Valkoista valoa eteen ja punaista taakse.

Tätä viestiä pitäisi saada eteenpäin liikenneministeriölle.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

15 thoughts on “Pyörien valoilla varustamisen pitäisi olla pakollista

  1. tässä mielestäni valistuksella olis saavutettavissa paljon siitä mitä lailla saataisiin aikaan. Varsinkin valoisaan aikaa lampun vaatiminen lailla ei sytytä.

  2. Kannatan valistuslinjaa; ilmaisten valojen jakaminen saattaisi myös toimia tempauksina, kuten Liikenneturva taannoin teki. Valistukseen voisi sisällyttää maininnan myös siitä, että vilkkuvat valot on Suomessa varattu hälytysajoneuvoille.

  3. Ei minullakaan mitään valistuslinjaa vastaan ole. Esimerkiksi juuri Liikenneturva saisi kiinnittää tähän asiaan paljon enemmän huomiota.

    Tanskassa vilkkuvat valot ovat lainmuutoksen jälkeen olleet jo jonkin aikaa sallittuja pyörissä. Toimisi Suomessakin.

  4. Ovatko ne vilkkuvat valot nyt hyvästä vai pahasta? Olen ymmärtänyt että liikkuvan pyörän nopeuden arviointi on hankalampaa jos valo vilkkuu.

  5. Kannatetaan,
    Vaikka käsittääkseni vilkkuvalot (mr. Oskalan mainitsemasta syystä) ja kypärävalot ovat kiellettyjä tieliikennelaissa, mutta kaikki valaistus on mielestäni hyväksi. Sitten kun mustia yön ritareita ei tule pyörätiellä pimeässä vastaan, voidaan ruveta syynäämään mitä valoa tulisi käyttää.
    Ja hei, käykää heittämässä oma idea kilpailuun sivulla: http://www.elakoon.fi/
    Ja käykää samalla äänestämässä pyöräilyä kehittäviä ideoita, autoilijoilla on pahasti ylivoimaa tällähetkellä.

  6. Aihetta on käsitelty aiemminkin, täällä oli hyviä argumentteja vilkkuja vastaan. Jos vilkut sallitaan, niillä pitäisi olla tarkat laatuvaatimukset; diskovalot ja joulukuusenkoristeet eivät kuulu liikenteeseen. On helpompaa ja vähemmän byrokraattista yksinkertaisesti vaatia tasaista valoa.

    1. Sen jälkeen auton vilkkukin voidaan muuttaa tasaiseksi valoksi. Nykyiset ledivilkkujen syttymisajat ovat huomiota herättävän nopeita. Mutta toisaalta sitä huomiota halutaan. Yhden ledin Bookman:in tasaista punista taaksepäin ei oikein autoon erotu hämärällä ja sateella, mutta onneksi siinä on myös kaksi vilkkutoimintoa.

      Kaikki mahdolliset variaatiot laillisiksi, vain värillä on väliä.

      Muistuttaa kovasti lisäjarruvalo -keskustelua 90-luvun alussa. Volvon tehdasasennetut ja Ruotsissa pakolliset piti peittää pahvilla, jotta Suomen tyyppikatsastuksessa ne menisivät läpi. No, sitten jokin LM:n virkamies (asui muuten vanhempien talossa) jäi eläkkeelle. Samaan syssyyn SF tunnus vaihtui FIN:iksi.

      Mutta miksi niitä vilkkuvia valoja tehdään, jos ne on niin kielletyt?

      1. ”Kaikki variaatiot” sisältää sellaisia stroboja, jotka tavallinenkin ihminen kokee hyvin häiritseväksi, epileptikoista, migreenikoista jne. puhumattakaan.

        1. Tarkoitin lähinnä tehdastekoisia pyörään tarkoitettuja valoja. Ei mitään DIY-juotoksia 50 teholedillä. Omat Knog:it ja Bookman:nit valaisevat jatkossakin omaani ja työpaikkani lainapyörääni.

          Lisäjarruvaloon vertaus vain siksi. Että jos joku pyörämaahantuoja tai valmistaja varustelisi fillarinsa esim. Reelight halvimmalla vilkkuvalla valolla, niin ilmeisesti se pitäisi peittää, koska laki ja yleinen mielipide ei sitä hyväksy?

          Köpiksessä fillaroidessa juuri niitä näkyi eniten ja kaikki vilkkui.

          Mutta mikä olisi oikea sanktio irroitettavien ledivalojen (mukaan lukien Reelight) varastajalle? Pyöräilijän ajot jää siihen. Pitäisikö sitä verrata autovalojen varkauteen. Mielestäni pitäisi.

  7. Valoista puhuttaessa täytyy muistaa aina se, että vain pyörään kiinteästi asennettuna olevat valot toimivat. Heijastimiakin meillä on jaettu mirjardeja, mutta yhä suurin osa jalankulkijoista liikkuu ilman heijastimia. Sama pätee noihin irrallisiin pyörän lamppuihin.

    Miksi Keski-Euroopan maissa lähes 90% pyöristä kulkee valojen kanssa? Juuri siksi, että valoista melkein kaikki ovat kiinteitä, Hollannissa lähes 100 %. Sillä suunnallahan kesäyötkään eivät ole kovin valoisia, joten valoja tarvitaan aina. Vaikka irtovalaisimet ovat kehittyneet viime aikoina paljon, ei edelleenkään mikään voita käytettävyydessä kunnon kiinteitä valoja. Itsekin olen leikkinyt kaikenlaisten ohjaustankolamppujen kanssa toistakymmentä vuotta, mutta nyt kun vihdoin hankin vuosi sitten uuden professionaalin retkipyörän, jossa on napadynamo kunnon ledi-valoilla, en antaisi niitä enää millään pois. Nappia painamalla valot ovat aina sekunnissa käytössä ja valotehoa riittää umpikorpeenkin, jos ei ajele yli 25 km/h nopeuksilla. Kesäoinäkin niitä jouduin käyttämään lukuisia kertoja.

    Meillä harrastetaan yhä aivan liikaa karsittuja luurankopyöriä, joista puuttuvat kaikki tärkeät perusvarusteetkin. Suuntaus muuttuu pikku hiljaa, mutta joka tapauksessa valottomuuteen pitäisi tavalla tai toisella puuttua huomattavasti tiukemmin. Jos uudessa pyörässä valot ovat pakolliset, ne pitäisi olla sellaista mallia, että niitä ei noin vain voi ottaa pois.

  8. Entä jos on oletetaan henkilö, joka on huvipyöräilijä: hän siis ajaa milloin huvittaa, muun ajan joko kävelee tai kulkee jollakin moottoriajoneuvolla. Pyöräily on kesällä jokapäiväistä, talvella harvinaista. Käytännössä hän ajaa aina valoisan aikaan, koska ei jaksa/viitsi hankkia pyöräänsä mitään lamppua ja koska hän on varovainen ja kohtelias ihminen. Hän ei muutenkaan pidä pimeässä ajamisesta. Hän myös pitää omaa rakasta pikkukaupunkiaan Kööpenhaminaa parempana pyöräilykaupunkina, koska kadut ovat rauhallisia eikä kenelläkään ole kiire minnekään. On mahdollista, että esim. minusta tulee joskus tuollainen ihminen. Tarvitaanko lain kirjaimelle välttämättä lisää mahdollisuuksia olla ankara?

  9. Ei se valojen käyttö mistään tekniikasta ja kiinteästi asennetuista valoista ole kiinni, Kööpenhaminassa pyöristä yli 90 % oli pimeällä valaistuja edestä ja takaa myös joskus reilu vuosikymmen sitten kun tavallisimmassa perusvalossa oli kaksi 1,5 V patteria ja hehkulamppu kaikista sikäläisistä arkipyöristä löytyvään vakiokiinnikkeeseen kiinnitettynä (vain pimeällä ajettaessa). Irtovalo on sitä paitsi paremmassa turvassa ilkivallalta ja mitä vielä. Kyllä se oleellinen asia on liikennekulttuuri ja sen ohjailu valvonnalla (valoratsiat ovat säännöllinen ilmiö).

    Ja vilkkuvalot ajo- ja takavaloina ovat saatanasta. Tarpeeksi ärsyttäville tapauksille lupaan jatkossakin näyttää riistovalon stroboa (eli en kovin usein).

  10. Mielestäni tuota valvontaa voisi lisätä pimeänä vuodenaikana. Kun on pimeä, niin pyörässä tulisi olla valot vähintään edessä, oman turvallisuuden takia myös takana. Ja kyllä ainakin yksi kaveri sai syksyllä huomautuksen poliisin toimesta, joten valvontaa on, vaikkakin erittäin vähän.

    Vilkkuvaloista väittely on mielestäni aika naurettavaa. Tärkeintä että on edes jokin valo! Ja vilkkumista enemmän häiritsee mielestäni väärin suunnatut valot. Jos tuhannen lumenin lamppu osoittaa vastaantulijoita silmiin, niin se häiritsee vaikka ei vilkkuisikaan. Noita vilkkujakin on niin paljon erilaisia, osa voi ärsyttää, mutta suurin osa ei. Pyöräilevän autoilijan näkökulmasta (autosta) on helpoin havainnoida: 1.kirkkaan tasaisen valon 2. kirkkaan vilkun 3. himmeä tasainen valo 4. himmeä tasainen valo

    Esimerkiksi saksassa lainsäädäntö on valojen suhteen aika tarkka. Ja esimerkiksi etuvaloksikaan ei lain mukaan kelpaa mikä tahansa tasainen vaalea valo. Laatulamppuja kannattanee katsoa esimerkiksi: busch&muller, SON edelux, jne.

    Pyöräilykaupoista pääkaupunkiseudulta on vaikeaa löytää laadukkaita valaisimia. Nyt en tarkoita mitä tahansa pattereilla toimivia lasten leluja tai lentokoneen laskeutumisvaloa muistuttavaa valopatteristoa, vaan jokapäiväiseen käyttöön sopivaa dynamokäyttöistä valoa.
    Napadynamo+vanne+uudenaikainen led-pohjainen valaisin tuntuu olevan aika hankala yhdistelmä mille tahansa pyöräkaupalle? Itse tilasin osat erikseen netistä, mutta se on hieman vaivalloista. Bikestation tarjoaa suomessa netissä valmista pakettia, mutta tuo on laadukkaana aika hintava monille. Olisiko vastaavaa edullisempaa pakettia tarjolla muilla?
    Jos kiinnostaa, niin lisätietoa vaikka täältä:
    http://www.peterwhitecycles.com/lightingsystems.htm

Kommentoi