Yleinen

Tärkeimmät liikenneväylät kuntoon talvisin

lauantai, 2. huhtikuuta 2011

Winter trouble

”Työmatkaliikennettä palvelevat tärkeimmät kadut ja kevyen liikenteen väylät on aurattu ja liukkaudentorjunta tehty ennen klo 7.00”, on yksi rakennusviraston viidestä sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta.

Yleisten töiden lautakunnan ja rakennusviraston talousarvioseminaarissa keskusteltiin 1.4.2011 paljon, miten epäselvä kirjaus on. Tässä keskustelun sisältö tiivistettynä:

1. Ei ole yleisesti tiedossa, mitä väyliä tarkoitetaan, joten miten tuloksia mitataan?
2. Eri liikennemuodoilla on erilaisia tarpeita. Olennainen kellonaika ja työmenetelmät riippuvat liikennemuodosta.
3. Kävelyn ja pyöräilyn kannalta tärkeimmät väylät eivät noudata moottoriliikenteelle tärkeimpiä reittejä.
4. Tärkeimmät kadunylityspaikat eivät ole tällä hetkellä kenenkään vastuulla.
5. Joukkoliikenteen ja muun autoliikenteen kannalta keskeisimmät väylät eivät ole samoja väyliä.
6. Kävelyn ja pyöräilyn kannalta olennaisempaa kuin kellonaika on se, että ylläpidosta oikeasti huolehditaan.
7. Kävelyn ja pyöräilyn kannalta tärkeimmät väylät eivät ole ”kevyen liikenteen” väyliä, vaan jalkakäytäviä ja pyöräväyliä.
8. On epäselvää, mitä päiviä sitova tavoite koskee. Arkisin vai myös viikonloppuisin?

Niinpä HKR:n katu- ja puisto-osaston päällikkö lupasi, että tärkeimmät väylät piirretään toukokuun loppuun mennessä kartalle. Samalla asiaa tarkastellaan tarvelähtöisesti, eli eri liikennemuotojen tarpeista käsin.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta / Kotisivu

4 thoughts on “Tärkeimmät liikenneväylät kuntoon talvisin

  1. Mielenkiinnolla odotan, mitä menetelmää käytetään työmatkaliikenteen kannalta tärkeimpien kävelyreittien määrittelemiseen. Vähän pelottaa, että asiasta vastaavan suunnittelijan työskentely saattaisi näyttää tältä:

    http://static.guim.co.uk/sys-images/Books/Pix/pictures/2009/12/16/1260957295386/Magician-pulling-a-rabbit-001.jpg

    Pyöräilyn kannaltahan on sentään HePo:n kanssa laadittu ehdotus pyöräilyn pääväyliksi (jota toivottavasti joku HKR:llä muistaa käyttää piirrellessään viivoja kartalle).

  2. Toivottavasti ei sentään noin! 🙂

    Pointti tässä on lähinnä, että nykyään esimerkiksi Mäkelänkatu on määritelty työmatkaliikenteen kannalta tärkeimpien katujen joukkoon, joten sekä ajoradat että jalkakäytävät hoidetaan Mäkelänkadulla kuntoon ennen kello seitsemää.

    Tämä on tietty hieno palvelu Mäkelänkadulla asuville, mutta samalla resurssien selvää tuhlausta, koska Mäkelänkatu ei todellakaan ole kävelyreittinä olennainen. Jos Mäkelänkadun jalkakäytävät hoidettaisiin eri prioriteettiluokituksella, riittäisi resursseja vastaavasti jonnekin toisaalle enemmän.

    Pyöräilyn kannalta nykytilanne tarkoittaa, että oikeastaan mitään väyliä ei pidetä sellaisessa kunnossa, että niitä voisi todella suositella käytettäväksi liikennetarkoituksiin. HePon täytyy todellakin valvoa, että HKR ei keksi hatusta mitään muita reittejä kuin sellaisia, jotka oikeasti ovat pyöräilyn kannalta olennaisia!

  3. Tästä pääväyläajattelusta sen verran, että niin kauan kuin pyöräteille on pakko roiskia soraa, niin nuo pääväylät saisivat olla aika korkealla prioriteettilistalla keväisessä reittien harjauksessa. Nyt tuntuu siltä, että harjauskoneet surraavat satunnaisesti ympäri kaupunkia ja harjaavat pieniä pätkiä sieltä täältä.

    Koordinaatio yli kuntarajojen olisi tietysti kanssa kivaa – esimerkiksi tänään ajoin kilometrin pätkä putsattua pyörätietä Vantaan rajalle, mutta kuntarajan toisella puolella ei tietenkään ollut harja-ajoneuvo käynyt.

    1. Pyöräteiden järjestelmälliseen, nopeaan ja aikaisessa vaiheessa tehtävään harjaukseen saadaan ryhtiä joskus tulevista kaupunkipyöristä. Tukholman pyöräilykausi alkoi jo ja viimeiset päivät maaliskuussa olivat kiireistä aikaa saada reitit oikeasti pyöräiltävään kuntoon. No toisaalta Helsingissä voi tulevaisuudessa totta olla myös näky, että vain teline on raivattu esiin, mutta siitä lähtevät pyörätiet muistuttavat lähinnä lumen/soran loppusijoituspaikkaa. Pyöristä ja telineistä vastaa Jcdecaux, mutta infrasta HooKooÄr.

      Mistä Helsinki lottoais fyrkat noihin fillareihin?

Kommentoi