Pyöräilyilta käyntiin!

lauantai, 19. helmikuuta 2011

Rakkaat polkupyöräihmiset!

Pääkaupunkiseudulla on jo olemassa monenlaista pyöräilyyn liittyvää toimintaa. Ongelma tässä vielä on, että toiminta on edelleen pirstaloitunutta. Näin ollen pyöräily-yhteisö ei ole niin vaikutusvaltainen kuin se voisi olla. Valtakunnallinen pyöräilyliitto on tarkoitus perustaa lähiaikoina. Se voisi toimia kattojärjestönä pyöräilyasioissa ja olisi tärkeä pyöräily-yhteisön ääni.

Tämän lisäksi on tarkoitus käynnistää pyöräilyilta. Pyöräilyilta olisi sovelias keino saada pyöräilystä kiinnostuneet kokoon, keskustelemaan ja ideoimaan. Perusajatuksinani sellaisesta pyöräilyillasta, että se
· olisi yleisluontoinen, eli toimisi kohtauspaikkana kaikille pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneille
· ei sitoisi vielä mihinkään,
· tarjoaisi muutakin kuin intensiivistä pyöräilyasioiden puintia, eli se olisi rento ja hengailumainen. Tämä alentaisi myös kynnyksen osallistua ja toisi jo viihdytysarvon sinänsä. Eli silmieni edessä on kartta, jolla pyöräilyillan tien varrella on hauskaa kuultavaa, kuumaa juotavaa, hyvää syötävää, paljon keskusteltavaa, mutta tie vie lopuksi uudelle pyörätielle. Näin sanoakseni.

Omalla laitoksellani yliopistolla pidetään esimerkiksi niin kutsutut perjantaikahvit, jonne tulee viikoittain keskimäärin ehkä kuusi ihmistä. Jos tämä on pienen (nykykielten) laitoksen sisällä mahdollista, jopa ilman erityisiä käsiteltäviä aiheita, uskoisin että olisi mahdollista järjestää tällaisia iltoja myös Helsingin tai pääkaupunkiseudun pyöräilyihmisille. Vieläpä enemmän kun ajattelee että perjantaikahvit pidetään viikoittain, ja pyöräilyilta vaikka kerran kuussa. Myös paikka löytyy, oikeastaan jopa kaksi, nimittäin Kupoli (Uusi Ylioppilastalo ydinkeskustassa, Mannerheimintie 5 B) ja Domus Gaudium (Leppäsuonkatu 11). Kupolilla on ainakin kaksi sellaista etua, että se on aivan ydinkeskustassa ja sillä on jopa keittiö.

Mahdollista puuhaa:
· Katsoa, mitä tahoja nykyään on (viranomaisia, blogeja, seuroja) jotka ovat tekemisessä pyöräilyn kanssa tai jotka pyrkivät edistämään pyöräilyä. Katsoa, mitä työkaluja pyöräilijän käytössä nykyään on (esim. erityiskarttoja netissä). Jos kaikki nämä asiat saataisiin yhteen jollakin tavalla (vaikkakin vain tietämään toisistaan) voisi pyöräilyn kehittäminen toimia paljon tehokkaammin. Itseäni esimerkiksi ärsytti aikoinani pyöräilysivustoja selaillen etten tiennyt mistä aloittaa.
· Käydä aluesuunnitelmia läpi ja laatia palautetta sen pohjalta
· Anekdootteja, nettilöytöjä yms.
· Auttaa toisiamme pyöräasioissa
· Muuta

Ensitapaamiset menevät varmasti illan kehittämiseen itse, eli sopivimman toimintamuodon löytämiseen.

Olisi hienoa, jos olisivat beameri ja kaiuttimet käytössämme, mutta sellaisesta en vielä ole tiedostellut.

Lopuksi vielä inspiraatioksi, mitä tähän asti on perjantaikahveilla ollut tarjolla:

Nämä ovat kuitenkin olleet muiden leipomia, en tiedä kuinka syötäviä omista leivoksistani tulisi. Voin ainakin uhrata ensimmäiselle tapaamiselle ei suinkaan pahoja Mon Chéri -kohvehteja, jotka minulla nyt vain sattuvat olemaan (lisätietoa tästä). Mutta ehkä joku on sopivasti varustettu leipomaan muffineita, tai voi tuoda mukaan jotakin juotavaa? Se olisi loistavaa! Paikallakin voitaisiin valmistaa jotakin, ainakin Kupolissa.

Eli toivon vilkasta keskustelua ja osallistumista, jotta pyöräilyilta muuttuu todeksi ja jännittäväksi!

Aikaa ei vielä ole lyöty lukkoon, tämän kirjoituksen tarkoitus on lähinnä kerätä ideoitanne, odotuksianne…

Voitte kirjoittaa ajatuksenne joko kommentteina tämän kirjoituksen alle, tai lähettää minulle maili! (niklas.woltjen -at- helsinki.fi)

4 thoughts on “Pyöräilyilta käyntiin!

1. Tämä on kerrassan loistava idea! Helsingin ”pyöräilynedistämis-skene” on tosiaan hieman hajanainen, joskin tiivistymistä on viimevuosina pikkuhiljaa tapahtunut. Itse ehdin jo muuttaa Jyväskylään, mutta jos Kupolissa tai Dommalla on nettiyhteys ja paikalle pääsee joku, jolla on läppärissä skype asennettuna, niin mielellään voisin olla etänä mukana ainakin sillouin tällöin.

–jogi (Skypessä: antti.poikola)

2. Erinomainen idea. Olen 64-vuotias ikinuori mieleltäni ja pyöräilen mielelläni siedettävät matkat ja usein keskustaan. Mieleen tulee pyöräillessa moni asioita, joita olisi mukava jakaa muiden pyöräilijöiden kanssa.

Tutteli