Laatikkopyörät tekevät tuloaan

maanantai, 4. lokakuuta 2010

Perhepyörät, eli kuljetuspyörät, eli laatikkofillarit alkavat yleistyä Suomessa. Hollannissa ne ovat olleet mitä tavallisin katunäkymä jo pitkään, kuten oheinen Amsterdamissa otettu kuva kertoo.

Teppo Moisio on laatikkopyörän onnellinen omistaja. Teppo tuo blogissaan esille jotain sellaista, joka voisi olla hyvinkin toimiva ratkaisu monien perheiden arkeen suurissa kaupungeissa.

Helsingissä on tuhatta asukasta kohti 373 autoa. Oulussa tuhatta asukasta kohti on 425 autoa. Koko Suomessa luku on 551 autoa/1000 as. Tepon blogista ei välity käsitys, että hän esittäisi laatikkopyörää taikatemppuna, jolla tuo luku muuttuisi 0 autoa/1000 as. Viesti ei ole ”no car”, vaan ”low-car”: ei autoton – vaan vähäautoinen liikennekulttuuri.

Yleistyessään laatikkopyörä voisikin olla yhä useammalle perheelle omaan vapaaseen tahtoon perustuva valinta, joka säästäisi perheen omia rahoja perheen omasta näkökulmastaan autoa parempina pitämiin tarkoituksiin. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi isompi asunto kantakaupungissa keskellä hyviä kulkureittejä ja lähellä palveluita.

Kuvia Tepon ja hänen kahden kaverinsa tilaamista kuljetusfillareista löytyy Tepon Flickr-sivuilta.

Eläköön laatikkopyörät!

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

2 thoughts on “Laatikkopyörät tekevät tuloaan

1. Laatikkopyörät vaativat yleistyessään melkoista järkeistämistä liikenneinfraan. Enemmän yksisuuntaisuutta, leveyttä ja pienempiä kynnyksiä ja kääntösäteitä.