Terveisiä arkipyöräilijöiden Berliinistä!

keskiviikko, 9. kesäkuuta 2010

Kaupunkifillari tutustui Berliinin pyöräilyoloihin kesäisissä tunnelmissa. Pyöräilijöiden määrä pistää Berliinissä silmiin – kaikki tuntuvat pyöräilevän. Vaikka Berliiniä ei tunnetakaan kaikilta osin aivan täysin ideaalina pyöräilykaupunkina, arkipyöräilyn runsaus on yksi Berliinin ominaispiirteistä.

Jalankulkijat ja pyöräilijät on Berliinissä erotettu pääsääntöisesti aina omille väylilleen. Berliinissä pyöräkaistoja on vain nopealiikenteisten pääkatujen ajoradoilla. Muualla kaupungissa pyöräilijät kulkevat rauhallisilla asuinkaduilla sujuvasti muun ajoneuvoliikenteen joukossa.

IMG_ 1171

IMG_ 1272

IMG_ 1170

IMG_ 1172

IMG_ 1264

IMG_ 1297

IMG_ 1121

IMG_ 1291

IMG_ 1153

IMG_ 1152

IMG_ 1161

IMG_ 1262

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.