Miten pyöräkulkueita voisi kehittää?

tiistai, 13. huhtikuuta 2010

Julistamme kevään pyöräilykauden alkaneeksi kaikkien niidenkin osalta, jotka eivät pyöräile vuoden ympäri!

Sen kunniaksi tänään järjestetään kevään ensimmäinen Kriittinen pyöräretki. Kulkue lähtee Havis Amandan patsaalta klo 17. Reitti kulkee Kampin, Töölön, Rautatieaseman, Kallion ja Sörnäisten kautta takaisin keskustaan ja päättyy Lasipalatsin aukiolle. Retken pituus on n. 10 km ja kestää n. 45 min.

Pyöräretken lähestyessä olisi samalla syytä pohtia kannattaisiko tapahtumaa kehittää jotenkin. Esimerkiksi lisäämällä siihen ripauksen kujeilua ja poseerausta. Visuaalisesti näyttävän mallin tarjoaa Lontoon Tweed Run, joka keräsi viikonloppuna yli 400 osallistujaa.

Komeimpien viiksien, hienoimman asukokonaisuuden, herrasmiesmäisimmän käytöksen ja kadehdittavimman vintagefillarin palkitseminen sekä päätöskonsertto puistossa – siinä vain muutamia ideoita, joita Helsinkiin kannattaisi kopioida.

Mikään ei edistä pyöräilyä paremmin kuin hymyilevät ihmiset.

The Tweed Run 2010

All photos courtesy of Mark @ ibikelondon.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

2 thoughts on “Miten pyöräkulkueita voisi kehittää?

1. Tweed Run on hieno ja ”kansainvälinen” idea, mutta lähtökohtaisesti eri asia kuin Kriittinen pyöräretki. Kannattaisiko Tweed Run järjestää omana tapahtumanaan? Ehkä jokin lauantai-aamupäivä sopisi paremmin tällaiselle tapahtumalle. Sitä kannattaa myös mainostaa hyvissä ajoin, rekvisiitan hankkiminen vie oman aikansa.

2. Allekirjoitan kaiken tämän. Mutta myös Kriittistä pyöräretkeä kannattaisi mielestäni kehittää.

Tapahtuma voisi olla luonteeltaan paljon nykyistä sosiaalisempi, jolloin se houkuttelisi mukaan uusia ihmisiä ja porukka tutustuisi keskenään. Esimerkiksi se, että kulkueen päätyttyä ei mennä yhdessä mihinkään, vaan hajaannutaan kukin tahoilleen, on hassua. Miksei mennä esimerkiksi jonnekin puistoon tai baariin? Ihmisten keskinäinen tutustuminen kehittäisi konseptia valtavasti.