Pääministeri Vanhanen pyöräilyä edistämässä Dipolissa 27.1.2010

keskiviikko, 27. tammikuuta 2010

Pyöräilyn edistäminen oli tänään hyvässä seurassa ja sai tukea korkeilta tahoilta.

Valtioneuvoston kanslian, eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan, VTT:n, Uudenmaan liiton ja Aalto-yliopiston yhteistyönä Dipolissa järjestämässä Vähäpäästöinen Suomi ja talous -seminaarissa puhunut pääministeri Matti Vanhanen kiinnitti huomiota siihen, että erittäin paljon säästöjä pitää pystyä saamaan aivan tavallista elämää lähellä olevista aiheista – ei vain teollisuuden ja tuotannon aloilta.

Pääministeri nosti puheessaan esiin, että päälaupunkiseutulaisista vajaa 40 prosenttia kulkee kävellen ja pyöräillen. Vanhanen korosti, että osuus on saman kokoinen kuin henkilöauton kulkutapaosuus. Ei siis mikään pieni osuus.

Vanhasen mukaan tulevaisuuden yhteiskunnassa olisi luontevaa, että kävely ja pyöräily olisivat yleisimpiä tapoja hoitaa asiansa työpaikan, asumisen ja palveluiden välillä. Otaniemen omassa mittakaavassaan tekemät suunnitelmat kuulostivat Vanhasesta hyviltä.

Päästöjen vähentämisestä keskusteltaessa tekniset ratkaisut kuitenkin vievät päähuomion. Vaikka liikenteen suurin päästövähennyspotentiaali on kävelyn ja pyöräilyn lisäämisessä, toiveet kohdistetaan yleensä muuhun kuin kävelyyn ja pyöräilyyn, jotka eivät vaadi panostusta korkeaan tekniikkaan, vaan vain korkeatasoiseen suunnitteluun.

Pääministeri kysyikin, miksei kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuus voisi olla yhtä hyvin 60 tai 70 prosenttia. Vanhasta lainaten ”miksi emme järjestä yhteiskuntaamme ja yhdyskuntiamme niin, että tämä olisi mahdollista?”

Videotallenne seminaarista löytyy täältä. Vanhasen esityksen pyöräilyä koskenut osio alkaa kohdasta 13:15.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.