Pyöräliikennesuunnittelua akateemisesti

maanantai, 19. lokakuuta 2009

Olen jo useamman vuoden ajan ollut Yhdyskuntasuusuunnittelun seuran pasiivinen jäsen ja lähinnä nauttinut seuran loistavasta lehdestä. Viimeisimmän numeron yhteydessä postitettiin näytekappale uudesta Liikenne/Kaupunki -julkaisusta. Uuden lehden pääkirjoituksessa Kalle Toiskallio toteaa, että yhdyskuntasuunnittelu ja liikennesuunnittelu ovat Suomessa pysyneet valitettavan erillisinä toimintakenttinä, joilla on myös vahvoja paradigmaattisia eroja. Näitä eroja uusi lehti pyrkii kuromaan umpeen, mikä on varmasti Suomen kaupungeille hyväksi.

Ensisilmäykellä vaikuttaa, että uusi lehti on vähintään yhtä laadukas, kuin Yhdyskuntasuunnittelu, jonka kylkiäisenä se postitettiin. Kimmoke tähän blogipostaukseen löytyy lehden viimeisen sivun ilmoituksesta, jossa haetaan pyöräilyteeman artikkeleita seuraavaan numeroon. Olisin mieluusti linkittänyt alkuperäiseen, mutta en valitettavasti löytänyt vastaavaa ilmoitusta verkosta, joten kopioin sen tähän:

Liikenne/Kaupunki

Tarjoa 15.1.2010 mennessä laajempaa akateemista tai tiiviimpää keskusteluartikkelia kakkosnumeroon, jonka teemana on yhdyskuntasuunnittelun ja liikennesuunnittelun osatekijät, erityisesti pyöräily.

Liikenne-kaupunki tarjoaa julkaisukanavan vakiintuneita perustieteitä liikenteen tutkimukseen ja kehittämiseen soveltavien tieteenalojen tutkijoille ja suunnittelijoille. Soveltavia aloja ovat ainakin

liikennepsykologia
liikennetekniikka
ympäristönsuojelun näkökulma liikenteeseen
suunnittelumaantiede
logistiikka ja liikenteen taloustiede
liikkuessa käytettävä tietotekniikka ja sen käytettävyys
liikenteen sosiologia
kulttuurimaantieteellinen näkökulma liikenteeseen
liikenneoikeustiede
liikennelääketiede

Liikenne-kaupunki on kaikissa numeroissa tietoinen tutkimus- ja asiantuntija-ammattikuntien monitieteisyyden haasteista.

Toinen Liikenne/Kaupunki ilmestyy keväällä 2010

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.

2 thoughts on “Pyöräliikennesuunnittelua akateemisesti

1. Blogi on oikealla asialla, ja saisiko johonkin myös kirjoittajan nimen? Tällä hetkellä ei voi mitenkään tietää kuka kirjoittaja on kyseessä, mutta silti blogiteksteissä puhutaan minä-muodossa.

2. Hei ja kiitos palautteesta! Kirjoittaja on Antti Poikola. Blogin pääsivulla lukee juttujen alla, kuka ne on kirjoittanut, mutta olet oikeassa, että asian voisi ilmaista selvemminkin!