Helsinki

Kriittinen pyöräretki 22.9. maanantaina autottomana päivänä

sunnuntai, 21. syyskuuta 2008

LÄHDE MUKAAN KRIITTISELLE PYÖRÄRETKELLE AUTOTTOMANA PÄIVÄNÄ!

Kokoontuminen 22.9.2008 klo 17 Havis Amandan patsaalla Helsingissä.

Maanantaina 22.9. vietetään Autotonta päivää, joka kritisoi saastuttavaa ja tilaavievää yksityisautoilua ja sen asemaa kaupunkisuunnittelussa. Kriittinen pyöräretki esittää kaupunkilaisille yhden ympäristöystävälisen vaihtoehdon kaupunkiliikenteeseen: pyöräilyn.

Kriittinen pyöräretki kulkee niillä Helsingin tieosuuksilla, joissa pyöräilijät on unohdettu. Kulkue näyttää, missä autokaistojen sijaan tulisi olla pyöräkaistoja. Kriittinen pyöräretki tekee pyöräilystä varteenotettavan liikennemuodon. Pääkaupunkimme pyörätiet ovat huonosti suunniteltuja ja huonokuntoisia.

Lisää aiheesta: http://www.hepo.fi/index.php?sivu=ongelmapaikat

Helsingin kantakaupunkiin tulee toteuttaa laadukas pyöräkaistaverkosto. Ainoastaan siten Helsinki voi saavuttaa tavoitteen kaksinkertaistaa pyöräily. Suurin este laadukkaille pyöräilyolosuhteille on poliittisen tahdon puute. Pyöräilijät voidaan ottaa huomioon tasavertaisesti kaupunkisuunnittelussa, jos kaupunkilaiset vain tätä haluavat.

Kriittisellä pyöräretkellä näytämme, että pyöräilijät ovat kriittinen massa eivätkä vain satunnaisia sunnuntaiharrastelijoita. Vaadimme autoilta tilaa pyöräilijöiden käyttöön. On kohtuutonta, että kaupunkia suunnitellaan yksinomaan saastuttavien ja tilaa vievien yksityisautojen ehdoilla. Tule mukaan ajamaan Helsingistä Pohjois-Euroopan parasta pyöräilykaupunkia!

Voit myös tehdä tavaratelineelle kiinnitettävän, omalla vaatimuksellasi varustetun kyltin tai lipun.

Tervetuloa mukaan!

Picture by: Toni Malin