Pyöräily jyrkässä nousussa Helsingissä

tiistai, 29. lokakuuta 2013

Eilen julkaistiin kaupunkisuunnitteluviraston tuorein pyörälaskentaraportti, Pyörälaskennat Helsingissä 2013. Pieni yhteenveto tuloksista:

• Konelaskennoissa pyöräily kasvoi viime vuodesta 6 – 22% laskupisteestä riippuen.
  • Käsilaskennassa nousua viime vuodesta oli 42%, mutta viime vuonna laskentapäivä oli sateisempi. Vuodesta 2010 on nousua niin ikään 42%
  • Vilkkain paikka on Lauttasaaren silta, jonka ylitti 8500 pyöräilijää päivässä. Se on kolmannes sillan kaikesta liikenteestä.
  • Verrattuna vuosien 1997-2005 tasoon pyöräily on niemen rajalla (Hesperiankatu-Eläintarhanlahti) lähes kaksinkertaistunut.
  • Käsilaskennassa kesäkuussa Baanalla kulki 7574 pyörää vuorokaudessa.
  • Nousutrendi on havaittavissa koko tämän vuostuhannen puolen, mutta se näyttäisi olevan kiihtymässä.

Kokonaisuutena voi sanoa pyöräilymäärien nousseen noin 15% viime kesästä.

Konelaskentojen tulokset ovat mittarin ilmoittama luku, joka on joissain mittareissa selvästi alakanttiin. Keskimäärin mittarit kuitenkin pystyvät 90% tarkkuuteen. Tosdelliset määrät ovat siis hiukan suurempia.

pyörälaskennat2013

Tämä osoittaa selvästi, että työmme pyöräilyn edellytysten parantamiseksi on sekä tuloksellista että tarpeellista. Pyöräilijämäärien yhä noustessa pyöräinfran parantamisella alkaa olla kiire. Perinteiset helsinkiläispyörätiet eivät vedä turvallisesti sellaisia määriä liikennettä, joista nyt puhutaan. Kannattaa polkea, vaikka vähän ylämäkeä olisikin.

Kiitokset kaikille teille, jotka teette Helsingistä parempaa pyöräilykaupunkia – ajamalla pyörällä.

One thought on “Pyöräily jyrkässä nousussa Helsingissä