Bicycle Master Plan -konsepti Helsinkiin (2/3)

torstai, 22. huhtikuuta 2010

IMG_3504

Bicycle Master Plan (BMP) määrittää kaupungin pyöräilyä koskevat suuntaviivat. Se on asiakirja, joka kertoo yksityiskohtaisesti kaupungin pitkän aikavälin suunnitelmista pyöräilyolojen kehittämiseksi painottaen erityisesti pyöräväyläverkoston tiheyttä sekä reittien sujuvuutta, jatkuvuutta ja turvallisuutta.

Mallia on käytetty erityisesti Yhdysvalloissa, jossa se on havaittu monissa suurissa kaupungeissa ratkaisevan tärkeäksi työvälineeksi pyöräilyn edellytysten parantamiseksi.

Toimintatapa alkoi vuonna 1996, jolloin Portland laati ensimmäisen BMP-suunnitelman. Vuotta myöhemmin New York seurasi perässä. Molemmat ohjelmat olivat uraauurtavia, ja ne ovat osaltaan olennaisesti vaikuttaneet orastavan, maailmanlaajuisen pyöräilyn renessanssin käynnistymiseen.

Yksi huomattavimmista viime vuosien BMP-ohjelmista on ollut Seattlen kaupungin vuonna 2007 laatima suunnitelma, joka koostuu 10-vuotisesta toimintasuunnitelmasta ja yhteensä 240 miljoonan dollarin pyöräilyyn kohdistuvasta investointiohjelmasta.

Helmikuussa 2010 Portland puolestaan päivitti omaa ohjelmansa entistä tarkemmaksi. Uuden ohjelman nimi on Portland Bicycle Plan for 2030. Siihen sisältyy kuusi päätavoitetta:

1. Houkutella uusia ihmisiä pyöräilemään.
  2. Vahvistaa pyöräilypolitiikkaa.
  3. Rakentaa tiheämpi pyöräväyläverkosto.
  4. Lisätä pysäköintipaikkoja pyörille.
  5. Laajentaa pyöräilyä tukevia ohjelmia, kuten kouluopetusta.
  6. Lisätä pyöräilyn rahoitusta.

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.

One thought on “Bicycle Master Plan -konsepti Helsinkiin (2/3)