Katsaus pyöräilyvuoteen 2009

keskiviikko, 18. marraskuuta 2009

fillareita

Vuoden 2009 lähestyessä loppuaan on paikallaan tarkastella kulunutta vuotta. Tänä vuonna pyöräilyn saralla saavutettiin paljon sellaisia asioita, jotka ovat polkeneet Helsingissä vuosikymmeniä paikallaan.

Tehokkaan vaikuttamisen salaisuus on hyvä suunnittelu. Tosiasiassa Helsingin Vihreiden pyöräilytyöryhmällä ei kuitenkaan ole ollut vuonna 2009 varsinaista kirjoitettua toimintasuunnitelmaa, vaan monet saavuttamamme edistysaskeleet ovat syntyneet pitkin vuotta pääasiassa improvisoimalla. Merkittävin avittava tekijä onkin ollut erinomainen yhteishenkemme.

Brysselin Velo-city -konferenssiin osallistuminen keväällä oli leimahduspiste, jonka ansiosta monet palaset ovat loksahtaneet vuoden aikana kohdalleen. Matkan tärkein anti oli, että siellä ja sen jälkeen monet pyöräilyn kanssa pitkälti yksinään puuhanneet ihmiset ovat tutustuneet toisiinsa ja alkaneet toimia enemmän tai vähemmän ryhmänä.

Ryhmäytymisen ansiosta pyöräilyn edistämiseen aikaansa panevien toimijoiden kesken on alkanut syntyä kokonaisuus, jolle on ruvennut ilmaantumaan ns. ”emergenttejä” ominaisuuksia, joita ei esiintyisi ilman yhteistyötä. Kuluneen sanonnan mukaisesti kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Lokakuussa järjestetty Tsygällä duuniin -tapahtuma oli mainio osoitus uuden, pyöräilyä edistävän yhteishengen synnystä. Tilaisuus veti eduskunnan pikkuparlamentin Kansalaisinfon täyteen väkeä ja innostus oli kaikkien aistittavissa.

Sama meininki jatkuu ensi vuonna. Silloin on tosin tarkoitus panna vielä paremmaksi. Kaupunkifillari pitää jatkossakin lukijansa perillä asioiden kulusta. Ja mukaan toimintaan saa muuten tulla kuka vain, emme katso jäsenkirjojen perään 😉

Martti Tulenheimo

Kaupunginparantaja. Kaupunkifillarin perustaja. Tuottaja ja Helsingin polkupyöräilijät (HePo) ry:n järjestökoordinaattori. Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan jäsen. Pyöräliiton varapuheenjohtaja.