Espoo

Fillariparkkeja

torstai, 22. tammikuuta 2009

Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan tuore jäsen Jussi Holma ehdotti blogissaan seuraavaa:

21.10.2008

Fillariparkki

Keskustelin eräiden ystävieni kanssa näistä liikenneruuhkista ja joukkoliikenteestä. Nykyään paljon vaaditaan sitä, että pitäisi saada enemmän bussivuoroja joka paikkaan sekä aina vaan lähemmäs ihmisiä. Varmasti moniin paikkoihin se bussilinja pitäisi saada, missä sitä ei vielä ole, mutta voitaisiinko entistä enemmän käyttää polkupyörää? Vielä silloin, kun itse kävin peruskoulua ja lukiota, 5-10 kilometrin koulumatkoja kuljettiin polkupyörillä. Minulla on monia ystäviä, jotka ajavat työmatkoja polkupyörillä. Monet haluaisivat tehdä siten, että pyöräilevät juna-asemalle ja jättävät pyörän parkkiin ja jatkavat junalla esim. Helsingin keskustaan. Miksi vain harva sitten toimii näin? Siksi, että on iso riski jättää se kallis maastopyörä johonkin juna-asemalle, josta se voidaan helposti varastaa tai se voidaan vääntää mutkalle.

Ystäväni heittivät hienon idean, joka sai kannatukseni. Rakennetaan juna-asemienn välittömään läheisyyteen fillari-parkkihalli, josta voi ostaa omalle polkupyörälleen parkkipaikan. Ajatellaanpa esimerkiksi, että voisi pyöräillä esim Jupperista Leppävaaran asemalle ja jättää fillari parkkiin ja jatkaa junalla keskustaan. Ajatus jalostui vielä siten, että fillariparkissa olisi aamu kuuden ja kahdeksan välillä sekä vaikka iltapäivällä 15-18 välillä ”narikkavahti, jolle voisit nopeasti jättää polkupyörän vietäväksi parkkiin. Muina aikoina voisit käydä hakemassa oman polkupyörän, 24h. Hinnoittelu voisi olla esimerkiksi 100€/vuosi, jota vastaan saa avaimen fillariparkkiin. Fillariparkin yhteydessä voisi olla myös polkupyöräalan lisäpalveluja tarjoavia yrityksiä esim. korjaamoja ja varaosamyymälöitä.

Tämänhän ei tietenkään tarvitse välttämättä olla kokonaisuudessaan kaupungin tarjoama palvelu, mutta kaupunki voisi tukea tämän tyyppistä ideaa mm. osoittamalla juna-asemien läheisyydestä rakennuspaikan fillariparkille.

Tehdään tästä taas yksi elinkeino ja jälleen saadaan lisää yrityksiä Espooseen.

jussi

Antti Poikola

Aktiivinen pyöräilyn edistäjä. Entinen Jyväskyläläinen ja nykyisin taas Helsinkiläinen paluumuuttaja.