Länsi-Helsingin tourné

tiistai, 30. syyskuuta 2008

Kiersin pyöräteitä Haagasta Munkkiniemeen. Länsi- Helsingin pyöräilyolosuhteet ovat hyvät, pyöräteitä ja puistoja riittää. Jos kantakaupungin pyörätiet saataisiin samalle tasolle, voisi Helsingistä puhua jo aitona pyöräilykaupunkina.
Katsotaan pari kohtaa tarkemmin. Haagan uusi kevyen liikenteen silta, hyvin toimii!

Ruskeasuon risteysremontti – kymmenien miljoonien eurojen Molokin kita. Ajoneuvoliikenteelle suurremontti on tarpeellinen, mutta se myös lisää helsinkiläisten turhaa yksityisautoilua Länsi-Pohjois-Itä-suunnissa. Tällä hetkellä risteyksen ylittäminen on pyörällä vaarallista. Tyypillinen tietyömaiden ongelma – pyöräilijöiden oikeuksia ja turvallisuutta ei huomioida asiallisesti.


Pikku-Huopalahti on suunniteltu upeasti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdoilla. Alueen läpi kulkee raitiovaunulinja 10n lisäksi lukemattomia kauniita ja hyväkuntoisia pyöräteitä. Bonuksena ovat vielä puutarhapalstat, vesialueet ja lähimetsä. Mitä muuta hyvin suunniteltu lähiö tarvitsee?

Kun Malmin lentokentän aluetta aletaan lähitulevaisuudessa rakentaa, esikuvaksi on ehdottomasti otettava Pikku-Huopalahti. Alueen kokonaissuunnittelusta aikoinaan vastanneen arkkitehdin näkemys siitä, että jokaisen talon tulee olla erilainen on loistava! Pikku-Huopalahden ”Legolandiassa” on runsaasti mielikuvituksellisia, värikkäitä, erikokoisia ja -korkuisia taloja, avoimia puistoja, merenrantaa, sisäpihoja, vinoja rakenteita ja torneja. Hienoa!

Tukholmantien liikenneruuhkat eivät ole Helsingin pahimpia, mutta ne havainnoivat surullisesti espoolaisten liikkumista. Ruuhka-aikoina espoolaiset oikaisevat (ja kaahaavat) Seurasaaren- ja Meilahdenteiden kautta, mikä ainakin Meilahdentien osalta pitäisi olla kiellettyä. Helsingissä ja Espoossa voisi ottaa käyttöön USAn suurten kaupunkien mallin, missä yli 3 henkilöä autossaan kyyditsevät kimppakyytiläiset saisivat ajaa bussikaistoilla. Tämä voisi hillitä Espoon yleisintä liikennöintimallia: 1 hlö /auto.


Meilahden Arboretum on yksi Helsingin hienoimmista paikoista. Alueella on kymmeniä Suomessa harvinaisia puu-, kukka- ja kasvilajeja. Lisäksi alue on uskomattoman hiljainen. Lähellä asutusta ja liikenneväyliä sijaitsevassa Arboretumissa toteutuu jokaisen kaupunkilaisen perusoikeus – voit nauttia hiljaisuudesta ja kuulla lintujen laulavan!

Lisätietoja Miikan kampanjasta täällä.

7 thoughts on “Länsi-Helsingin tourné

  1. Hyvä huomio, kypärä päässä olisi tosiaan parempi. Miika ei tässä kirjoituksessa varsinaisesti edusta vihreiden pyöräilytyöryhmää, vaan hän tuo esiin omaa kampanjaansa ja suhdettaan pyöräilyyn kaupungissamme.

    Tässä blogissa julkaistaan monentyyppisiä tekstejä:
    – työryhmän entryjä
    – ryhmän jäsenten omakohtaisia kirjoituksia
    – ryhmään läheisesti liittyvien vihreiden pyöräilyaktiivien kirjoituksia.

  2. Nykyään kaupasta saa jopa kiitettävän kivan näköisiä kypäriä, eli kyllä, samaa mieltä. Koska tämän blogin pointti on tuoda esille kaikkia pyöräilyn eri puolia, otamme kommentin vakavasti. Kiitos siitä!

    Samalla toivon, että lukijoille välittyy se myönteinen tunne, jonka blogin pitäjät itse saavat sen pitämisestä ja vaivannäöstään. Kenties tämä tunne jopa tarttuu…

    Kiitos Miikalle hyvistä kuvista!

  3. Forumin Intersport on kypäröihin (Pyöräily ja laskettelu) erikoistunut liike, jolla on valikoimissaan satoja malleja ja hyvä palvelu.

    Itse joudun kyllä olemaan hieman eri mieltä pottien ulkonäöstä Martin kanssa. Jostain syystä sellaista Jopo-henkistä esim. mattapintaista yksiväristä kypärää melkein millään värillä ei ole saatavana ainakaan kohtuuhintaan. 90% malleista on jotenkin huippuvirtaviivaistettuja sporttiflashkypäriä, ja värimaailmat kiiltäviä, säihkyviä ja salamoivia.

    Ainoat mattamaalatut olivat viimekeväänä kypärien kalleimmasta päästä ja maksoivat yli sata euroa. Olen aivan varma, että suomalaisen synkkään pukeutumismakuun sopiva mattamusta kohtuuhintainen kypärä olisi hittituote.

    PS: lähetin tämän postauksen tiedoksi myös Forumin Intersportin myymäläpäällikölle, katsotaan mitä hän vastaa, vai vastaako.

  4. Olen kanssasi kyllä samaa mieltä, Jogi. Oman viileän kypäräni löysin hillittömän etsimisen jälkeen vuosi sitten matinkyläläisestä tavaratalosta hintaan about 40 euroa.

    Tähän liittyy sellainen jännä juttu, että olen keskustellut useamman teollisen muotoilijan kanssa aiheesta. Heidän mukaansa todella vetävän kypärän suunnittelu olisi maailman helpoin juttu. Jonkun yrittäjän pitäisi vain haistaa kaupallinen potentiaali.

    Mitäs sanotte, jos poolattaisiin riski? Ryhdyttäisiinkö kypäräyrittäjiksi? Kiinnostuksesta saa kertoa täällä tai yksityisesti lähettämällä minulle sähköpostia osoitteeseen [martti piste tulenheimo ät helsinki piste fi].

  5. Vastaus Intersportista:

    Valtaosa kypäristä on monivärisiä ja samalla usein liian säihkyviä. Valmistajat noudattavat kypärien värien valinnoissa perinteistä sporttista tyyliä. Ja tämä sportti-tyyli tarkoittaa heillä poikkeuksetta moniväristä Ranskan ympäriajon ajajan stailia.
    Jopo-tyylin kypärät ovat kasvattaneet osuuttaan säihkyvien kustannuksella. Meilläkin olivat ja tulevat olemaan mallistossamme esim. Bellin Factio ja Giron Flak 39,90 hintaiset mattaväriset rennot kypärät. Viime kesänä ko. kypärämallit loppuivat meiltä liian nopeasti ja emme saaneet tilattua lisää maahantuojilta, koska ne loppuivat myös heiltä.
    Tulevaan kesään lisäsimme kyseisten kypärien määrää, jotta ne eivät loppuisi liian nopeasti.
    Se on totta, että meillä oli koko kesän tarjolla, vain kalliin pään mattakypäriä, koska ne edukkaammat olimme myyneet loppuun.
    Kypärä mallistomme oli kohtuu laaja. Malleja eri väreineen meillä oli 200 erillaista. Esim. Giro, Bell ja Met-kypäristä meilla oli myynnissä kaikki heidän maahantuomat mallit, ei kylläkään kaikki värit. Uusi tuleva mallisto on rakennettu kattamaan vaativan pääkaupunkipyöräilijän vaateet. Näin toivomme.

    Kypärä on meille pääasia.

    Terveisin
    Kauppias

Vastaa